Gå till innehåll

Oöppnad låda med levande sten


battle_royal

Rekommenderade inlägg

är det nån som har köpt det här?

vart ifrån isfl o hur mkt kostade det..

för har hört att man kan få med allt möjligtvis roligt i en sån låda..

tänkte åka förbi korallfisken i linköping o kollao m dom kan få hem en sån låda..e det nån som har gjort nått liknande där ifrån?

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Oöppnad? Antar att det är vad man på engelska kallar för "uncured"?

Oöppnad låda med LS är det ibland en del butiker som erbjuder då kunderna ber om det. I det fallet så kommer lådan till butiken som vanligt, men hämtas upp direkt av kunden som tar hem och öppnar den hos sig själv, istället för att butiken tar upp stenen och lägger den i sitt kar med LS.

På detta viset får du själv välja om du ska ta hand om eventuella liftare som kan följa med, samtidigt så får du laka ur stenen själv och du får inte samma valmöjlighet vad gäller form och storlek på stenen, du vet ju inte hur den ser ut innan du kommer hem och öppnar lådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade mitt akvarium så rådde säljaren mig att köpa ouppackad sten direkt från Bali, endast när akvariet redan är i drift skall man köpa sten som legat i kar i butiken.

Stenen fick ligga i c:a 3 veckor sedan sög jag upp det som låg på botten runt stenen och därefter tillsatte jag levande bottensubstrat och därefter åkte städpatrullen i, turbo och gråbenade eremiter.

Som nybörjare inom salt så får man lita på att säljarna vet vad de talar om antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kurerad är den sten som legat och läckt ur den fosfat som binds upp under ytan så att man, när man får hem stenen från butiken, ofta slipper långa och kostsamma inkörningsperioder där du måste ha fosfatmotmedel i karet en längre tid och det kan uppstå bekymmer med kraftig och oönskad algpåväxt.

Ofta så har många djur som eventuellt kan följa med, som tex krabbor och pistolräkor, lämnat stenen och sökt sig ner mot botten av karet där stenen ligger så du inte får dem med dig hem. Krabbor kan iofs mycket väl leva på sten som ligger högt upp i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kurerad LS - något bättre än DS. Jag är bara intresserad av alla intressanta småkryp i stenen - därför blir det så färsk sten som möjligt. Bakterier och annat blir det karet bestämmer oavsett allt annat. Vill man skapa ett levande akvarium där biologin spelar stor roll - med för- och nackdelar så färsk sten som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast färskheten har väl inte så mycket med om lådan är oöppnad - sten som mellanlandat hos grossister i flera led är ju rätt sunkig, oavsett om lådan är oöppnad

Därför är det alltid smart att köpa från en seriös affär... försökte handla hos er, men ni var ju tom för sten, så jag drog vidare till Leasing och hade turen att få en låda. :-)

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?un2jks

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det optimala är givetvis och köpa en låda dvs. oupptagen.

Ett par veckor klarar sig en låda utan och öppnas.

De organismer som medföljer får man ju på detta viset till sitt nystartade akvarium och det är ju det man strävar efter.

Ett bra sätt och ta död på dessa är annars ett högt oacceptabelt kH värde och då kunde man ju lika gärna köpt död sten från början.

Handlaren gör kanske detta jobbet annars åt dig utan att du vet om det.

Köp bara en beprövad fosfatremover som fungerar, en kostnad som alla borde inkludera från början.

Då blir den kostnaden aldrig en chock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...