Gå till innehåll

Ljusval till mitt kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Okej, då har jag äntligen fått mitt kar, eller de står och väntar i affären på att ja ska hämta det;)

Tänkte att jag startar en egen liten tråd för mitt ljus istället för att knycka andras trådar.

Karet är 80x60 höjd 50 cm kommer köra med öppet, ljusramp fest i tak/vägg.

Vill kunna ha lite allt möjligt i karet, sten-/mjuk- koraller, djur.

Rätt nyfiken på diodlyse, försökt att läst på, men blir mest rörig. Är de något att satsa på?

Gärna tips om affär/sida, där man kan hitta något..

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror å det starkaste på LED-belysning. Sen är frågan om man vill köpa någon färdig lösning för dyrare pengar (eller billigare kinesiska saker) eller om man kan tänka sig lite enkelt lågspänningskopplande för mindre summor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollar du på ebay så finns det flera säljare i Hong Kong med billiga dioder och även färdiga LED-lampor. Själv föredrar jag Metall Halid-lampor! Ger ett otroligt fint ljus, men kostar lite i första investeringen. Likadant där - kolla ebay!

Jag håller själv på att testar konfigurering av mina lampor och kommer köra 3st 70W MH-lampor till mitt 180L-kar. Det gör att jag kan sprida ut ljuset bra och det ger en behaglig ljusstyrka tycker jag.

En sak till att ta i beaktande är att urladdningslampor (lysrör och MH-lampor) ger ljus på ett brett spektrum. Jag vet inte hur det är med vita dioder, men färgade är mycket smala i sitt spektrum och klorofyll som finns i växter har ganska specifika kurvor (inte exakta våglängder) som de behöver för att kunna växa. Jag har själv aldrig testat LED-lampor för att få nåt att växa, därför tänker jag inte heller såga eller hylla dom, men det är defenitivt nåt du bör ta i beaktande när du letar!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns gott om trådar på Reef Central och Nanoreef.com om lyckade lysdiodbelysningar så nog växer det. Men det är stor skillnad mellan olika lysdioder så jag avråder absolut från att köpa en HK ramp där man inte vet vad det är för dioder i. Advanced Aquarist har börjat en artikelserie om lysdiodbelysning och där kan man se vilken skillnad på ljusstyrka det är. Köper man Cree som Claes vet man vad man får + nöjet att bygga själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kolla för guds skull upp vad det är för grejer innan du köper nåt! Nu vill ju du ha lite koreller å grejor, men hade du tänkt att bara ha fiskar hade det nog inte spelat nån roll... (Nån kunnig får gärna bekräfta).

Men döm inte bort HK direkt! De kan ha riktigt bra grejor åxå, men tumregeln är oftast att man ska hålla sig ifrån de allra billigaset produkterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Värkar klurigt med dioder tyvärr (bygga eget), men nu värkar det även klurigt med T5. Försöker hitta någon armatur för karet, men antingen är de för svaga eller för långa.

Något tipps på ramp till ett kar på 80 cm?

Följer man lilla regeln 1W/L bör jag ha ca 250w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...