Gå till innehåll

Midgårdsormen!


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Jag brukar plocka ur de som är större än 5-6cm om jag kan. Mest för att de inte ska ge sig på större bytesdjur nattetid, men man kan ju aldrig vara säker så klart.

Ett tips är att ha handskar på sig när man är i karet och möblerar om ifall man kan tänkas vara rädd för att sticka sig eller om man vanligtvis är överkänslig mot insektsstick tex.

Bra bild för övrigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar plocka ur de som är större än 5-6cm om jag kan. Mest för att de inte ska ge sig på större bytesdjur nattetid, men man kan ju aldrig vara säker så klart.

Oj, jag som har en som är minst 30 cm!

Vad kan en sån skaffa sig för bytesdjur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera såna borstmaskar åxå, precis som Jimmy så försöker jag ta bort de som blir för stora (med hjälp av en tång i plast... sån som man har till matlagning, eller när jag möblerar om bland stenarna). Plockade en som var cirka 15 cm en gång... det kröp i hela kroppen på mig. Enligt vad jag läst mig till ska de vara ofarliga så länge de är små, men större exemplar kan kanske ge sig på andra individer. Undvik att ta i dom med händerna!

http://www.reeflex.net/tiere/956_Eunice_sp.%2001.htm

Tyvärr är texten på tyska och en google-översättning gör det bara marginellt lättare att fatta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra renhållare.

Så om du inte får några problem med dem så låt dem vara..

Har nog X hundra av dem i mitt 400l kar. har inte gjort några dumheter vad jag kan märka/se!

Förstår egentligen inte varför folk är så nervösa över borstmaskar och kryp! Om man inte vill ha "oönskat" liv varför köpa "dyr" levande sten när det finns billigare "död" sten?

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reeflex verkar tycka man ska behålla dem om de inte blir gigantiska, men att de kan ge sig på större djur om de svälter. Om jag tolkade googles översättning rätt.

Har de ihjäl pepparmintsräkor tro? Min har försvunnit :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst igenom ett par artiklar om maskar och jag kommer fortsätta att låta mina borstmaskar vara ifred, ser jag en stor mask utan borst däremot så skulle jag reagera. Om någon har nån vettig artikel som säger att borstmaskar skulle vara farliga så är jag intresserad av att läsa den.

Artikel 1

Artikel 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera såna borstmaskar åxå, precis som Jimmy så försöker jag ta bort de som blir för stora (med hjälp av en tång i plast... sån som man har till matlagning, eller när jag möblerar om bland stenarna). Plockade en som var cirka 15 cm en gång... det kröp i hela kroppen på mig. Enligt vad jag läst mig till ska de vara ofarliga så länge de är små, men större exemplar kan kanske ge sig på andra individer. Undvik att ta i dom med händerna!

http://www.reeflex.net/tiere/956_Eunice_sp.%2001.htm

Tyvärr är texten på tyska och en google-översättning gör det bara marginellt lättare att fatta...

Just den där reeflex-sidan verkar hålla en ganska låg nivå, med tanke på att masken på bilden ganska uppenbart inte är en EuniceEunice saknar borst, hänvisning till den andra artikeln i mitt förra inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade en ca 12-15 cm lång bristleworm i en av mina stenar idag, jag brukar låta dom små vara men den var lite för stor tycker jag. kolla den här länken

