Gå till innehåll

ny på salt


kirurge

Rekommenderade inlägg

hej! jag är en kille på 13 år och skulle funderar på att köpa ett kar. jag har nu ett sötvattens akvarium som jag haft i ca 2 år, och är sugen på att börja med saltvatten. så jag undrar ungefär hur mycket kostar ett 50-30 liters? vad behöver man för teknik?vad kan man ha för fiskar i ett 30-50 liters?

tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fiskar under 50 l är väll kanske inte att rekomendera. 2 clowner kanske. eller varför itne 2 damseller. 2-4 mycket små chromis. skulle häldre satsa på någon nice räka. eller varför inte en mantis. dom e ju väldigt vackra och se på när dom e framme. ja det finns en del alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går in under "Artiklar" i den övre blå listen längst upp på denna sidan så kan du komma åt mycket bra läsning som är bra att beta igenom innan man ger sig in på saltvattens-spåret. Här finns dessutom många vänliga själar som gladeligen svarar på alla frågor! Alla har vi nån gång varit nybörjare och att dela kunskap med varann är, för mig, en stor del av hobbyn.

Jag är själv nybörjare, men skulle nog ändå råda dig till att försöka hitta nåt lite större då det är lättare att hålla "bra värden" i ett sådant kar. Jämförelsen "att pissa i en pool är inte så farligt men att pissa i ett driksglas är inte riktigt lika uppskattat" förklarar ganska tydligt vad man menar med att små akvarier kan vara svåra - speceillt för nybörjare. Ett större akvarium är mer stabilt helt enkelt... men kommer också kosta dig mer! En tumregel är att man får räkna med att ett saltvattensakvarium kostar omkring 100 kr/L. Det är en sanning med stor modifikation, för man kan göra många klipp om man kollar begagnatmarknaden, samtidigt som man kan få lägga ut mycket mer än så om man vill...

En till tanke vad gäller storleken på karet - jag tror att det finns nån lag som säger hur stort akvarium man får ha som minst för att ha fiskar i... Jag kommer inte ihåg storleken, och jag har ingen länk eller liknande som kan styrka vad jag säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack! men ska man ha någon sump eller är det inte nödvändigt?

En sump är inte növändigt. Den fungerar som att man får mer vattenvolym (=enklare att hålla stabila vattenvärden) och framförallt till att gömma tekniken i som skummare, doppvärmare, olika reaktorer mm.

Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förbered dig på att ett 30-50 liters kar kan kosta någon till några hundralappar i månaden i drift. Det är ju en skitsak om mamma och/eller pappa betalar, men kanske lite tufft om man som 13'åring ska betala det ur fickpengarna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagen säger att akvariet bör vara minst 40 liter. Men den lämnar undantag för speciella fall / arter. Det roligaste jag skulle tänka mig att ha i ett så litet kar är ett par symbiossmörbultar med en pistolräka. Det är fiskar som inte äter lika mycket som clowner så vattnet håller sig bättre. Någon okinawagobi kan man gott också ha.

En eremit och en wurdemanniräka kan man gott också ha. Putsarräkan tycker jag blir för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt komplett är det ju inte. Du behöver köpa salt och levande sten.

Blanda till saltvattnet först, och se till att du får rätt salthalt. När saltet löst sig så lägger du i levande sten och eventuellt sand, om du vill ha det. Låt det stå ett tag och köra in sig.

Du bör även skaffa lite vattentester, till en början så bör du skaffa fosfat och nitrat-test. Eventuellt även amonium och nitrit, men eftersom det blir nitrat till sist så kanske det inte är helt nödvändigt.

Du kan läsa mer i den här tråden tror jag.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26287

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg efteråt att det var bara tekniken du frågade efter.

Enligt PWSS så följer det med en pump i paketet, hur bra eller dålig den är vet jag inte, så det låter jag vara osagt.

Skummare tror jag sällan man använder till dessa små akvarier, tror man satsar mer på regelbundna vattenbyten på 5-10% i veckan. En skummare skulle ta alldeles för mycket plats på ett så litet akvarium.

Utöver det så kan jag säga att det är väldigt svårt att behålla vattenvärden i ett så litet akvarium, då minsta lilla påverkar värdena, och det kan gå fort utför, om det blir något fel. En bra sak att införskaffa är en automatisk vattenpåfyllare.

Lycka till, och välkommen till saltvattensguiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pump och belysning som följer med AN karet räcker nog fint. Dock tycker jag tyvärr det är lite FÖR litet.

Jag tycker även du ska kolla på clownhotell på 57L eller ProReef 64L. Båda inkluderar även skummare, dock så saknas proreef belysning.

Omvänd osmos är ett filter för att rena vårat kranvatten, du bör satsa på ett osmosfilter, men inget krav. Jag klarade mig i över ett år utan osmos.

