Gå till innehåll

Ny refraktometer från Deltec


mano

Rekommenderade inlägg

Deltec eller D-D har kommit med en ny refraktometer med två egenskaper som jag saknar i den som jag nu.

Den ena egenskapen visste jag visserligen inte om att jag saknade men jag anade det, att den är gjord för att mäta havsvatten och inte en natriumkloridlösning. Skillnaden ska tydligen vara ungefär 1,5 psu vid 35 psu så att när min nuvarande refraktometer visar 36,5 så är salthalten i själva verket 35.

Den andra egenskapen har jag funderat över ända sedan jag tittade in i min refraktometer första gången, varför går den upp till 100 psu??? Den nya går bara upp till 40 psu och är graderad i steg om 0,5 psu istället för 1 psu. Som jag har förstått det så ska dessutom avståndet mellan graderingarna vara något större (25%).

Sen är det kanske inget som jag skulle köpa en ny refraktometer för men om min nuvarande skulle gå sönder så skulle jag definitivt köpa en sån här istället.

Länk till produkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett flera påstå motsatsen på reefcentral och sen tycker jag att det är lite märkligt om de påstår att sin egen produkt är sämre än vad den egentligen är (då syftar jag till den gamla modellen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat fyra refraktometrar mot två precisionsflytbojar och de stämmer alla.

Intressant i sammanhanget är att magnesiumhalten i vattnet har stort inflytande på brytningsindex för saltvatten. Man bör alltså ha ett magnesiumvärde nära 1300 för att refraktometern skall visa rätt. ( Vid en sökt salthalt på 3,5%).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, intressant, har saknat mest det där med en större skala, mycket trevligt tycker jag.

Sen att de visar fel på lite över en ppt har jag förstått, för kalibrerar jag med en "havsvatten"-standardlösning så hamnar osmosvatten på lite under ca -1 i skalan (dvs utanför skalan). Om jag kalibrerat med osmosvatten så visar havsvattenstandarden nånstans mellan 36-37ppt precis som D-D säger.

Därför har jag min refraktometer kalibrerad med en havsvattenstandard och om jag gör en snabbkoll med sötvatten så vet jag ungefär hur mycket under 0 den ska vara... Har man kalibrerat mot en standard så är felet beroende på brytningskoefficienten obetydlig så länge man håller sig till ca 5-10ppt ifrån det kalibrerade värdet... Därför det är lite knasigt att kalibrera mot osmosvatten, då man i de fallen mäter ca 35ppt ifrån det man kalibrerat emot.

Är nöjd med min refraktometer, men skulle precis som du mano köpa denna om man behövt en ny. Primärt för den för oss bättre anpassade skalan, för en god kalibrering gör att mätfelet blir obetydligt för en NaCl refraktometer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med FMs referens är ju just den. om de levererat på pipett med en droppe i hade jag inte brytt mig, men en flaska som räcker till minst 100 test, och baseras på en vätska som dunstar bort? Om 5 år, när flaskan är halvtom kommer referens värdet vara mer fel än om jag utgår från osmos vatten.

Så därför har jag inte kört på det alternativet.

Man tycker det måste finnas andra alternativ som stämmer bättre på sikt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med FMs referens är ju just den. om de levererat på pipett med en droppe i hade jag inte brytt mig, men en flaska som räcker till minst 100 test, och baseras på en vätska som dunstar bort? Om 5 år, när flaskan är halvtom kommer referens värdet vara mer fel än om jag utgår från osmos vatten.

Så därför har jag inte kört på det alternativet.

Man tycker det måste finnas andra alternativ som stämmer bättre på sikt.

B!

Hur många andra tester och referenser håller i 5 år? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många andra tester och reagenser fungerar inte längre trots att inte hälften av den är förbrukad?

Hur långt är ett snöre, var det någon som sa.

Jag betalar inte för något som jag sen ska slänga, det är närmast en principsak. Om deras bästa lösning är att göra mindre flaskor, så fungerar det för mig, ett annat alternativ är att köra engångs, som jag nämnde ovan. Problemet med deras produkt är väll närmast att det är just en "multi" referens. Att ha den till kalibrering av en produkt, som kalibreras ett par gånger om året, och då kräver en droppe var gång, är helt enkelt inte vad de tänkt sig när de tog fram produkten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...