Dom är bra på att hålla rent, men när dom blir för stora blir jag rädd att dom ska ta djur. Jag har fiskar som sover bland stenarna som min sixline men jag tror inte att en sån mask tar en levande fisk, om inte masken är JÄTTE stor. Ps är det någon som vill ha en 12cm+ mask? Annars spolas den innan tjejen kommer hem imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska tillägga en liten erfarenhet är själv. Så fort jag matar mina fiskar och maten börjar landa på bottnen så brukar det inte dröja mer än ett par minuter innan maskarna brukar sticka ut en del av kroppen från stenarna och försöka norpa en bit. I flera fall har jag sett dom plocka pellets storlek medium (cirka 2mm i diameter). Häromdagen så såg dessutom min sambo hur en av maskarna istället bet tag i en av bröstfenorna på min mandarin!!! Jag har oroat mig för vilken av mina fiskar som har varit aggressiv mot den, då jag sett att den fått lite väl hårt ansade fenor emellanåt. Nu tror jag att jag jag kan ha en aning om vem/vad som ligger bakom attackerna! Men den största jag sett i mitt huvudkar är inte mer än en decimeter (skulle snarare gissa på en halv)... jag har i alla fall inte sett någon större. Jag har däremot plockat bort 2-3 stycken som varit en bit över en decimeter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge maskarna är 10-15 cm är de ofarliga. När de blir uppåt en meter kan de börja äta alltmer av de levande livet i karet enligt min erfarenhet.

Har sett sådana på flera forum o det är inte en vanlig bortmask, de röda o grå som finns i de flesta akvarier är asätare. De ger sig ofta på fisk och snäckor som redan dött.

Den du har på bilderna är en "bobbit worm" som däremot inte är någon höjdare att få in i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge maskarna är 10-15 cm är de ofarliga. När de blir uppåt en meter kan de börja äta alltmer av de levande livet i karet enligt min erfarenhet.

Ja en sådan vill man inte hitta. Men det är ju en viss skillnad mellan "borst" maskar och det monstret. Själv tror jag sten hårt på att låta borst maskarna vara. Biologisk rensning av överbliven mat :ler:

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj, en ny akvarist här. Total nybörjare och har ett kar sedan april i år och allt flyter på bara bra förutom just dessa maskar.

Min är ca 2 mm bred och vet absolut inte hur lång eftersom den aldrig går helt ut ur sin håla. Jag har ingen aning vad det är för sort men den gillar att föröka sig eftersom där finns redan fullt med små nya. Den jag har är grönaktigt, platt huvud och snabb som attan. Hur jag ska få ut den om jag skulle få för mig det är den stora frågan eftersom den är så snabb.

Jag har hittat en filmsnutt med just samma mask och där står visserligen lite om den men kan det stämma?

Snälla hjälp en nybörjare som kanske gör för mycket av det hela.

/Tasiorec

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj, en ny akvarist här. Total nybörjare och har ett kar sedan april i år och allt flyter på bara bra förutom just dessa maskar.

Min är ca 2 mm bred och vet absolut inte hur lång eftersom den aldrig går helt ut ur sin håla. Jag har ingen aning vad det är för sort men den gillar att föröka sig eftersom där finns redan fullt med små nya. Den jag har är grönaktigt, platt huvud och snabb som attan. Hur jag ska få ut den om jag skulle få för mig det är den stora frågan eftersom den är så snabb.

Jag har hittat en filmsnutt med just samma mask och där står visserligen lite om den men kan det stämma?

Snälla hjälp en nybörjare som kanske gör för mycket av det hela.

/Tasiorec

Tycker det ser ut som en så kallad "bobbit worm" dom vill man inte ha i karet.

Kolla in tråden som Vargklo länkar till i ett tidigare inlägg, där står hur han fick ut sin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en filmsnutt med just samma mask och där står visserligen lite om den men kan det stämma?

Snälla hjälp en nybörjare som kanske gör för mycket av det hela.

/Tasiorec

Läs igenom artiklarna som jag länkade till lite tidigare i den här tråden, framförallt den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det här är lätt en av de vidrigaste trådarna på Guiden! Å för att göra den lite värre lägger jag till denna:

Själv blir jag lätt illamående av att titta på klippet, så en liten förvarning kan va på plats. Tror inte det är riktigt samma art, men jag tänkte den kunde passa här ändå.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite ångest för att jag har insett att det sjömonstret som jag har och inte kan bli av med måste varit det som ätit upp 3 av mina musslor. Jag har inte sett den på säkert 6 månader men sist jag såg den var den minst 40cm lång. Jag antar att det är korkat att hoppas på att den dött?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...