Gå till innehåll

Stoffes Juwel Rio 180


StoffeSwe

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte få igång en egen tråd här,tänkte bara ge lite bakgrund om mig först, jag har varit medlem här på guiden ett tag nu (ca ett år, kommer inte riktigt ihåg) och har avverkat ett par saltvattensakvarium under det senaste året.

Det började med ett clownhotell som fångade mitt intresse. Clownhotellets 58L kändes snabbt för litet och det blev snart ett till clownhotell, då flickvännen inte ville att jag skulle skaffa något "stort" akvarium.

Ungefär ett år efter jag skaffat det första clownhotellet skaffade jag ett RSM och ett litet akvarium, som var som ett litet clownhotell och gjorde då mig av med de två clownhotellen.

Nu har jag avvecklat RSM:et och har för ca en vecka sedan fört över allt till mitt Juwel Rio 180.

Efter att ha haft fem saltvattensakvarium på ca ett och ett halvt år känns det här karet som något jag kommer ha en tid framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den Sista bilden är så det ser ut i karet nu.

Jag har ett problem med det mittstag som sitter i Juwel Rio 180 karen, det kaster en ganska stor skugga i akvariet. Jag funderar på hur jag ska lösa det utan att behöva köpa en ny belysning. Är det någon som har en lösning så lyssnar jag gärna på tips. Jag har varit i kontakt med Juwel som sa att den är viktig för akvariets strukturella stabilitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har rampen endast en ljuskälla så blir det svårt att gå runt skuggan.

Alternativt kanske du kan limma dit ett glasstag istället som släpper igenom ljuset och sedan skära bort det i plast.

(ps: det står här ute till vänster under din bild och namn när du reggade dig på guiden. ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Det var ett tag sedan jag postade något här, kanske ska börja med en ny introduktion: Jag har ett Juwel Rio 180 (180L), jag strävar efter att ha ett lättskött kar utan massa teknik, något åt lowtech hållet. Anledningen till att jag inte har mer teknik i karet är att jag inte har någon sump(tyvärr).

För att hålla det lättskött satsar jag på mjukkoraller och och Euphyllia, jag kanske kommer skaffa någon annan lättskött stenkorall i framtiden om det finns utrymme.

Fisk beståndet består av tåliga fiskar, och gärna sådana som man kan lyckas odla själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken i mitt akvarium består av:

Belysning: Maxspect 170w LED

Skummare: Tunze 9002

Pumpar: 1x Hydor Koralia Evolution 2800L

1x Hydor Koralia 2300L

1x Eheim 1000L

Övrigt: Doppvärmare, automatisk vattenpåfyllare, fläkt.

Jag har kvar filterboxen som satt i akvariet och i den sitter skummaren tillsammans med en returpump. Filterboxen fungerar som ytavrinningsbox.

post-4606-14468921584601_thumb.jpg

post-4606-14468921584795_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är bra, tyst och sval, ger bra ljus. Jag har haft lite problem med styrningen, men jag tog tillbaka den till Triton där jag köpt den och dom fixade den på en kvart.

Jag hade en 250w MH + 2x18w T8 innan och den här armaturen tycker jag är mycket bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är bra, tyst och sval, ger bra ljus. Jag har haft lite problem med styrningen, men jag tog tillbaka den till Triton där jag köpt den och dom fixade den på en kvart.

Jag hade en 250w MH + 2x18w T8 innan och den här armaturen tycker jag är mycket bättre.

Manualen till rampen är inte den bästa , förutästter att man inser att man ställer minuter o timmar på ett sätt som vi inte gör här.. Inser man bara det så är dilemmat löst.

Kul att du är nöjd med den..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...