Gå till innehåll

Limma Akryl mot glas


Jman

Rekommenderade inlägg

Ska montera väggen till över rinningen och har lite funderingar.

Har en bit 5mm Akryl/plexi som hade passat perfekt i hörnet, men vad ska man limma det med mot glaset?

Finns ju Acrifix 116 eller vad den heter, men vad jag förstått så är det bara akryl mot akryl den funkar med?

Eftersom det bara är en skiva upptryckt i hörnet så låser ju man den mot glas så skulle man inte kunna använda Akvastabils akvariesilikon för den har jag hemma?

Annars bara att ringa glasmästaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har delat av min sump med 3mm plexi med hjälp av silikon... men se till att det är riktigt rent innan du applicerar silikonet! Aceton brukar gå bra att rengöra glas med, men det löser plexit, så jag använde T-röd. Passa dig för Biltemas bara, för den brukar lämna röda ytor efter sig (men den rengör nog bra ändå). Glöm inte att pilla dit lite maskeringstejp åxå så du kan få fogen snygg!

Jag har haft problem med att täta kring de befintliga fogarna i akvariet, så en ordentlig extra klutt silikon där kan vara bra åxå!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska till lägga att min sump är limmad med plexi skivor och silikon.

Men där är ju inte samma tryck som när 300L trycker mot. Men o andra sidan så går ju vattnet i överinningkammaren högt upp. Vill ju inte att det släpper för då har man 350l på golvet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att limma en plexiskiva i hörnet för att få till en avrinningskammare funkar utan problem med en plexiskiva.

Däremot hade jag inte vågat köra med en sump limmad med silikon om den var byggd helt i akryl, då hade jag hellre lagt de pengarna på en tub Akrifix, och sen sovit gott om natten.

Är däremot bara bafflarna limmade med silikon i ett glaskar, då hade jag inte brytt mig där heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...