Gå till innehåll

nu vet jag på ett ungerfär vad jag köpt


snickarn

Rekommenderade inlägg

idag är det party party party!!

igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst .

vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll.

nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty

och javisst ja KARET är ett begagnat kub kar med måtten 65x65x65 med sump

som har ägts en gång av laggeman och om hur det såg ut då kan ni läsa här

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19286

jag köpte det för ett par veckor sedan och är tredje tredje ägaren

TEKNIK

BELYSNING

lumenarc 250 w mh 14000 k

4 x 11 w pl med blå ljus kommer snart på posten

PUMPAR Tunze multicontroller 7095 med Tunze Turbulle stream 6100 ställbar 2500l-12000l/h och magnetfäste 6080

returpump acua medic oceanrunner 3500

SKUMMARE

en bubble magus som kommer om ca 14 dagar tills dess så blir det täta vattenbyten och utan skummare

http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac7_cone_protein_skimmer?category_id=88

alternativt kommer jag att köra med en red sea prizm i sumpen till den nya kommer

KALKREAKTOR

schuran Jetstream Pico Twice

http://www.schuran.com/english/calciumsea.html

då jag inte har någon erfarenhet av denna så är alla tips välkommna

och förmodligen fattas det några delar mer om det senare

fick den med på köpet av mitt förra start kar som ni kan kolla in här

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32769

har även en del reaktorer uvc ozon mm

som kanske kan komma till användning

tänker i första hand på biopellets

LEVANDE

ca 20 kilo levande sten letar efter en stor sten till för att få till acuascapen lite bättre

i korallväg finns det sps lps och mjuka jag har alltså ingen inriktnig utan alla är välkommna

FISKAR och andra kryp

en percula

en gul kirurg

två eremiter några turbosniglar

kommer inte att köpa fler innan karet gått in sig ett tag

post-4952-1446891985498_thumb.jpg

post-4952-14468919855187_thumb.jpg

post-4952-14468919855371_thumb.jpg

post-4952-14468919855566_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 378
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tack tack

nu är festen slut,

karet läcker från bottenborrningen men det går till 99 % att täta underifrån genom skåpet.

kommer en droppe då och då

btn bakgrunden är fantastisk till små kräftdjur så längen man har vatten i karet !

detta karet har stått tomt i ca 2 månader

jag tog bort en sida med btn och kollade om det fans mycket "dött" men det såg

fint och rent ut

tyvärrså kollade jag inte ytavrinningen för där kan ni tro att det fanns fina gamla torkade kräfdjur

dom är numera både uppblötta och illaluktande

har sugit ut det som går att komma åt

får se framöver om detta påverkar vattnet negativt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den festen har jag inte hört nått om du!! Dock inte att det var läck heller.. Hoppas det löser sig snabbt och smärtfritt!

det är förhoppningsvis inte så farligt ska kolla det imorgon .

tja vad säger man? jag är en elak djävel!:smiley9: det var bara jag och linda som fick champagne och jordgubbar

föresten tusen tack för hjälpen igår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan tömma överrinningsfacket så gör det, torka sedan torrt med papper, trasa eller annat som gör det helt rent, ta sen och torka av packningen ordentligt, kolla så den inte är sprucken, man vet aldrig om karet stått tomt en tid, dra sedan åt med handkraft och ett kvarts varv till med en polygrip om du har.

Tänk på så du har nylonbrickan mellan muttern och karet på undersidan och gummipackningen inne i boxen, under själva genomföringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack ja det gjorde susen ,

nu ska bara ytavriningsfacket sköljas ut ordentligt innan sumpen kopplas in

så det blir nog på måndag .

sen hoppas jag att man kan åka på roadtrip och sammla på sig lite mer faggar och annat skoj

så var inte blyg har du något skoj ni vill bli av med så hör av dig till mig eller skriv i tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varning för att röra vid elektroniska ballaster !!!!

när jag skulle test starta den nya mhlampan så kopplade jag in ballasten utan lampa. skulle sedan lägga den på golvet för att tända lampan . då fick jag mig en stöt som heter duga genom händerna så att jag nästan tuppade av .huvudsäkringen gick i lägenheten som tur var.

blev en panik utflykt till stigigemla för nytt drivdon och tändare fortfarande med lite träningsverk i bröstkorgen

passade naturligtvis på att handla ett par koraller oxå

nu ska bara mina koraller som står i karantän hos alfons i karet sedan blir det säkert ommöblering av sten, kanske lite levande sand sen borde det vara fixat

slänger med ett par mobilbilder

post-4952-14468919871836_thumb.jpg

post-4952-14468919872044_thumb.jpg

post-4952-14468919872264_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

skummaren ligger i malmö hos tullgubbarna nu måste jag skicka in ett kontoutdrag från nätöverföringen för att dom ska kunna bedömma tullavgiften

fish street märker paketen som gåva och det går inte tullarna med på.

har även varit en runda hos manne och lurat till mig en del nya fraggar tack för dom manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag är det party party party!!

igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst .

vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll.

nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty

Jag visade bilden för min fru med kommentaren att hon var inte ensam med ett ockuperat vardagsrum - repliken kom omedelbart - men kanske han är :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visade bilden för min fru med kommentaren att hon var inte ensam med ett ockuperat vardagsrum - repliken kom omedelbart - men kanske han är :)

MVH Lasse

det var en mycket noggrant vald och planerad dag. då sambon var bortrest!:nöjd:

eller hon reste bort pågrund av säger hon nu

tog en tur i det stora akvariet med båten ner till ven i helgen

post-4952-14468919908686_thumb.jpg

Ändrat av snickarn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

damn. go båt.

har du funderingar på karlshamns trolling festival och har ett par av alla de spöhållarna över så hojta till,kan ju alltid hänga med o hjälpa till ;)

mvh thomas

blir tyvärr inte mycket tid till trolling i östersjön med en liten nyfödd hemma

nästa laxtur blir till hösten för uppväxarfiske i simmris

men hör av dig om du är här i krokarna brukar alltid ha plats i båten för torskfiske i öresund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummarn inkopplad och funkar fint .

tyvärr så har det växt alger som bara sedan igår

gröna och bruna alger på rutan och bakgrunden

korallerna har dragit in polyperna och ser allmänt trista ut ska byta 50 liter vatten och ta värdena imorgon bitti får se om det ger resultat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag limmat fast lite bitar av flakväxande montipora på bakgrunden . ska bli intressant om det kommer att växa fast på ett snyggt sätt

visst kommer den o växa fast på BTN bakgrunden.. ur min synpunkt verkar det mesta i korallväg tycka att BTN'en funkar fint. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har haft trevligt besök av en halmstadsaltnisse bytte koraller. jag fick en myket fin Echinopora lamellosa . bytte bort min montipora superman och en liten ls med två olika små koraller på

har även byggt en fragghylla som ska invigas till helgen

post-4952-14468920013247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...