Gå till innehåll

osmos


Tägtgren

Rekommenderade inlägg

Hej jag köpte ett clownhotell får några dagar sedan.

Då fick jag med ett aquatic nature osmos filter på köpet som ägaren inte hade provat för kopplingen passade inte till hans kran.

Men jag skaffade rätt koppling och provade filtret men vet ej hur dom fungerar. Det kommer vatten ur båda slangarna, det är klart fint vatten ur den ena och grumligt vatten ur den andra. Är det som det ska då? och är det det klara vattnet jag ska spara? eller är filtret trasigt?

Vore snällt om någon har svar.

mvh Tim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grumligt?

Hur ser ditt kranvatten ut?

Nå, i all rimlighet borde det vara det "klara" vattnet som är den renade produkten. Den slangen det rinner minst ur, oftast. Om du har det vanliga filtret, så är (näst) sista enheten en tub med en slang in, och två ut. Den som kommer "i mitten" av kortändan är det du ska spara på vattnet från. (Näst sista, om du har silikatfilter. Annars sista.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ganska mkt syre i vattnet, det kan förklara att det är grumligt tror jag.

Ja det kommer mindre vatten ur den ena slangen som är klart och fint. jag har inte den modellen med silikat filter. Så det stämmer bra med den beskrivningen som du gjorde.

Då är det nog som det ska, tack så mkt för svaret.

Mvh Tim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade mest på om det var färgad grumlighet, vilket borde ha fastnat i förfilterna. Microbubblor borde fällas ur längsvägen, och inte heller ge upphov till grumlighet, etan snarast "rapas" ut, eller komma som större, klart synliga bubblor. Hur som helst, det klara vattnet med lägre flöde borde vara din "produkt".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Tack björn för det snabba svaret..äh..orkar nog inte samla på den skiten...får se vad dom andra hyresgästerna tycker när det börjar gå lite mera vatten...bor i aktielägenhet =)

öh hur mycket vatten pratar vi om per vecka nu som du osmosar? 1 lång skön dusch lär väl tarva 500 liter minst? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt hur mycket vatten som går åt baseras på membranet. Dyrare enheter har ofta bättre membran, och kan klara sig med mindre spill. Jag inbillar mig även att matartrycket spelar in. Högre tryck möjliggör en mindre restriktor, och borde ge bättre utdelning. Så ett alternativ kan ju vara att jaga tag i någon som pysslar med osmosis anläggningar på riktigt, och få ett designat system med boosterpump, och matchande restriktor.

Det blir dock dyrare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har ganska mkt syre i vattnet, det kan förklara att det är grumligt tror jag.

Ja det kommer mindre vatten ur den ena slangen som är klart och fint. jag har inte den modellen med silikat filter. Så det stämmer bra med den beskrivningen som du gjorde.

Då är det nog som det ska, tack så mkt för svaret.

Mvh Tim

Det grumliga vattnet är det som är utfiltrerat "skitvatten" och har ingenting med ditt kranvatten att göra, det rinner även lite snabbare än det slutgiltiga osmosvattnet. Tänk på att inte låta behållarna och membranet stå utan vatten, för då tar det fort skada. Plugga igen slangarna eller bind upp dom, så vattnet är förslutet i filterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Björn att utan restriktor borde inte en osmos producera något vatten alls, stämmer inte det så har jag helt missuppfattat hur en osmosanläggning fungerar.

Kan även tillägga att min osmos funkar mer än dubbelt så snabbt efter att ha flyttat till ett hus med högre tryck i ledningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen alls, eller restriktorn är en del av huset till membranet?

Helt utan måste det ju påverka produktionen rätt drastiskt. Iofs, 14 dagar för 200 liter är ju rätt extremt...

B!

Efter att ha kollat på andras anläggningar så är den iaf inte utvändigt.

Det är en Aquatic Nature 120 utan silikatfilter, precis likt denna:

http://www.pwss.nu/product.php?productid=7799&cat=504&page=1

Köpt på Triton iofs. Om det finns i så sitter den invändigt.

Har inte mätt upp trycket i kranen på ovanvåningen, men eftersom vi har egen brunn och jag därmed har möjlighet att öka upp trycket så finns ju även den möjligheten. Ska faktiskt kolla vad vi har i tanken i förrådet, vill minnas det sitter en mätare där.

*Tillägg: Kollade just mätaren, den var inställd medan 2,5 och 3,5 Bar. Skruvade upp den till mellan 3 och 4 Bar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Aquatic Nature så ska restriktorn vara en del av huset på den där. Fördelen är att man slipper koppla en externs. Nakdelen är att man har den man har, så att säga.

" Vid kranvattenstryck över 4 bar och vid mycket mjukt vatten kan kapaciteten höhas till 100%.

Samtidigt, vid kranvattenstryck under 3,5 bar och vid mycket hårt vatten kan kapaciteten minskas en hel del.

Denna anordning fungerar med ett tryck från 3,5 - 4,5 bar och med en vattentemperatur av minst 12°C."

(Med stavfel och allt, direkt ur deras PDF)

Som vanligt är handledningen på svenska bristfällig, och kan vid jämförelse med de andra språken vara rent missledande. Exempelvis anger man på engelska att arbetstryck är från 3.1 bar (45psi) och upp till, och över 75psi (5.2 bar) medan den svenska kan tolkas som 3.5 till 4.5 bar... Hade jag varit du hade jag funderat på en boosterpump :- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om trycket är för lågt kan man köpa en pump och sätta in.

Jag har själv skaffat en sådan och skillnaden är enorm. Tidigare tog det ett drygt dygn att fylla en 25L dunk. Nu går det på ca 5 timmar :)

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p9694_High-pressure-pump-with-transformer-24Volt---8bar.html

Här är den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen och översättningen. :)

Får fundera lite på om det inte behövs en sådan pump då kanske. Ska iaf spara länken så jag kan hitta den igen.

Samtidigt så har jag som sagt sällan någon stress med att fylla upp mitt vatten, det brukar hinna med att fyllas upp fortare än jag använder det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...