DaZZ Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Morrn morrn.Har sedan i julas försökt rädda mina stackars koraller med vattenbyten, köra med och utan fosfat killer, med och utan aktivt kol m.m. Den enda slutsatsen jag har kunnat dra är att jag inte har en aning om vad som blev fel. Alla vattenvärden låg på optimal nivå med max 5% variation. Fundera på om de kan ha varit virus?Kan tillägga att några koraller drabbades av RTN (dog på ca 2-3 dagar) medans andra tog lite längre tid på sig. Detta leder mig till min fråga, jag har runt 40 kg levande sand och 60 kg levande sten. Om det är ett virus som har tagit kol på korallerna, måste jag göra mig av med stenen eller går det att skölja i osmos lr nått bara? Jag har tömt akvariet helt på allt vad koraller heter och kör bara fiskar med levande sten just nu, kommer viruset självdö om de inte har tillgång till koraller?Kommer säkert fler frågor under dagen men vet inte i vilken ände jag ska börja.Alla svar och tips relaterade till omstart upskattas! MVH DaZZ Citera
Ragman Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 du kanske får berätta lite vad du har för utrustning mm. så man kan dra en slutsats.hehe e ju lite som o säga jag har en bil som inte funkar! vad e felet? Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 400l akvarium.Deltec 500 skummare, 4x54W t5, 250W MH (köpt nyligen för att försöka rädda korallerna med mer ljus?) UV som jag kör 24/7, totalt ca 10000l/h cirkulation (ej inräknat det ifrån ytavrinningen)Aktivt kol / Fosfatkiller i strumpor i sumpen.Kör även osmos sedan ca 3-4 veckor tillbaka utan förändring. Citera
knabbuziak Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Har du UV-filter, och vad har du i så fall för effekt på det och hur stort är flödet genom det? Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 Jepp, kör med UV 24/7. 10W med 2000l /h genomströmning.Kan tillägga att de enda som överlevt är 2 skivanemoner, dock väldigt ihopdragna. Citera
joelkorn Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Vad är det för storlek? Mått?Jag skulle kanske fundera på lite mer cirkulation? Beror på vad du har? 10000l/t säger ju vara mängden men inte vilken typ av ström.Jag själv har en kub på 400l och kör med mer än dubbelt ditt flöde ca 25000 och tycker ändå att jag kan se att efter jag satte i en nya tunze fick jag bättre tillväxt på acro's som stod där den nya är riktad.Vilken typ av koraller har dött? Att det är stenkoraller gissar jag mig till men vilken sort?/sorter?Är kanske/antagligen fler anledningar än flödet. Men det kan vara bidragande Men gissar bara på den lite bristfälliga info. Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 50x50x140 + sumpDet som dog va 2 fungia, 1 heliofungia, 3 läderkoraller, 1 acropora, 1 Alveopora gigas, 1 Cynariana sp. 01, 2 st Euphyllia, 1 mussla och 20 Tectus conus snäckor. Citera
knabbuziak Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Vad gäller UV så kan jag göra ett tillägg här med en annan tråd från SVG som referens: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18882&highlight=uv-filter+fl%F6deHär anges att man bör ha ett flöde på max 75 liter/timme/watt, alltså borde du ha ett flöde på max 750 liter/timme för att få ut bästa effekt av UV-filtret. Får inte den genomströmmande volymen vara i "kontakt" med UV-ljuset tillräckligt länge kan en del skit gå igenom utan att tas om hand om... Citera
NiXoN Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Då kan vi nog utesluta ditt virusspår, jag skulle tippa på förgiftning eller något liknande.Det behövs lite mer strukturerad info om vad du har och har gjort, prova fylla i formulären på koralldelen i forumet.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25197Annars kan det vara nåt enkelt, när skaffade du din Mh och är det en dubbeländad lampa eller singel.//NiXoN Citera
Ragman Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 han skaffade ju mh för att försöka få dom o överleva så det borde ju itne bero på det Citera
Ragman Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 hade varit bra o få en update på dina vattenvärden också iofs så skrev du att dom var bra men du kanske har missat nåt viktigt test. jod behövs ju till vissa koraller bla. Citera
NiXoN Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Det kan mycket väl vara Mh´n, det har hänt förr och kommer att hända frammöver.Nåt är lite fel så skaffar man extra ljus och kör för hårt direkt o bränner korallerna.Eller varianten med DE lampor utan Uv filter, det är nåt som skulle passa in.Man skall aldrig anta att det bara kan vara en sak som är fel...//NiXoN Citera
knabbuziak Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 men problemen fanns redan innan MH-lampan introduceradesMen kontrollera gärna ändå lamporna efter märkning med UV-P eller liknande.MH-lampor kan ha ihjäl koraller om man inte filtrerar bort det farliga UV-ljuset... många dubbeländade lampor saknar filter i glaset, men det går att filtrera bort själv med en glasskiva mellan lampa+reflektor och vattenytan... kontrollera bara att glasskivan verkligen fungerar som filter! Jag håller själv på att undersöka detta inför bygget av min MH-armatur. Citera
