Gå till innehåll

plattmask problem!


Rekommenderade inlägg

Jag hade massor med rostbruna små plattmaskar, de blev paralyserade eller dog av sötvatten så jag gjorde ett snabbt dopp av de värst drabbade korallerna och sedan sög jag upp de jag såg med en pipette (eller vad det heter) en gång om dagen. Utöver det hade jag en sixline som jag tror åt endel av dem. Sen försvann de efter några veckor. Jag har hört att dom kan utsöndra ett gift om man dödar dem, så man bör inte medicinera i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Vi hade massor med plattmask i vårt akvarium med om du kollar i tråden nedan så kan du se lite bilder på de som bodde i vårt akvarium. Nu köpte vi blå djävlar (Chrysiptera cyanea) här i förrgår och de åt upp en hel hög med maskar och är inte speciellt sugna på fodret... De äter inte alla men tar en del verkar det som. De är dok tydligen väldigt aggresiva och går inte bra med annat verkar det som men har du lite/ingen annan fisk i akvariet går det kanske bra.

edit: Du kan även kolla min avatar för att se hur våra plattmaskar ser ut ;) De är något mörkrödare mot eftermiddagen då de ätit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej,

Jag lånar tråden då det handlar om samma sak. Jag har också problem med mycket plattmaskar och har en sixline i karet som inte verkar äta en enda plattmask. Jag har damsugit ut en hel del plattmask med hävert när jag byter vatten och sugit ut några emellanåt också men jag kommer inte åt alla och så fort jag fått bort en del kommer det nya. Hur ska jag få min sixline att äta plattmasken? Är det någon som har ett bra förslag så skulle jag vara tacksam.

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jacob,

Jag tror nog att din sixline äter maskar. Men han hinner inte med att äta upp alla! Jag hade problem med maskar och använde Saliferts Flatworm exit. Och oj vad många plattmaskar det kom fram. Så det är bara en bråkdel som du egentligen ser.

Jag kan bidra med mina erfarenheter från flatworm exit om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jacob,

Jag tror nog att din sixline äter maskar. Men han hinner inte med att äta upp alla! Jag hade problem med maskar och använde Saliferts Flatworm exit. Och oj vad många plattmaskar det kom fram. Så det är bara en bråkdel som du egentligen ser.

Jag kan bidra med mina erfarenheter från flatworm exit om du vill.

Hej Henrik,

Tack för svaret!

Jag misstänkte att det kanske är så som du säger att han inte hinner med att äta alla maskar. Om det är så, så kanske min damsugningsmetod inte heller fungerar så bra. Berätta gärna hur det har gått för dig när du använt flatworm exit. Påverkade det ditt kar negativt på något sätt? Tog det bort alla maskar? Jag har hört att de blir ganska giftiga när man tar kål på dem.

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, dom utsöndrar något typ av gift när dom dör.

Den första gången jag medinicerade så dog det väldigt många maskar och jag var inte riktigt beredd på effekten. Så en kirurg blev lite stirrig, men övriga fiskar inkl. en kejsare var inte påverkade. Några Acropoper var påverkade. Men jag blandade till ett 15% vattenbyte och bytte det aktiva kolet och efter några dagar så bytte jag 15% vatten igen. Så efter en vecka var akvariet som vanligt.

Gång nummer två så hade jag blandat vatten innan jag medinicerade. Denna gång var det inte så mycket maskar och efter 4 timmar bytte jag 15% vatten. Denna gång var det knappt inga problem.

Så var inte rädda för att köpa flatworm-exit. Ha vatten klart bara. Byt helst tre gånger samma vecka och du måste ha ett filter med aktivt kol. Strumpa är jag generellt tveksam till.

Sedan tror jag men jag vet inte säkert om maskarna har en livscykel på två veckor. Det innebär att man måste medinicera minst två gånger. Antagligen är det så eller så dog inte alla första gången för mig. Men det kanske är så att flatwormexit inte tar dör på äggen.

Det här är mina erfarenheter men på inget vis en vetenskaplig analys.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...