Gå till innehåll

Dum fråga om genomföring!


Jman

Rekommenderade inlägg

Ska börja måtta in mina rör, men blir inte klok på vilket håll genomföringen ska vara!

Mest logiska är om gängan är inne i karet annars får man ju inte ut den om man ska ta av rören och har limmat dom i den. Men då är det svårare att spänna den.

Gummi ring på undersidan och nylon inne ?

Sen durson, brukar ni bara trycka ner den i genomföringen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det korrekta är gängen och nylonbrickan på utsidan o gummiringen på insidan.

Men sen finns det de som monterat annorlunda och det verkar också fungera.

Durso kör jag inte med så det vet jag tyvärr inte hur de brukar göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker lite som dig där Claes med limningen och att bara kunna plocka ner rören om det skulle behövas.

Gummi ringen på insidan känns oxå lite fel då jag fått för mig att nylonen står emot saltet bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oops jag vände på det men det fungerar bra i alla fall. Ville ju ha limmöjligheten på utsidan och då hamnade muttern naturligt på insidan.

Jag har nylonbricka och mutter på utsidan. Borde de inte va mera risk att ha sönder gummiring om den sitter mot muttern samt att det skulle kunna läcka mellan gängorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummit är för att täta och se till att vattnet inte följer gängorna ut. Nylonbrickan är till för att avlasta glaset från vidspänningar när muttern dras åt. Alltså som Janne68 och Vargklo säger. Jag har dock under mina år gjort som Clas A också - att sätta muttern och plastbrickan på insidan och gummi+den fasta delen på utsidan och inte fått några skador eller läckor. Det funkar också.

För mig är det viktigt att brickan sitter på samma sida som muttern, lägger man gummitätningen där så riskerar man som Turboadde säger att dra sönder gummitätningen och man kan får vridbelastningar på glaset.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Jag har faktiskt sett dom som siliconar på insidan för att få det helt 100 tätt, silicon är ju relativt lätt att skära bort oxå om det skulle behövas

Fast silikonet fäster ju inte på PVC så den som gör så lurar nog bara sig själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...