Gå till innehåll

Mäta redox


turboadde

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...
Ok låter jobbigt.

Ingen annan som vet eller kan rekomendera någon mätare eller kanske vart man kan låna?

Skall du köra med ozon är det ju perfekt att styra det med en mV kontroller.

Jag har själv en Aqua Medic mV controller och en sådan kostar runt 180 euro utan elektrod. Elektroden kostar ca. 60 euro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med redoxmätning är att man inte får stabila värden hur bra utrustningen än är. Rengör man elektroden med kalibreringsvätskan visar mätaren ostabila värden i flera dagar. Sen verkar elektroden anpassa sig till vattnet och ge mer reproducerbara värden från dag till dag. Troligen är det ytbeläggningar och kemi på själva elektroden som ändrar sig. Därmed är redoxelektroder nog något som gärna ska sitta i akvaroet långa tider för att ge reproducerbara värden.

Jag har själv en redoxmätare men vet faktiskt inte vad jag ska med den till och hur jag ska tolka dess värden. Kemin bakom redoxpotentialen är så komplex att man inte kan säga så mycket om akvariet från ett givet uppmätt värde. Möjligen har den en roll för att styra ozon eller ett denitrifikationsfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du köra med ozon är det ju perfekt att styra det med en mV kontroller.

Jag har själv en Aqua Medic mV controller och en sådan kostar runt 180 euro utan elektrod. Elektroden kostar ca. 60 euro.

Nu hänger jag inte med riktigt Kjelle - hur styr du ozon med mv-kontroller?

Jag sällar mig till alla de andra - att mäta redox är ett helsike och man måste gå på erfarenhet och magkänsla för att få detta att fungera. Det finns redoxmätare som fungerar klockrent i saltvatten men då är vi uppe i prisklasser som får den värsta LED belysning att blekna. För den kostnad som du ger för det föreslagna instrumentet kan jag ta på mig att veckovis gissa din redox - träffsäkerheten blir troligtvis bättre :). Jag använder en redoxmätare/kontroller från IKS i mitt kar men att lita på den - näe. Jag kan se vart rörelsen är på väg men kan inte lita på absoluta tal. Efter en riktigt utförd kallibrering så är det precis som Claes säger - det tar tid innan den funkar igen. Skall du köra ozon så får du prova dig fram och starta i låga doser - det är säkrare än att lita på redoxmätare.

MVH Lasse

PS Gain express är annars en bra inrättning - min ozon apparat kommer därifrån och den har funkat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag använder Redox på jobbet och tänker prova det i akvariet.

Har två elektroder en som sitter på instrumentet en som jag rengör, jag växlar varannan vecka. den jag skall rengöra sätter jag i 15% saltsyra i någon timme (syran tar bort alla beläggningar på elektroden), sedan sköljer jag den i rikligt med vatten och plaserar den i en skål med osmosvatten tills det är dax att byta (HANDSKAS FÖRSIKTIGT MED SALTSYRAN OCH AKTA ÖGONEN).

När det är dax att byta kalibrerar jag och rengör nästa.

På så vis har jag alltid två att gämföra med varandra om jag blir osäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det många som använder sig av Redoxmätare när dom kör med ozon?

Jag har varit i planerna att köra med Ozon men blivit lite skrämd med tekniken runt det.

Funkar det som adde säger att bara köra på lukten eller att köra tex en ozonator som är till karet´s storlek och inte skaffa en för stor och vara säker på det sättet.

Redoxmätare vad jag förstått är för dom som vill kunna köra ozon så fullt ut som man kan med det man har.

mvh.ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Redox på jobbet och tänker prova det i akvariet.

Har två elektroder en som sitter på instrumentet en som jag rengör, jag växlar varannan vecka. den jag skall rengöra sätter jag i 15% saltsyra i någon timme (syran tar bort alla beläggningar på elektroden), sedan sköljer jag den i rikligt med vatten och plaserar den i en skål med osmosvatten tills det är dax att byta (HANDSKAS FÖRSIKTIGT MED SALTSYRAN OCH AKTA ÖGONEN).

När det är dax att byta kalibrerar jag och rengör nästa.

På så vis har jag alltid två att gämföra med varandra om jag blir osäker.

Beroende lite på typ men alla redoxelektroder funkar inte som de skall i saltvatten jämfört med söt/tapp/avloppsvatten. du får testa elektroden först. Är den omöjlig att köra efter en kallibrering så funkar det inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Är det många som använder sig av Redoxmätare när dom kör med ozon?

Jag har varit i planerna att köra med Ozon men blivit lite skrämd med tekniken runt det.

Funkar det som adde säger att bara köra på lukten eller att köra tex en ozonator som är till karet´s storlek och inte skaffa en för stor och vara säker på det sättet.

Redoxmätare vad jag förstått är för dom som vill kunna köra ozon så fullt ut som man kan med det man har.

mvh.ted

För att veta hur redox värdet ligger i akvariet är en redoxmätare oumbärlig.

En redoxmätare som har en extra kontakt för att ansluta ozonisatorn till kan du dessutom ställa in ett övre gränsvärde som du inte vill överstiga dvs. då slås ozonisatorn av eller på om värdet går under.

Känner du en ozonlukt på vattenytan tillför du för mycket ozon.

Jag luftar dessutom av utkommande luft ur skumkoppen genom ett kolfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...