Gå till innehåll

Pump till Zeovitreaktor?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har idag en KZ Easy Lift Medium (4 liter) reaktor som matas med en Aquabee 2000 pump samt en strypventil däremellan. Den skall användas i mitt nya kar i dagarna.

Jag kommer endast att köra med 1 liter zeolit och jag bör ha ett flöde mellan 200 - 400 L per timme.

Frågan är nu om det är smart/bra att strypa pumpen såpass mycket eller om jag ska satsa på att köpa en ny pump.

Om det blir en ny, vad är bra då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Måste bara snika in lite. Hur har ni gjort som har ex. grotechs zeovit filter med röret som går ut ifrån det? dragit det rätt ner i sumpen under ytan? tycker man får så enormt mycket bubblor om man gör så. I förra karet hade jag kapat röret i ca 60graders vinkel så bara långa änden nuddade vattnet, man vill ju inte ha skvalande ljud hela tiden.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar röret en liten bit under vattenytan och ställer det i ett rör som är snedskuret nedtill och går ända upp över vattenytan fungerar de som en dålig bubbelfälla. Till rör kan t.ex ta en petflaska som du skör botten och en del av halsen av. Stoppar du i ett antal biobollar i flaskan blir bubbelfällan bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar stig! men förstår inte riktigt hur jag ska göra med petflaskan? Så som jag har det nu har jag ett 32mm pvc rör som går ifrån reaktorn och ner snett så en liten del är över ytan, men det blir ju bubblor där, dock inget som kommer upp i karet då jag har den änden så långt bort från returpumpen som möjligt. Hur menar du med ställer det i ett rör? måste ha fått helt hjärnsläpp! jättetacksam för din hjälp! Lite konstigt att grotech inte har någon lösning till detta när man köper reaktor?!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet ur reaktorn leder du in i flaskans hals som du får kapa en bit för att få in röret + att få ut luften i bubblorna. Alltså över vattenytan.

Vattnet går ur flaskan vid botten förhoppningsvis utan bubblor. Kommer det bubblor ut vid botten kan man lugna ner eventuella virvlar i flaskan genom att lägga i biobollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

provade göra följande, skar av toppen på en 1,5l pet flaska och satte den i röret som går ner från reaktorn, så att röret gick ner som i en tratt, så jag förstog det som att jag skulle göra? men antar att jag gjorde helt fel för det funkade inget bra. I förra karet hade jag snedskrurit röret väldigt mycket, är det så jag bör göra med detta med för att få till det och få bort bubblor? Tycker det är konstigt att bubblor kan uppstå om jag har röret helt under vatten, det borde ju inte göra detta ioch med att systemet är slutet? eller blir det bubblor för att 32mm röret inte är fullt med vatten?

Ni som kör Zeovit, har ni mätt flödet ut från reaktorerna eller ställer ni bara in ungefärligt flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka?

Vävnadsdöd hos korallerna. Det finns mängder med case om detta om man läser på zeovitforumet.

Citat från manualen.

"It is important to have sufficient water flow through the filter material (200-400 litersper 1 liter of ZEOvit®). We strongly recommend not exceeding the maximumflow rate of 100 gph per 1 liter of ZEOvit®, which could undoubtedly have anegative impact.High water flow through the media in already stocked tanks,especially during the start up of this system, has shown to cause slow tissue loss in SPS

corals."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Låter som en farlig metod om man inte har möjlighet att mäta utflödet då ju! Iofs, håller man sig till en pump som har maximalt rekommenderat utflöde så hamnar man väl aldrig i den situationen. Man blir lite nyfiken på anledningen till vävnadsdöd vid för högt utflöde genom en reaktor med zeolit bara....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken vad jag förstått är att det ökar bakteriefloran som i sin tur får fosfaten att sjunka för fort. Men det är mer ur ett spekulativt syfte då jag inte riktigt råkat ut för problemen själv och har ett utflöde som är bra. Då söker man inte riktigt orsakerna.

Men om man råkar ut för brända toppar så brukar rekommendationen i zeokar vara att bl.a. minska på flödet till 2/3 eller 50% av det man har.

Summa summarum är att man kan få för kraftiga svängningar av vissa parametrar. Men det kan man få med vilket system som helst, Biopellets, Vodka osv. Många upplever dock att det är enklast att kontrollera med zeoviten. Det är huvudorsaken till att jag håller fast vid systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inlägg 9: Du gjorde precis tvärtom mot vad jag avsåg. Jag försöker en gång till:

Det är frågan om att göra ett lodrätt rör som skall fungera som bubbelfälla.

Det billigaste rör man kan få tag i för att göra ett experiment är en väl sköljd PETflaska.

För att vattnet skall kunna rinna ut ur flaskan behöver man göra ett antal hål vid botten.

För att vattnet skall kunna rinna in i flaskan kan man behöva skära av lite av toppen så att returröret från akvariet går att trä in i flaskan + avledning av luft uppåt.

Biobollar i flaskan gör att vattnet rör sig lugnare i flaskan och inte bildar virvlar. Luft bubblorna stiger uppåt och vattnet sjunker nedåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...