Gå till innehåll

Varför dör vissa koraller medans andra mår super?


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ett korall akvarium. Jag undrar varför vissa av mina koraller dör medans andra mår super? De som lever (och gjort de i över ett år) är: Tubastrea solkorall, Euphyllia * 2, stor polyp, 2 * hjärnkorall, knappar * 2 olika sorter, gorgonia * 2, Goniastrea palauensis . De som dött är: achropora * 3st, fungia, Alveopora gigas, Pocillopora, Seriatopora bla.

Jag kör 150 watt lysrör, vattenvärden: salt 1, 026, mg 1400, ca: 450, nitrit: 0, nitrat 10, ka 10. tillsätter strontium och jod varje vecka.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor är burken?

Jag tycker att det låter som att det kan vara lite för lite ljus, eftersom det är mer ljuskrävande koraller som dött, men jag är bara nybörjare så om jag har fel så rätta mig gärna.

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller är lite olika känsliga beroende på art och krav på miljö.

Det tycks som om dina dödsfall illustrerar det rätt bra.

Det jag skulle rekomendera åt dig att sträva efter är.

-Stabila värden, (speciellt Kh)

-Bra flöde.

-Mera ljus/anpassad placering av koraller efter behov.

-Ha koll på fosfaten och försök hålla den nere.

-Läs på innan du köper något.

I ditt fall är det nog mycket troligt att ljuset spökar, acron vill ha mer ljus än det du har.

Det känns även tveksamt för vissa av dom andra om det var tillräckligt med ljus, men det beror mycket på placering etc.

Du behöver dock absolut inte någon 400w mh för att lyckas med acron, många riktigt ruggiga burkar körs med T5 eller 250w mh.

Det är kvaliten på ljuset och den totala mängden som gör det i slutändan.

Jag skulle själv köra T5 om det inte varit såd dyrt att byta ut dom med jämna mellanrum, man får en bättre spridning på ljuset och korallerna skuggar sig själva mindre.

Vill du ha mera valmöjligheter när det kommer till koraller så öka ljuset mot 1w per liter, lite grovhugget och ovetenskapligt mått men det är enkelt;)

Annars så är det bara att välja bort mer ljuskrävande koraller och kanske satsa på mjukisar istället.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på armaturer när det gäller hur mycket ljus som kommer ned i karet.

Det finns en del kinaarmaturer på marknaden som inte är bra.

Jag har stenkoraller som växer bra i ett 200 liters kar med 2 X 80w belysning.

Över mitt stora fraggkar har jag 8 cm mellan lysrören och bra reflektorer.

Där växer Acropora bra ungefär 20 cm från ytan men på botten (45cm ) växer framför allt de blå sämre och får inte samma färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Till saken hör att det fungerade jätte bra tills en dag då jag tillförde en korall...euphyllia. Kan den på något sätt slå ut andra koraller. Innan den kom hade många av de döda korallerna levt över ett år och sedan så dog de plötsligt. Jag kör i 260 l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia är känd för att ha ett starkt nässelgift men jag har massor. Jag roade mig med att räkna mina Euphyllia nu. 238 polyper fick jag det till att jag såg + en ganska stor Ancora. Systemet (2400 liter) har bra tillväxt på Seriatopora och sådär på Acropora. Fungia är inte särskilt ljuskrävande hos mig men de är känsliga för skador på vävnaden så de bör ligga på finkornig sand. Grön Seriatopora caliendrum växer bra på botten hos mig men rosa hystrixen behöver mer ljus. Alla stenkoraller går bra men mina stjärnpolyper slår inte ut alltid så jag funderar på att börja med kolfiltrering.

Jag tror alltså att dina problem inte har med Euphyllian att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...