Gå till innehåll

Alex & Carinas red sea max 130!


Rekommenderade inlägg

Nu har vi köpt ett Red sea max 130 liter med bänk och allt som hör till. Vi har även köpt 11kg "odlad" levande sten som jag är lite skeptisk till!

Vårat mål med karet är att få någonting fint att se på här i vardagsrummet:ler:.

Ska köpa ca 3-5kg Ls till och levande sand.

Nu till lite frågor!

Ska man ha i den levande sanden nu på en gång?

I karet sitter det två 550l/h pumpar, tycker det känns klent. Känns som att man ska ha minst 1000l/h till?

Bilder kommer!

Nu skickar jag frugan till akvarieleasing och går själv och jobbar:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 178
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jaha, så var frugan hemma igen efter steninköp...SÅ fina stenar!!! Kunde inte låta bli att ta foton på infödingarna (eller vad man nu ska kalla dem) på stenarna också ;)

Det var svårt att fotografera akvariet med mobilen , MÅSTE fixa kameran ASAP! Men...ni får hålla till godo med de bilder som blev och så kan jag meddela att det är så mycket finare i verkliga livet.

Nu börjar väntandet och jakten på den perfekta miljön innan det kan få flytta in några betalda gäster i karet. Vi har ju vår fripassagerare, Mr Klo, som följde med LS och som nu väntar vräkning OM det inte är någon vänlig själ som känner att han/hon är i behov av en fripassagerar-krabba ;) för i så fall är det bara & höra av sig.

//Carina

post-5223-14468919891235_thumb.jpg

post-5223-14468919891646_thumb.jpg

post-5223-14468919892_thumb.jpg

post-5223-14468919892283_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller antal fripassagerare ökar :)

Under kvällen igår dök det upp flera "tentakler" och maskar. Jag gissar att masken är en Eurytoe -bok

http://se.reeflex.net/tiere/2204_Eurythoe_sp.%2001.htm. Är det ett rimligt antagande? De andra smala, långa brun/beigemönstrade "tentaklerna" ser jag inget slut på...hittar inga bilder på vad det kan tänkas vara heller; förslag?!

Ett gäng räkor har vi sett också och det spanas ivrigt efter fler tecken på liv :stjärna:.

Allt för nu...over and out.

//Carina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att masken är borstmask är nog helt riktigt men precis vilken sort är nog ganska svårt att avgöra, skulle gissa på att den här också är väldigt lik.

Skulle gissa på att räkorna inte är några räkor utan små kräftdjur. Jag vet precis vilken sort du menar när du säger att den ser ut som en räka, tyvärr har jag ingen aning om vad det egentligen är. Jag tycker att de ser ut ungefär som mysis men med tanke på hur många olika sorters kräftdjur det finns så är det ett ordentligt jobb att försöka identifiera dem på riktigt. Själv nöjer jag mig med att veta att det är ett räkliknande kräftdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Laggeman, hade också valt en pump med mer kraft. Hade ekonomin tillåtit det så hade jag dock valt en VorTech MP10 alternativt en Tunze 6055. Själv har jag en 6055'a men om MP10'an hade funnits när jag köpte min extrapump så hade valet fallit på den.

Om ekonomin inte räcker till en av de två ovan nämnda pumpar så skulle jag själv satsa på en Tunze då jag tycker att det är den bästa streampump jag haft, har visserligen bara testat den och en Hydor Koralia men jag tycker skillnaden var rätt stor. Om du ändå vill testa en sån där Aquarium Systems NeWave (som jag inte heller vet någonting om) så tycker jag att du borde satsa på minst 2000 modellen, men hellre 3000 eller kanske till och med 4000.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De två pumparna som sitter som standard är impellerpumpar och jag tycker inte att det går att jämföra siffrorna mellan impellerpumpar och propellerpumpar. 2500-3000 l/h impellerpump skulle nog inte gå så bra. Propellerpumpar ger ett mycket bredare flöde.

För mycket drag kan vara väldigt dåligt för framförallt LPS-koraller (orsakas lättast av den smalare strålen från en impellerpump).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar lite på den levande sanden som ska i. Har tänkt att få ut så mycket skit som möjligt innan jag läger ner sant, genom att suga upp det från botten. Men ska jag redan nu ta ett vattenbyte? (efter en vecka)? Eller ska jag köra allt genom en strumpa typ, och köra ner det i karet igen? Har tagit lite tester som värkar ofarliga även om jag vet att det är för tidigt att se. Men som sagt, i ett rsm vill man ju ha samma vatten nivå. Så hur ska jag göra?

Mvh Alex`s Carina:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Är det bara lite (skit ) så skulle j bara fyllt i sanden ,blir ändå mer skit på botten senare, eller sug bort det kan inte bli så mycket vatten som försvinner och fyll i sanden. den tar kanske fyller upp istället för det bortsugna vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca 50ggr vattenvolymen i cirkulation och tycker inte att det är för mycket i ert fall alltså 50x 130l =6500l i timmen gärna fördelat på 2st så 2 st tunze 6025 levererar 5000l per timme börja med en för att prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har det gått fem veckor och idag har vi detta i karet.

Fiskar

Gulfenad blå frökenfisk (Chrysiptera parasema)

Lägre djur

Blå languster (Panulirus versicolor)

Sandvändande sjöstjärna (Archaster angulatus)

Rödbenad eremit (Ciliopagurus Strigatus)

Putsarräka (Lysmata Amboinensis)

Sandsnigel (Babylonia zeylanica)

Koraler

Polyp (glömde namnet, någon som vet?)

Grön Sinularia sp

Köpte även en pumpande xenia som tyvär dog pga att karet blev för varmt (32 grader).

