Gå till innehåll

Jurghs 300 liters mjukkorallskar


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja mitt gamla 300 literskar har gjorts om till mjukorallkar då jag flyttat över alla stenkoraller till mitt 400 liter kar..

Här kommer alltså allehanda mjukoraller, skivisar, knappar och annat växa helt villt utan någon gallring hade jag tänkt..

I fiskväg hade jag tänkt lite robustare fiskar.. just nu har jag ett franatuspar och en carpetanemon.. har iaf tänkt en volitansdrake också..

Lite info:

Mått:

100x60x50

Ljus

4x39W T5

Skummare

Deltec MCE600

Cirkulation

Tunze 6060 - 6000 l/h

Maxijet 1000 l/h tkopplat på en ytvattenrenare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nya bilder...

Anemonen har gått omkring som satan sen jag stoppade i den.. men nu har den stått still i mer än en vecka och har blåst upp sig och blvit räjält stor så jag hoppas den hittat sin plats nu =)

En mycket märklig sak dock är att clownerna visar väldigt svalt intresse av anemonen..

Den förra ägeren hade anemonen och clownerna tillsammans i 7 år och dom har alltid bott i anemonen... det gjorde dom dom första 2 dagarna hos mig men sen dess är dom inte speciellt intresserad...

Hanen håller ändå till hyfsat ofta i anemonens närhet och kring foten, men kan lite gärna gömma sig bland stenarna i andra änden..

Honan har helt bosatt sig i min sarcopythonkorall? Dock så hanen simmar till anemonen så följer honan efter och börjar rengöra en platt sten som ligger just vid anemonens fot så jag antar att dom rengör sig blivande lekplats.. men sen efter ett par minuter om hanen simmar iväg så åker honom direkt till sarcopytonen och gömmer sig.. hon sover även där på nätterna... hanen sover vid fotet av anemonen..

någon som kan förklsara detta beteende? varför bor inte clownparet bägge två i anemonen som dom gjort i 7 års tid?

Varför är sarcopytonen mer atraktiv för honan?

Tänkte först att enemonen var "sjuk" då den bara gick om kring och den blev mindre och mindre och att det var därför dom övergav den.. men nu under sista veckan har den blåst upp sig och är större än någonsin och ser riktigt präktig ut.. men ändå är dom inte så intresserad?

iaf.. här kommer bilder:

4593330210_eaebca1620_b.jpg

Anemonens placering

4593331986_9bf4e1314a_b.jpg

Honans nya "anemon"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge det tid så kommer dem säkerligen att gå till anemonen. Första året jag hade dem så var de inte i anemonen, men har sedan dess varit i den. Inte för att jag ser att det kommer att gå så lång tid men... Du kan också studera deras beteende på natten då de tenderar att dra sig närmare anemonen då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge det tid så kommer dem säkerligen att gå till anemonen. Första året jag hade dem så var de inte i anemonen, men har sedan dess varit i den. Inte för att jag ser att det kommer att gå så lång tid men... Du kan också studera deras beteende på natten då de tenderar att dra sig närmare anemonen då

Okidoki... ja på natten så sover honan som jag skrev i sarcon och hanen har sovit vid enemonens fot fast inatt sov den vid sarcons fot isället.. så det är som att dom mer och mer dras till sarcon...

När jag hade ocellarisar i karet så bodde dmo i samma sarcopyton.. så den verkar populär :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...