Gå till innehåll

Kall träff ute i det fria 26/7


Rekommenderade inlägg

Nu är det äntligen sommar och havet lockar med massor med roliga djur och växter att fånga!

Måndagen den 26/7 är det dags att ge sig ut med min lilla, lilla båt från hamnen i Lysekil med håv och spann i högsta hugg för att ge sig i land på nån trevlig ö. Om det är nån som är intresserad finns det en plats kvar. Vi är redan tre stycken som vågar oss ut på böljan den blå.

Den våghalsige kan se båten på bilden nedan...-Sol

post-2834-14468920058167_thumb.jpg

post-2834-1446892005827_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Men åååh! önskar ibland att jag bryr mig om att logga in på saltvattensguiden lite oftare...

En annan är ju marinbiolog och dykare så skulle nog kunnat dyka upp lite fräna djur åt dig, haha, några dagar sent bara!

var har ni båten? vilken hamn?

hur går det med akvariet? några spännande djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var synd att du såg det försent! Det hade varit jättekul att ha med en dykare som kunde plocka djur på djupet. Men vi kanske kan ordna en tur lite senare. Jag jobbar i Göteborg för tillfället och har långa dagar, så en vardagstur är tyvärr uteslutet.

Båten ligger i Rinkenäs nära marinbiologernas lokaler.

Just nu har jag följande:

Ett stim med sjustrålig smörbult.

En liten Svart smörbult

En stackars Storspigg (hans kompisar blev uppäten av min stora sjöros)

Två Grässnultror

Två eremitkräftor

En krabba

Sjönejlikor

4-5 oidentifierade anemoner

En stor Ishavsstjöstjärna

Flera små Vanliga sjöstjärnor

En Ormsjöstjärna

En massa tång :)

Jag kan tänka mig att ändra inriktning och ha lite djupare djur. Tex trollhummer, påfågelmaskar, stora färggranna sjörosor, sjökock osv...

I framtiden vill jag ha ett mycket större kar, minst 1000 liter. Drömmen är att ha en dramatisk bergvägg fylld med anemoner, sjönejlikor, dödmanshand, svampar, sjöpungar och påfågelmaskar. På botten ska det bo en hummer i en håla och stora eremitkräftor kryper omkring tillsammans med trollhummer. Fiskarna ska vara stora berggyltor, snultror, knorrhane osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...