Gå till innehåll

200 liters rookie...


tozze

Rekommenderade inlägg

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker det ser ut som en ormstjärna, men jag är nog inte rätt person att svara på det.

Tänkte när jag kollade på den gröna "saken" förut, att den ser ut lite som ett par som vi fick med LS, men det var lite svårt att se. Jag tycker i alla fall att de är trevliga, och har inte spridit sig som pesten, som jag tycket att vissa skivor kan göra när de trivs lite för bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå igen!

Tänkte kolla om nån ville ge lite tips på vilka tester som jag borde skaffa?

Ärligt talat så har jag inte gjort nått test alls....förutom salt då som ligger på 1.024 och temp 25.

Ska ta mig en titt på artikeln som finns här på SVG igen,saltvattenskemi för dummies eller vad den heter, den är väl bra har jag förstått.

Men goda råd från alla här är alltid välkommet:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH, kalcium och magnesium förbrukas ju så dessa borde mätas så att du vet var du ska tillsätta till akvariet för att hålla det i balans.

Nitrat och fosfat har en tendens att byggas upp i akvariet över tid så de är bra att mäta för att veta om man har ett problem. Speciellt fosfat är ju olyckligt i t o m låga nivåer med många stenkoraller.

Sen finns det ju en hel del andra saker att mäta. Ammonium och nitrit kan vara bra de första veckorna för att följa eventuella giftiga toppar. Sen brukar de inte vara intressanta att mäta eftersom de alltid är noll på kiten. pH säger en hel del om luftningen samt koldioxidåtgången/förbrukningen över dygnet men jag tycker elektronisk mätning är bäst där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan!

Men allt åkte in igen nu såg jag.

Han hade åkt in under en sten, så jag tog fram den igen.

var ska man lägga den i akvariet? ska den sitta fast typ eller bestämmer den själv var den vill vara? nån som vet vad den heter så jag kan söka lite info?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rhodactis av någon sort skulle jag gissa på utan att se proportioner.

Mitt hetaste tipps är att du kollar upp dina grundläggande vattenprametrar och sen börjar du klura på om det är nåt annat som är fel.

Min erfarenhet är att skivisar är svåra att utrota om man har hyfsade värden i burken.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gjorde så där när jag pillade fram den från stenen som den hade fastnat under, han blev lite irriterad på mig ):

Men kan man limma fast dom alltså på nån sten?

Ska handla lite tester i morgon då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat skivisar med super atack(cyanoakrylat) det funkar lite sisådär.

Man kan inte limma under vatten och man får hoppas på att djuret fäster sig innan limmet ger upp.

Ett tipps är att sätta ner den i ett lågt glas med lite grus/Ls bitarså de fäster sig på nåt som är lättare att limma eller bara placera ut...

Ha den sedan lågt placrad att börjas med så den inte får för mycket ljus innan den vant sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då, alla klarade sig fint !Tack ska du ha!

Kul med lite mer saker i karet :)

Ormstjärnan var riktigt häftig tycker jag, han kom fram första kvällen men nu var det ett tag sen jag såg den, har sett några armar då och då!

Ska man mata skivisen med nått eller klarar han sig bra ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja hopp, ett tag sen jag skrev här men akvariet rullar på har inte gjort nått mer då det är dax att flytta om 2 veckor.

Jobbigt att plocka ner allt och flytta men det går väl bra får jag hoppas.

Fiskarna får väl bo i nanoburken tills allt blivit klart igen.

Funderar på att bygga om lite så man ser in från sidorna oxå nu ser man ju bara framsidan, får fundera lite på det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttar ju på lördag och undrar om det här upplägget skulle fungera?

Jag fyller upp lilla nanokaret med hälften nytt vatten och resten från det här akvariet så får de levande bo där tills flytten är klart.

LS:en lägger jag i plastbackar med cirkulation.

Så tänkte jag ta 50L gammalt vatten och fylla up resten (150L) med nytt vatten.

Det går att lägga i LS direkt jag fått ordning på salt o temp va?

Har nån något att tillägga så är jag tacksam för ideer och tips!

Slå mig gärna på fingrarna om det låter galet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...