Gå till innehåll

Cheezy´s Elos 70


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

Kimett: Ja du det har stått med vatten ,salt och biopellets hela sommaren utan några fiskar eller koraller. Har varit uppe på forsknings stationen Sven Loven centrum för marina vetenskaper, på Tjärnö hela sommaren. Köpte 18 sps fraggar igår så äntligen lite levande i karet..

Lite bilder, fattar inte varför men tycker det är mycket svårare att ta kort under LED än t5..

post-2087-14468922616636_thumb.jpg

post-2087-14468922616746_thumb.jpg

post-2087-14468922616931_thumb.jpg

post-2087-14468922617119_thumb.jpg

post-2087-14468922617302_thumb.jpg

post-2087-14468922617511_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kul du tittade förbi. Du är ju liksom en av mina första idoler i hobbyn. Var ju hemma (säkert 5 år sedan) å tittade flera gånger på ditt 1400-liters när du bodde hos mor å far. Synd att det var lite bråttom bara. Söt liten knodd ni fått (inte så konstigt med en sån mamma ; )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Samuel: Skall jag vara ärlig så har det gått åt skogen. Nästan allt frös ihjäl för 3 veckor sedan eller när nu stormen va..

Var hemma i småland under helgen när stormen va, och kom hem på måndagen till en riktigt kall lägenhet, ett fönster som man inte kan stänga till 100% hade blåst upp.

Detta ledde till en snabb temperatur dropp som de flesta acroporor inte gillade..

Wrang: Gillar led skarpt men skulle i dagsläget valt EcoTech radion i stället. Nej har ej testad det, men nu har jag labbat färdigt med olika metoder/preparat och kommer hålla mig till det jag kan, Zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 4 månader senare...
  • 7 år senare...

Karet kommer bli en sps tank

 

Kör på med gammla hederliga ZEOvit metoden och balling.

 

Utrstning:

Skummare: ATB nano cone skimmer

Zeofiler:  grotecha super stora

Returpump: Ehime 1260

Cirkulation: vortech mp 10. Har en mp 20 liggandes om det kommer behövas.

Belysning: Genesis led

 

Stocklist just nu

Fisk

1x PTEROSYNCHIROPUS PICTURATUS

2x GOBIODON OKINAWAE

 

Koraller

Acropora sp. Aussie table (lila)

Acropora sp. Aussie table (mintgrön)

Acropora Echinata

Acropora Microlados ”Strawberry Short Cake”

Acropora Granulosa

Acropora Hyacinthus

Acropora  Tortuosa ”myagi”

 

Ändrat av Mr_cheezy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tråkigt nog har det varit mycket stul med burken de senaste veckorna. 

 

Zeovit har inte alls funkat för mig denna gången. Denna metod har tidigare varit det som fungerat bäst för mig genom åren och den jag känner att jag haft bäst koll på.

 

Men denna gången så får jag täcken på överdosering av kolkälla varje gång jag doserat ( gick ner till minimala 0.1ml zeostart de sista försöken ). Fick bakterie blomning varje gång jag doserade zeostart som varade ca 4 dagar med totalt mjölkigt vatten så man knappt kan se in i akvariet. Slutade dosera  och började med halverad dos när vattnet blivit klart igen. Men när detta upprepats 5 gånger och jag inte längre kan sänka dosen mer gav jag upp och började sakta fasa ut zeoviten.

 

Kör nu med ändats skummare och kol som filtrering.

 

no3 och fosfat testerna är nollade och försöker sakta öka på näringsvärderna genom att mata fiskarna överdrivet mycket. Hoppas detta sakta kommer öka värderna lite i taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...