Gå till innehåll

Evileye's 400L Optiwhite


evileye

Rekommenderade inlägg

Äntligen! Då var kuben fylld med vatten, jag överger min gamla planeringstråd som finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32355

Kuben är somsagt fylld med vatten nu, dock vanligt kranvatten för att testa systemet. Nästa steg blir att tömma igen och börja fylla upp med osmosvatten. :smiley20:

Jag har ett enda problem just nu och det är returpumpen, det är en new-jet 2300, den vibrerar nåt så förbannat mot glaset i sumpen. Hur har ni andra löst det? Skulle man kunna ställa pumpen på en bit liggerunderlag eller liknande?

Bifogar lite bilder på det "färdiga" resultatet. Tack för all hjälp och ett bra forum. ;)

Fortsättning följer =)

post-2258-14468919820902_thumb.jpg

post-2258-14468919821105_thumb.jpg

post-2258-14468919821294_thumb.jpg

post-2258-14468919821496_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Väldigt fint kar och smälte in bra i rummet.

Jag hängde min retur-pump i en bit silikonslang sista biten så den hänger i luften, den är knäpptyst och nuddar inga rutor.

Äntligen! Då var kuben fylld med vatten, jag överger min gamla planeringstråd som finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32355

Kuben är somsagt fylld med vatten nu, dock vanligt kranvatten för att testa systemet. Nästa steg blir att tömma igen och börja fylla upp med osmosvatten. :smiley20:

Jag har ett enda problem just nu och det är returpumpen, det är en new-jet 2300, den vibrerar nåt så förbannat mot glaset i sumpen. Hur har ni andra löst det? Skulle man kunna ställa pumpen på en bit liggerunderlag eller liknande?

Bifogar lite bilder på det "färdiga" resultatet. Tack för all hjälp och ett bra forum. ;)

Fortsättning följer =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fint kar och smälte in bra i rummet.

Jag hängde min retur-pump i en bit silikonslang sista biten så den hänger i luften, den är knäpptyst och nuddar inga rutor.

Bra tips, jag har kopplat en silikonslang mellan returen och pvcn, kanske ska kapa den en bit då så den hänger fritt, bra idé! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att tempen i skåpet uppe kan bli väldigt hög så vattentempen stiger för mycket ,kanske ha fläktar o så i

Jag ska låta allt gå med sötvatten nu ett tag och se hurvida tempen stiger eller inte. Behövs det så kopplar jag in två knäpptysta datafläktar jag har ligger. Tack för input.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet tömt igen och osmosvatten är pågång, det går inte fort med min lilla AN 120 men den som väntar på något gott.. :)

Under helgen har det blivit en del jobb med att ljuddämpa bänken från vibrationer och liknande, nu börjar den bli riktigt tyst. Jag skulle vilja få tag i en bit silikonslang, någon som har några tips vart man kan hitta? Jag har kollat med HydroScand i Norrköping men tyvärr hade dom inget hemma och skulle dom ta hem var det 50m rullar som gällde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för dimension du är ute efter?

Lagge, jag har fått tag i en slang nu, Dunlop HiFlex låg i samma hus som mitt jobb, där fanns det gott om slang, innerdimension 20mm, dock inte hemma men det kommer på torsdag eller fredag.

Ibland går det lätt :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om din skummare går full av diverse orsaker (har en nästan likadan) så kommer locket börja hoppa och bubblorna spricker och skvätter en smula.

Du vill nog ha något sorts skydd mot elkontakterna där (inte mycket, en liten kant på locket skulle ta bort allt).

Väldigt snyggt bygge.

Edit:

samma skvättande kommer nog att ta sig över glaskanten och rinna mellan sumpen och bänken och du får svårt att torka ut det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om din skummare går full av diverse orsaker (har en nästan likadan) så kommer locket börja hoppa och bubblorna spricker och skvätter en smula.

Du vill nog ha något sorts skydd mot elkontakterna där (inte mycket, en liten kant på locket skulle ta bort allt).

Väldigt snyggt bygge.

Edit:

samma skvättande kommer nog att ta sig över glaskanten och rinna mellan sumpen och bänken och du får svårt att torka ut det

tack för tipset, min första tanke är att klippa sönder ett sånt plastlock som sitter runt 50 pack DVD skivor och limma dit kanske.. jag får prova , borde funka :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fortfarande problem med vibrationer i framförallt överbyggnaden när streampumparna är igång. Jag har lagt bitar av ett liggunderlag mellan glaset och överbyggnaden men ändå vibrerar skiten, är det någon som har nåt annat tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter konstigt att du får vibrationer pga streampumparna. Eller rättare sagt, de måste ju vara väldigt obalanserade för att vibrera själva överskåpet...

Är de nya så kan du kanske få lämna tillbaka dem eller byta ut dem mot andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumparna är nya, jag har tänkt ge dom en vecka iallafall och "köra in" sig. 2 av pumparna är knäpptysta, 2 väsnas nåt enormt. Jag har kontaktat återförsäljaren och dom har lovat mig en lösning på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, nu är det saltvatten i systemet också, om något dygn bör det ha löst upp sig, då blir det till

att mäta nivåerna i vattnet och sedan skicka i stenen.

Jag tänkte börja med 30-40kg sten, begagnad eller ny sten? Vad säger erfarenheterna?

Till mitt nano köpte jag begagnad sten och blev mycket nöjd.. Vad kan det finnas för nackdelar med

just beg. sten? Fördel nr.1 är ju priset :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnad sten kan ha blivit medicinerad, vilket man kan ske inte vill ha i sitt kar. Den kan också ha legat med dålig cirkulation och fått en massa smuts som täppt igen porerna på stenen.

Har du pengar till det så ta ny sten, det är ju kul att få in lite nytt liv och kanske någon liten liftare på köpet. :)

Är det ekonomin som styr så köp begagnad sten, gärna från någon som är aktiv som du kan ha lite "koll" på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag bli orolig, jag blandade i salt i måndags och självklart vart karet ganska grumligt och disigt.

Nu har det gått 48 timmar och vattnet är fortfarande disigt. :arg: Jag kanske bör nämna att jag har använt Red Sea Coral Pro som

flera verkar ha haft liknande problem med?

Vad kan man göra? :ledsen: Irriterande är det!

Använder enbart Osmosvatten oxå..

Tacksam för all hjälp man kan få!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoppa i stenen om vattnet håller rätt salthalt. Det som far runt i vattnet kommer att lägga sig på sten/inredning/glas och kan så småningom tas upp när du slamsuger karet efter att ha lagt i stenen. Du kan också stoppa i ett litet innerfilter med lite vadd i så kommer det att hjälpa till att rensa vattnet från partiklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...