Gå till innehåll

Katter och akvarium


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ni som har katter och saltvattensakvarium ihop..

Hur tycker ni att det funkar?

Har ni måsta bygga in karet eller använda täckglas ellers så för att katterna inte ska fiska upp alla fiskar eller låter dom karen vara?

Kan katthår eller liknande i akvarierna påverka vattenvärden osv osv..

Anledningen att jag frågar är att en kompis vill att jag ska ta henne katt då hennes barn blivit sjukt allergisk och jag är en kattmänniska och har länge funderat på att skaffa en..

Men samtidigt vill ajg ju inte att den ska fiska upp fiskar för tusentals kronor eller typ pissa i karet eller så :P och täckglas kan jag omöjligt har då jag redan nu gränsar till för varmt i karet...

Självklart är det väl från katt till katt, men tänkte iaf höra om folk erfarenheter härifrån =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 4 katter och en hund, ingen av dem är vidare intresserad av karet, det enda som en av katterna gör är att ta ner sin tass i osmoshinken och fiska upp vatten och slicka det från tassen, men det gör hon rätt så sällan, tack och lov. :)

Annars har vi inga problem hos oss iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade katt innan vi skaffade akvarium... Därför har jag alltid haft för avsikt att ha ett helt täckt akvarium. Akvariet är till och från intresserande för katten, för det mesta brukar hon inte bry sig, men då och då så sitter hon på armstödet till soffan och jabbar mot glaset för att försöka fånga nån förbisimmande clown eller liknande... Kan nog vara lite stressande för fiskarna är jag rädd, så jag brukar försöka vara snabb på att så henne därifrån när jag ser det beteendet.

Huruvida katthår påverkar vattnet har jag ingen aning om, men jag antar att det inte påverkar mer än människohår... Och att katten skulle lyckas med det akrobatiska stycket att urinera i karet skulle jag ha mycket svårt att föreställa mig!

I ditt fall eftersom du inte vill ha nåt heltäckande så kanske det skulle kunna vara aktuellt med nåt myggnät eller liknande? eller kan du inte få till det bra så det inte smälter över belysningen. En temporär lösning, men ändå... det kanske visar sig att katten inte har nåt som helst intresse av vad som rör sig i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.. min tanke är att göra någon form av överbygnad.. det har jag tänkt göra ändå oberoende av katt.. för att dölja beslysning och likande och då blir det ju svårt att ta sig upp på karet.. får väl göra nått provisorisk tills dess om det skulle visa sig att katten vill bosätta sig på karet..

Annars får man köra det gamla blomsprute knepet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite orolig för att det ska bli "varmt och mysigt" ovanpå mitt kar... men antagligen kommer det bli "hett och ovälkomnande" istället. Nån fläkt som går på låga varv (så den inte låter) kan kanske till och med hjälpa till att sänka temperaturen i ditt kar om du gör en överbyggnad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har två stycken Cornish Rex (Nyfikna saker). Det enda som är intressant är räkorna. Men det är bara titta som gäller ev. någon jabb mot rutan.

Blomspruta hjälper dåligt mot katter, större ögontjänare än en katt kan du inte hitta :ler:

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 katter och öppet akvarium och dom tittar inte ens på akvariet.. DOCK så har hanen börjat "vila middag" i det stora 540 akvariet som kommer bli uppgraderingen såsmåningom. så inte bäst han sover där kanske. =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit kattvakt och de katterna uppskattade akvarierna. Fiskarna var lite nervösa de första dagarna men det var övergående, och när katterna åkte ut var fiskarna mindre nervösa för rörelser i rummet än nånsin tidigare, och har aldrig synts så mycket. När katterna stod och slog halvhjärtat efter fiskarna som simmade på andra sidan glaset så reagerade de inte alls. Tyvärr var effekten övergående, och efter bara ett par veckor var fiskarna lika tillbakadragna som någonsin.

Jag skyller dess skygghet på att jag är ensam, och antingen inte hemma, eller väldigt stationär i hörnet borta vid datorn vilket gör att minsta rörelse är ovanlig, och en orsak till vaksamhet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

När jag skaffade mitt kar så tyckte min katt att det var mycket intressant. Han tog sats från golvet, bombsäker på att han kunde titta i från ovansidan och rasade i karet med ett plask. Efter denna fadäs så tittar han inte på karet alls!!!

:-))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...