Gå till innehåll

Kylare till akvarium


Rekommenderade inlägg

Hej Alvar! :W:

Testa med en fläkt riktad mot ytan. Du får en högre avdunstning, men du får också en lägre temperatur i karet.

Tack :D Jo en fläkt kan hjälpa nåra grader .. glömde nämna att akvariet skulle hålla en temperatur som västkusten har i sitt vatten på sommaren kan det ju vara 18 grader men något som kunde hålla temperaturen på cirka 10 grader skulle vara bra ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alvar!

Kul att du ska dra igång ett västkustakvarium! Det är nog det roligaste man kan hålla på med :)

Man kan beställa från utländska internetbutiker, vilket kan bli lite billigare. Följande har fått beröm av flera användare här på SVG: http://www.fish-street.com/chiller

Men kylaren är det dyraste i ett kallt akvarium, det går nog inte att komma ifrån.

Sen rekommenderar jag nog att du inte överstiger 16 grader på sommaren. Man har lite mer marginal och djuren mår lite bättre.

Vad planerar du att ha för djur?

Kolla gärna mina länkar i signaturen för lite mer tips...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alvar!

Kul att du ska dra igång ett västkustakvarium! Det är nog det roligaste man kan hålla på med :)

Man kan beställa från utländska internetbutiker, vilket kan bli lite billigare. Följande har fått beröm av flera användare här på SVG: http://www.fish-street.com/chiller

Men kylaren är det dyraste i ett kallt akvarium, det går nog inte att komma ifrån.

Sen rekommenderar jag nog att du inte överstiger 16 grader på sommaren. Man har lite mer marginal och djuren mår lite bättre.

Vad planerar du att ha för djur?

Kolla gärna mina länkar i signaturen för lite mer tips...

Jag planera att ha lite av varje för att studera, jag går en marinbiologisk linje i Lysekil , jag och en kompis ska förmodligen göra ett projektarbete om nakensnäckor så det ska vara mycket nakensnäckor, men en hel del annat också.... den kylaren du tipsade mig om var inte så fruktansvärt dyr den verkade okej :) men hade tänkt att man kunde annars ta ett kylskåp och borra hål i och dra filterpumpen genom kylskåpet så kyler kylskåpet ner vattnet man får väl ha ett rätt stort antal meter för att hinna kyla ner XD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde fyra år med ett slaktat kylskåp på 70- talet. Jag tog allt utom skåpet, rätade ut frysfacket till en slätplåt och epoxylackade det. Sedan satte jag plåten vid baksidan i karet. (420 liter) Om jag hade isolerat upp karet med några cm frigolit hade det nog varit bra. Utan isolering (spånskivekar) räckte kylningen till 14 grader på vintern och där var gränsen för kondens på framrutan. Efter något år började epoxyn flagna litet men det spelade ingen roll för frysfacket var pulverlackat.

Gäller det bara något år skulle jag slakta ett kylskåp med lackat frysfack och hoppas på det bästa. (Och isolera karet). Täck glas och lysdioder minskar tillförd värme avsevärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde fyra år med ett slaktat kylskåp på 70- talet. Jag tog allt utom skåpet, rätade ut frysfacket till en slätplåt och epoxylackade det. Sedan satte jag plåten vid baksidan i karet. (420 liter) Om jag hade isolerat upp karet med några cm frigolit hade det nog varit bra. Utan isolering (spånskivekar) räckte kylningen till 14 grader på vintern och där var gränsen för kondens på framrutan. Efter något år började epoxyn flagna litet men det spelade ingen roll för frysfacket var pulverlackat.

Gäller det bara något år skulle jag slakta ett kylskåp med lackat frysfack och hoppas på det bästa. (Och isolera karet). Täck glas och lysdioder minskar tillförd värme avsevärt.

Men det att man istället borrar hål i kylskåpet varför funkar inte det?? kan tänka mig att om man har 20 grader så tar det en väldigt lång tid att få ner det till ca 14-16 grader men om man hjälper till med att kyla ner det en gång bara för att hjälpa kylskåpet att sänka det till en temperatur som kylskåpet kan kämpa emot lättare. ju längre slang man har desto mer kyls vattnet... har jag fel??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat ett tag på om man skulle kunna använda en kylare från en bil (Väl rengjord sådan, eller ny), som skruvas utanpå vägg och med en elfläkt på. Denna typ av kylare har en stor yta för värmeavledning. Vet inte om det skulle räcka? Har du eller någon provat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det kan funka. Men...

Du får en eller två extra överföringar av värme.

Först och främst behöver du en pump för att transportera vattnet fram och tillbaka från kylen. Det skall vara tillräckligt flöde för att transportera värmen. Slangen i kylen behöver också vara lång. Antagligen behöver du en fläkt för att få bättre värmeöverföring inne kylen.

Allt detta slipper du med frysfacket inne i akvariet.

Nu kom jag på en kompromiss! Gör ett fem cm brett fack efter hela baksidan i karet och lägg frysfacket i osmosvatten där. Det fräter inte på aluminium. Kylan överförs genom glasskivan utan problem men det kanske behövs en liten cirkulationspump i kylfacket.