Sandsnigeln har jag inte sett sen jag satte i den. Grävde ner sig i sanden direkt och försvan.

Värdena är helt ok men kan bli bättre. Har stora problem med skummaren som inte har skummat alls sen start. Har fixat och trixat men ingenting hjälper. Tips?

Har även köpt två hinkar levande sand och bestält en tunze nano stream 6045 och en refraktometer då jag inte litar ett skit på vimpell mätaren som nu visar 1.020 hemma och 1.018 i affären.

/ Alex

post-5223-14468920001781_thumb.jpg

post-5223-14468920002025_thumb.jpg

post-5223-14468920002223_thumb.jpg

post-5223-1446892000242_thumb.jpg

post-5223-14468920002615_thumb.jpg

post-5223-14468920002812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Döden, döden...USCH! På eftermiddagen igår kom Alex hem med ett clownpar (så himla fina) vilket ordagrant retade livet ur vår frökenfisk! Först jagade han clownerna runt i baljan och nafsade dem i fenorna. När jag kom hem lite senare på kvällen hade frökenfisken placerat sig i vattenavrinningskoppen och låg där och "kippade efter andan". Sen började den fara runt som en tokig med munnen som en dammsugare vid vattenytan och hoppade upp och ner ur vattnet. Nån timme senare låg den död på botten. Det ska tilläggas att clownerna fullkomligen ignorerade frökenfisken när den väl slutat jaga dem. Diskussionen på kvällen kretsade kring fiskdöden...jag gissar att fröken fisken stressade upp sig så den dog?! Nån som är bra på fish-sience-behaviour?

//Carina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frökenfiskar brukar kunna vara aggresiva mot nya fiskar i akvariet det man kan göra då för att underlätta för både den och nykomlingar är att släcka ner karet och runt omkring karet så det blir mörkt så alla får lugn och ro, det du oxå kan göra när du just släpper i den/dom nya fiskarna är att mata resten av dina firrar.

Ett annat tips är att släppa i frökenfisken sist i karet, brukar bli lugnast så :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill inte vara taskig, men det var nog det näst bästa som kunde hända (varav det bästa hade varit o sålt fisken så klart) sett till övriga invånare i karet.

De frökenfiskarna kan vara en riktig pina vad jag förstått. När de väl tar sig ett revir så är de på allt och alla som försöker simma förbi dem. Har sett ett "stim" på 10 stycken i ett 600-liters som tagit vars en bit av karet och inte gett andra fiskar andrum förens de andra har blivit så pass stora att de kunnat avskräcka fröknarna enbart pga sin storlek.

Men visst är det tråkigt när ens fiskar dör, oavsett hur snälla/elaka de är. I detta fallet har säkerligen stressen varit den avgörande faktorn.

Fick du hem refraktometern förresten? Vad visade den för salthalt?

Knappen med grönt i mitten är antagligen en Protopalythoa av något slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...svårt att ta ordentliga bilder på saker som simmar (läs fisk)...

Den döda fisken har under dagen bytts ut mot en i allra högsta grad levande fisk, så j*la fin dvärgkejsare! Det blev en Goby också och ett gäng sniglar samt en ledad snäcka av nåt slag...nu blev det extra jobbigt att skynda långsamt ;)

Önskelistan är två mil lång och karet på 130L-dålig ekvation...så ett större kar håller på att formas & snickras på i tanken...medan vi tar det lite piano och kör in det vi har.

Hummern/Langustern har ömsat två gånger nu och kommer växa ur vårt RSM på nolltid om han fortsätter i den här takten.

Några bilder kommer här iaf :)

//Carina

post-5223-14468920059847_thumb.jpg

post-5223-14468920060043_thumb.jpg

post-5223-14468920060318_thumb.jpg

post-5223-14468920060558_thumb.jpg

post-5223-14468920060805_thumb.jpg

post-5223-14468920061054_thumb.jpg

Ändrat av alexochingencarina
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det kommit lite nytt i karet. Har införskaffat en koralia steram pump på 1500l/h så nu är det lite bättre drag i burken.

Gör 10% vattenbyten per vecka.

De levande är:

Fiskar

Amphiprion ocellaris black (Svart clownfisk)

Paracanthurus hepatus (Palettkirurg)

Valenciennea puellaris (Maiden goby)

Lägre djur

Panulirus versicolor (Blå languster)

Lysmata Amboinensis (Putsarräka)

Paguristes cadenati (röd eremit)

Calcinus elegans (Blåbenad erimit)

Babylonia zeylanica (Sandsnigel)

Archaster angulatus (Sandvändande sjöstjärna)

Lima scabra (Eldmussla)

Astrea (sniglar)

Pusiostoma mendicaria (Bumble Bee Snail )

Koraller

Ricordea yuma

Sinularia

Protopalythoa sp. 04

Euphyllia

Xenia umbellata

Rörmaskar

Gul rörmask

Brun rörmask

Palettkirurgen fick givetvis prick direkt men efter några dagar försvann det och nu efter två veckor mår den bra och äter med god aptit. Verkar dock tro att den är en clown då den simmar som i ett stim tillsammans med clownerna.

Och så lite bilder såklart.

post-5223-14468920120292_thumb.jpg

post-5223-14468920120495_thumb.jpg

post-5223-1446892012068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår tände jag akvariet ca fem minuter efter att det hade släckts på kvällen. Då kommer palettkirurgen simmandes helt genomskinlig och väldigt stressad. Jag släckte genast och såg att den åkte in och la sej i sinularian som den alltid gör. När akvariet tändes 12 timmar senare var den helt normal och färgran, lugn och åt med god aptit.

Någon som vet vad som hände med den lilla rakarn eller om detta är normalt?

Mvh Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...