Gå till innehåll

RSM130 skummare släpper luftbubblor till pumparna!


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Har ett problem med mitt RSM130, har lokaliserat det till skummaren.

Jag har problem med luftbubblor som sprutar konstant ut ur pumparna, har upptäckt att luftbubblorna kommer från skummaren, så nåt är knasigt där, stänger jag av skummaren försvinner alltså mitt problem till 100%, jag har ställt in skummaren på så låg effekt som det är möjligt men ändå sprutar den luftbubblor vidare till pumparna! Så fort lufttillförseln till skummaren är helt stryp så slutar också pumparna spruta luftbubblor...

Nån som har varit med om samma sak och har en lösning på problemet?

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit med om samma sak, jag lyckades inte lösa problemet. RSM hade varit igång flera månader innan det uppstod. Jag skaffade en Tunze 9002 skummare. Den fungerar klockrent, tyvärr kan man inte stänga "bakluckan" på RSM:et med den i men den är MYCKET tystare än orginalskummaren och du sänker tempen i karet med ca 2*C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JDen fungerar klockrent, tyvärr kan man inte stänga "bakluckan" på RSM:et med den i.

Det kan man visst, skummaren måste dock vara helt perfekt (max någon mm fel) placerad för att det ska funka att både öppna hela locket och skummarluckan.

För att kunna öppna och framförallt stänga hela locket utan att först ta ur skummarkoppen så blev jag dock tvungen att limma fast en bit av ett OH-papper på bakkanten av lysrampen för att inte kanten på skummarkoppen skulle fastna i skarven mellan den övre och undre delen av lysrampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...