Min svåger försökte hålla kräftor inomhus runt 1970 med kylskåp och vanlig trädgårdsslang men han fick inte till vintervilan. (100 liters kar om jag minns rätt).

Bäst överföring fick han med trädgårdsslangen inne i en hink i kylskåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat ett tag på om man skulle kunna använda en kylare från en bil (Väl rengjord sådan, eller ny), som skruvas utanpå vägg och med en elfläkt på. Denna typ av kylare har en stor yta för värmeavledning. Vet inte om det skulle räcka? Har du eller någon provat?

jag har haft tanken men har inte provat den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart att det kan funka. Men...

Du får en eller två extra överföringar av värme.

Först och främst behöver du en pump för att transportera vattnet fram och tillbaka från kylen. Det skall vara tillräckligt flöde för att transportera värmen. Slangen i kylen behöver också vara lång. Antagligen behöver du en fläkt för att få bättre värmeöverföring inne kylen.

Allt detta slipper du med frysfacket inne i akvariet.

Nu kom jag på en kompromiss! Gör ett fem cm brett fack efter hela baksidan i karet och lägg frysfacket i osmosvatten där. Det fräter inte på aluminium. Kylan överförs genom glasskivan utan problem men det kanske behövs en liten cirkulationspump i kylfacket.

Min svåger försökte hålla kräftor inomhus runt 1970 med kylskåp och vanlig trädgårdsslang men han fick inte till vintervilan. (100 liters kar om jag minns rätt).

Bäst överföring fick han med trädgårdsslangen inne i en hink i kylskåpet.

om jag nu ska beskriva exakt hur jag har tänkt att man gör så skulle det vara....... först har man ett akvarium "kar" ca 100-200 liters som man isolerar med frigolit överallt utom framrutan. sen har man en filterpump som har slangar som går utanför karet alltså inte ett filterpump som man har hela i karet. sen har man ett sådant halvt kylskåp som man borrar två hål i och har en slang som kanske ska vara 10-15 meter sen är slingrade i kylskåpet och sen får det komma ut i karet igen. enligt mig skulle det funka , men som sagt jag är nybörjare och är tacksam för alla svar jag kan få :D :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde fyra år med ett slaktat kylskåp på 70- talet. Jag tog allt utom skåpet, rätade ut frysfacket till en slätplåt och epoxylackade det. Sedan satte jag plåten vid baksidan i karet. (420 liter) Om jag hade isolerat upp karet med några cm frigolit hade det nog varit bra. Utan isolering (spånskivekar) räckte kylningen till 14 grader på vintern och där var gränsen för kondens på framrutan. Efter något år började epoxyn flagna litet men det spelade ingen roll för frysfacket var pulverlackat.

Gäller det bara något år skulle jag slakta ett kylskåp med lackat frysfack och hoppas på det bästa. (Och isolera karet). Täck glas och lysdioder minskar tillförd värme avsevärt.

om man nu skulle slakta ett kylskåp... är det bara att ta bort skåpet man behöver alltså inte mixtra med avfrostning eller liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat ett tag på om man skulle kunna använda en kylare från en bil (Väl rengjord sådan, eller ny), som skruvas utanpå vägg och med en elfläkt på.
Koppar & / eller aluminium rör. Riktigt dålig ide. En del riktigt dyra maskiner använder en kolplast-historia för oljekylning, det skulle gå att använda, lika så vill jag minnas att kolplast-alternativ fanns för vattenkylning till datorer, men jag kan inte svara på var man fick tag i dem.

Det som gör kylskåp till dåliga alternativ är att de läcker kyla till områden där du helt enkelt inte har någon nytta av den. Stigs lösning med att rycka en kyl med frysfack, och använda kylplåten därifrån är klart bättre. Men jag är fortfarande av åsikten att den 500'ingen det kan kosta att lura någon kyltekniker att göra själva kylslingan runt en plastburk, och sen isolera det med "fönsterskum" eller frigolit är väl spenderade pengar. Det som kommer vara dyrast är att provtrycka och fylla ett hemmabygge, men är det frågan om en kyltekniker som kan lockas med nyfikenhet runt akvarieintresse så borde det gå och snacka bort över en kopp kaffe.

Medan jag tänker på det. Som någon nämnde ovan, isolera baljan, och kör gärna med dubbla frontglas och luftspalt i mellan. Se bara till så du kan dela på frontglasen, för det kommer se attans tråkigt ut om du får kondens där och inte kan göra något åt det. Coolhetspoäng får du om du kör med dubbla glas och vakuum runt om, och tjock frigolit under karet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 8 månader senare...

Skall det luftas ideer så är det en till här:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90358&path=239000000,253500000,256000000

Intressant är det ju men det spörs ju lite hur prisvärt det blir när man lagt till spänningsmatning, termostat, och cirkulation mm för luft/vatten. En annan fråga som är viktig är hur det ser ut med energieffektiviteten. På lång sikt brukar energi vara största kostnadsposten så billiga pryttlar med dålig verkningsgrad kan bli dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...