Gå till innehåll

Java, Indonesien


Rekommenderade inlägg

Hej

Är det någon som har några tips på resmål på ön Java i Indonesien i Juni? Jag är ute efter naturupplevelser både på land och till havs.

Hade gärna åkt till Borneo eller Sumatra, men jag har bara 6 dagar på mig så jag vill minimera restiden. Jag ska vara i Yogyakarta på Java i 14 dagar som en del i en kurs i Global Hälsa, och har sedan 6 lediga dagar innan jag flyger hem.

Jag reser med en kurskamrat som inte delar mitt fanatiska natur/fiskintresse, och hon föreslog Bali, men jag tycker det känns lite väl charterttråkigt. Samtidigt vet jag att java är världens 4 tätast befolkade ö, så hur stora är egentligen möjligheterna till naturupplevelser där?

Någon som har några idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir riktigt avundsjuk! När jag var i Yogya för några år sedan ville jag åkt till Ujung Kulon National Park. Där man kan se vulkanen Krakatao och ett av de sista ställena där man har möjlighet, om än minimal att se Java noshörningen.

ujungmap.jpg

ujung-kulon.jpg

Nu flög vi vidare till Sumtra istället för Orangutanger och Rafflesior. Om ni istället beslutar er för Bali så skulle jag bege mig till Padangbai på östkusten för riktig bra snorkling i Blue Lagoon. Här tycker jag inte alls att det är någon charterkänsla som i exempelvis Kuta, utan en mysig lite fiskeby med lungt tempo varifrån färjan till Lombok går. Där kan ni bo billigt och äta gott.

Padangbai.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit ett par vändor på Bali och det är fantastiskt om man undviker Kuta. Man ska dock vet att det kanske inte är någon paradisö som tagen ur en schamporeklam.

En kompis till mig, en svensk som heter Tommy, bor på Bali och driver sajten http://www.homeinbali.com/forum/ han är även dykare och har bra koll på Bali. Ett tips att forska vidare på.

Det man ska också tänka på att dykningen är väldigt varierad i Indonesien, det finns gott om väldigt fina dyk, men många dyk är enbart för avancerade dykare med bra koll på läget. Mycket strömt och tuffa tag. Något att kolla innan man bokar sig på något.

Ps. åker man till Bali och ska dyka får man INTE missa vraket på dyksiten Tulamben. http://www.bidp-balidiving.com/eng/location-tulamben-liberty-wreck/index.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lovina var ett schysst ställe att dyka ifrån, mysigt litet ställe! Ta absolut INTE långsamma färjan över till lombok om du planerar att åka till gili, bra mkt bättre att åka speedboat ut då. Färjeresan var hemsk och lång, kändes som resan aldrig tog slut när vi va där. Ifrån padangbay kan du åka ut och dyka med mantor, helt klart grymt. dock var det extremt mkt vågor när vi var där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nusa lembongan utanför sanur på Bali hade fin dykning. Knappast några turister när vi var där (öborna lever mest på att odla alger istället för turister). Inte mycket annat än dyk att göra dock. Fick se dn rävhaj under ett av dyken..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...