NiXoN Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Beskrivningen av händelseförloppet är inte tillräckligt nogrant för att kunna utesluta lampan som en faktor, dvs medicinen/förbättringen har förvärrat läget.Sen som sagt så tippar jag på ett grundfel som en förgiftning eller att nåt värde är helt fel.Men om man tittar på hur stor variation det är på vad som drabbats så bör det vara nåt universalt farligt för samtliga arter, tex koppar, Uv eller att saliniteten är fel...//NiXoN Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 - Art/id på korallen/korallerna i fråga.2 fungia, 1 heliofungia, 3 läderkoraller, 1 acropora, 1 Alveopora gigas, 1 Cynariana sp. 01, 2 st Euphyllia- Hur länge har akvariet varit igång.Ca 5-6 månader- Vattenvolym brutto samt netto.400l- Mängd levande sten.40 kg sand, 60 kg sten- Belysningstyp/tid.4x54w T5 fram tills för en vecka sedan (efter de flesta koraller redan hade gått bort)- Temperatur morgon och kväll. 25,5- Salthalt.1.024- Kalcium Ca.410- Magnesium Mg.1300- Karbonathårdhet dKh.9,8- Fosfat och Nitrat.Fosfat under 0,3 Nitrat ca 5- Nitrit/AmmoniaNitrit 0, Ammonia 0- Ph .7,7-Övriga Värden som Tex. koppar, Silikat mm.. Koppar, vet ej. Silikat, vet ej. (Hur testar man dessa) - Använder du osmos och har den ett silikatfilter.Ja, ja.- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh.Blandar ut i osmos och häller i sumpen.- Övriga tillsatser.- Skummare.Deltec 500- Filtrering/rengöring.Fosfatkiller sedan 2 månader tillbaka, aktivt kol de senaste 3 veckorna (bytt en gång)- Pumpar/flöde.3x 3500l + ca 2000l/h ytavrinning- Vattenbyte.Många med osmosvatten på senare tid för att försöka få bort ev förgiftningar.- Placering av korallen samt andra koraller i närheten.Alla relativt långt ifrån varandra.- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje..Började med acropora vid nyår, fortsatte med heliofungia 2 veckor senare, sedan 2x fungia, sen resten på kort tid. Alla stenkoraller har fått RTN, dött på ca 2-3 dagar. Läderkorallerna har tagit längre tid.- Övrigt. Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 UVlampan (Mh-Lampan ej UV-lampan) är inköpt på Zoogiganten i lund och heter aqua medic ocean light 150 (va visst bara 170w) jag som kom ihåg fel. Lampan har kontakter i båda ändar. Citera
knabbuziak Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 UV-lampa på 170W??? Det är inte MH-lampan du pratar om? Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 Ska ner till lund nu och kolla mitt saltvärde i butiken då jag bara har haft en Instant Ocean Hydrometer ifrån Aquarium Systems. Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 UV-lampa på 170W??? Det är inte MH-lampan du pratar om?Hehe, MH menar jag så klart. Alldeles för mycket i huvudet just nu.. Citera
knabbuziak Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 kolla samtidigt upp hur mycket flöde ditt UV-filter ska ha (om du har köpt det där) Citera
NiXoN Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 UVlampan (Mh-Lampan ej UV-lampan) är inköpt på Zoogiganten i lund och heter aqua medic ocean light 150 (va visst bara 170w) jag som kom ihåg fel. Lampan har kontakter i båda ändar.Har armaturen ett skyddsglas?Du nämde inget om den innan utan bara en 250w, när inskaffade du den?//NiXoN Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 Har armaturen ett skyddsglas?Du nämde inget om den innan utan bara en 250w, när inskaffade du den?//NiXoN170w, ca 1,5 vecka sedan för att rädda den sista stenkorallen men de blev ingen förändring. Ja där sitter ett skyddsglas framför lampan. Citera
NiXoN Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Ok, då är det nog lungt, men man skall alltid vara försiktig när man introducerar en ny starkare ljuskälla. Det är lätt att bränna koraller som haft lite sämre ljus...Att dubbelkolla salthalten är nog en bra plan, kan du kolla dina tester hos en annan akvarist så vore även de bra.Kan du beskriva mer i detalj hur det sett ut när korallerna dött?//NiXoN Citera
DaZZ Postat 19 april 2010 Författare Postat 19 april 2010 Delar av vävnaden har bara trillat av efter hand så man ser mer och mer av skelettet, från frisk till död på bara någon dag. Munnarna öppnat sig och förblivit öppna. Kan inte förklara de på något annat sätt, vet inte riktigt va du är ute efter. Har bara sett koraller dö på ett sätt än så länge. (Nybörjare som sagt) Citera
NiXoN Postat 19 april 2010 Postat 19 april 2010 Lps kan tex drabbas av nåt som kallas Brown jelly, blir som ett brunt band/slem som sakta kryper up längs med korallen.Det hela känns som om det är någon form av generalfel, hade du inte fått problem med sarcophyton så hade jag fokuserat mera på ljusmängden.Jag antar att det mesta var placerat hyfsat högt uppe på revet?Får hoppas att någon kan se nåt jag missar...Edit;Hur tjockt sandlager har du? Det luktar inte konstigt ifall du rör om lite i sanden?//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.