Gå till innehåll

Jmans 350 hörnkar


Jman

Rekommenderade inlägg

Efter att haft ett Rsm 250 kar i ett år så tröttnade jag på det eviga ljudet ifrån skummaren så nu är det sålt och projekt tystnad tar vid!

Då man bara såg gaveln ifrån soffan innan så har jag beställt ett 350 Aquael hörnkar nu.

Tekniken jag tänkt mig! (några tips så meddela gärna)

En begagnad Bubble Magus Bm100 med Atman Ph2500 pump som jag hittade på Akvarieudstyr i Danmark för 700kr som funkar perfekt och låter väldigt lite.

Sumpen blir av utrymmes skäl ett 112 liters inkl 26liters osmo fack.

pumpen upp funderar jag på en Eihem 1260 med kulventil på röret.

cirkulation Polario 15000

Tunze 3155 osmolator

Belysning funderar jag på antingen en Boyu Hqi 1x150w + 2x24w T5

eller en Giesemann Nova II 250w + extra 2x39w t5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är karet på g och bänken är byggd och isolerad, så när på luckor som ska fixas. Karet är borrat med 2x25 1x32.Köpte ett 35mm och ett 45mm hålborr på Ebay för 260kr ink frakt, och måste säga att det blev jäkligt bra sågat med dom. Rören är kapade och limmade och jag tänker köra med en hävert på ena 25mm och använder 32an till evakueringsrör. Kulventiler på alla rören så jag kan justera som jag vill.

I stället för måla glaset har jag tonat det med svart film.

Även införskaffat en Aquabee 2000/1 till returen.

Ska bara montera väggen till överrinningen och har lite funderingar.

Har en bit 5mm Akryl/plexi som hade passat perfekt i hörnet, men vad ska man limma det med mot glaset?

Finns ju Acrifix 116 eller vad den heter, men vad jag förstått så är det bara akryl mot akryl den funkar med?

Eftersom det bara är en skiva upptryckt i hörnet så låser ju man den mot glas så skulle man inte kunna använda Akvastabils akvariesilikon för den har jag hemma?

Annars bara att ringa glasmästaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...