Gå till innehåll

Få bort lukt från koppen?


Bono

Rekommenderade inlägg

Hej,

Som rubriken säger, hur kan jag få bort lukten från koppen? Tömmer den varje dag hela tiden men lukten vill inte ge sig. Det luktar mögel över hela vardagsrummet. Vattnet i karet luktar som vanligt och inget fel på den.

Hur gör ni? Kan man lägga i något i koppen?

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol?

Problemet med alla andra luktdödare är att risken finns att de kommer ut i akvariet. Hade det inte varit ett problem så hade jag föreslagit något bakteriedödande oxiderande som t ex klorin eller väteperoxid.

Jag har aktivkol i sumpen. Har gjort bytte av det för 2 veckor sen. Luktar iallafall. Ättika vet jag inte om det går. Någon som har testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ett antal matskedar av finpulvrigt aktivt kol i själva skummarkoppen. Bara att fylla på nytt varje gång koppen rengörs. En halv deciliter ättika i den rena koppen är heller ingen dum idé men jag skulle vara skraj för att den kommer in i akvariet vid ett olycksfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ett antal matskedar av finpulvrigt aktivt kol i själva skummarkoppen. Bara att fylla på nytt varje gång koppen rengörs. En halv deciliter ättika i den rena koppen är heller ingen dum idé men jag skulle vara skraj för att den kommer in i akvariet vid ett olycksfall.

Jo, det blir lite jobbigt med flytande vätska i koppen. Problemet är att jag måste lyfta bort koppen varje gång jag öppnar locket på karet och då kan de gå åt skogen. Har en Cayman 80. Ska testa aktivkol i koppen och några bomullstussar.

Tack för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett till sätt om man inte har tummen helt mitt i handen.

Man leder helt enkelt luften från skummaren till ett kolfilter med snabbverkande kol.

Enkelt sett kan man ta en mindre plastflaska, luftslang, filtervadd o aktivt kol.

Ett hål i korken för luftslangen och några stycken i botten för luften ut.

Först i med filtervadd som hindrar kolet från att rinna ut, sen ett ordentligt lager kol och ytterligare vadd för att hålla allt på plats.

Packa allt försiktigt så att luftflödet inte stryps, det måste vara nästintill motståndslöst.

Sen drar man slangen från kapsylen till skummarkoppens luftningshål. Se till att det sitter hyfsat bra och provkör under bevakning för att se att skummaren fungerar normalt.

Luften ut går genom filtret och dom flesta aromer skall fastna.

Det hela förutsätter dock att man har lämpliga luftningshål på skummaren;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...