Mvh

Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller kolla med några av de här på forumet som kör 130L RedSeaMax här på forumet... Kanske för stort för dig, men många verkar vara nöjda eftersom det är många som använder dom... Dessutom brukar de lite då och då dyka upp här på forumet. Som jag fattat det så ska de vara ganska kompletta och köper du ett uppstartat så kan du ofta få med en bra blandning av djur och annat fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju inte lova nåt, men jag tror du kan hitta ett RSM för ungefär den pengen. Kolla måtten på nätet. Såg att det ligger en annons på ett sånt lar här strax över din budget. Avvakta så hittar du säkert nåt som kommer passa dig som handen i hansken! :) Men för att veta hur hansken ska se ut bör du nog läsa ganska mycket innan. Alla här brukar vara mycket villiga att hjälpa nybörjare som du och jag själv! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till skillnad från alla andra så är min åsikt att det faktiskt är lättare och enklare att hålla mindre akvarium (från ca 25 liter och uppåt).

Ett av de största problemen med saltvatten är att det lätt blir för mycket eller för lite av olika ämnen. Eftersom vi pratar om ett tiotal viktiga ämnen plus kanske 50 - 60 spårämnen så är det svåra att veta vart det felar när det går snett. I ett litet akvarium är det lätt att komma förbi dessa problem och lösningen stavas vattenbyten. Med vattenbyten kan man lätt reglera alla obalanser. Nackdelen är att salt inte är gratis men man sparar oerhört mycket pengar genom att använda enkel teknik och inte behöva speciell många tillsatser (om några). När väl akvariet kommit igång (räkna med ca 4 veckors inkörningsmetod) så byter du helt enkelt mellan 25 till 50 % av vattnet i veckan. Vill du veta inkörningsmetoder för små akvarium så har jag i flera trådar beskrivet en bra metod i nanodelen. Det akvarium som rekommenderas ovan funkar. Det har dubbla 11 watts kompaktrör - dock kan du byta ut orginalrören mot åtminstone ett blått rör. Pumpen räcker men det blir ännu bättre om du byter ut den mot en 500 liters EHEIM kompaktpump. Ingen skummare men det funkar ändå.

Det bästa lilla kompletta paketet som jag tycker är dock det sk Clownhotellet. Där finns en skummare men det går lika bra att ta bort den och köra utan. Se min beskrivning av mitt Clownhotell i månadens kar för några år sedan.

Fisk kan du ha mindre gobies - det brukar finnas en del att få tag i. Stigs förslag är utmärkt och kommer ge dig en massa roliga timmar framför karet.

I korallväg bör du satsa på olika mjukkoraller i första hand men med den belysning som är med till Clownhotellet går det att ha även stenkoraller men ett råd är att vänta med lite med det.

Det är klart - du kan ägna dig något år till att läsa först men den bästa kombinationen är alltid praktik och teori. Din praktik med ett litet saltvattensakvarium kommer att se till att du även måste hämta in teorin via artiklar, böcker och forum.

Lycka till och välkommen till saltvattensguiden

MVH Lasse

Vad gäller lagen om storlek så är det så att Jordbruksverket har förtydligat att det finns inget skall vara större i lagen utan det står bör vara större vilket innebär att det juridiskt sett bara är en rekommendation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Lasse om att Clownhotellet är ett bra, komplett litet akvarium. Jag har själv haft två stycken. Det var det första saltvattensakvariet jag skaffade, det är inte speciellt svårt att sköta så länge man läser på om de varelser man ska ha boende i det.

Det andra alternativet jag kan rekommendera är Red Sea Max 130 som är ett 130 L akvarium, även det är komplett.

Av dessa två akvarium så är Clownhotellet min favorit, det är lite mindre, billigare och troligtvis ett bättre alternativ för någon som inte har så mycket pengar att lägga ner på hobbyn. Enda problemet är att de flesta ganska snart vill ha ett större akvarium.

Jag kan rekommendera att leta på här på guidens köp/sälj avdelning efter ett kar i din storlek. Ett av mina Clownhotell köpte jag därifrån komplett för 500 kronor, så man kan hitta ganska bra kap.

Du kan ju alltid lägga ut en köpes-annons och se om det är någon i din närhet som vill bli av med ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har funderat lite och det blir nog ett litet AN 1,men angående djur hade jag tänkt ha 3st okinawae gobies, 2st pistolräkor, 3st blåbenade eremiter och 2 pom pom krabbor. sen tänkte jag ha lite knappar och sps, går det eller blir det för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en så liten burk är det helt möjligt att okinawaen bankar ihjäl varann antingen tills ett par blir kvar eller en ensam goby.

Pistolerna o pom pom kan vara knepigt att förutspå, jag skulle välja antingen pompom eller en pistol med en goby som den kkan leva i symbios med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...