Gå till innehåll

Avlägsna cyano med zeozym +zeobak


ballsam

Rekommenderade inlägg

Börjar ploppa upp spridda skurar av cyano och tänkte testa en metod jag läst om här på guiden där man blandar zeobak och zeozym, men hittar inte igen receptet och tillvägagångssättet. Nån som har det i huvudet eller vet en bra länk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta svaret fick jag från Zeovitforumet för ett halvår sedan när jag hade problem med det lilla karet.

"Dose your Bak with ZZ, allowing these to mix overnight before dosing into the main display with the skimmer off for an hr. or 2...."

På ZZ förpackningen står det ungefär så här (med min översättning alltså):

Normalt: 1 tesked/1000L (tusen) per vecka som löses upp i akvarievattnet först.

Vid besvär: Upp till 2 teskedar/1000L per dag som doseras separat med minst 6-8 timmars intervall (löses först upp i 0,5 L akvarievatten).

Bevaka skummaren!!!

Så blanda enligt doseringen för ZZ men ta även med ZeoBak enligt första stycket jag skrev.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar ploppa upp spridda skurar av cyano och tänkte testa en metod jag läst om här på guiden där man blandar zeobak och zeozym, men hittar inte igen receptet och tillvägagångssättet. Nån som har det i huvudet eller vet en bra länk?

Titta på www.aquaristic.net, där står det om corall snow o zeobak, som bekämpning av cyano. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat mörkläggning med god effekt förra gången, men tänkte göra ett test eftersom jag ändå har preparaten liggandes, men jag gjorde ett välbehövligt vattenbyte och verkar ha stört cyanon så nu hittar jag bara några små fläckar. Skulle tippa att problemen kommer tillbaka rätt vad det är så jag får testa en annan gång

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Har testat mörkläggning med god effekt förra gången, men tänkte göra ett test eftersom jag ändå har preparaten liggandes, men jag gjorde ett välbehövligt vattenbyte och verkar ha stört cyanon så nu hittar jag bara några små fläckar. Skulle tippa att problemen kommer tillbaka rätt vad det är så jag får testa en annan gång

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ursäkta jag skriver i samma forum eller tråd *

Men ville inte skapa en ny där ja ser många trådar redan är skapade om just cyanon. Tänkte bara höra samma fråga här hur får jag bort den?

Har vid ett flertal gånger redan försökt suga upp det när ja bytt vatten.

Men kommer tillbaka hela tiden i små mängder verkar inte försvinna hur mycket jag än suger upp. Några tips?

Hört man kan blanda olika preparat men vill helst ha så lite kemikalier som möjligt i karet.. Funkar vodka metoden på cyanon med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte mycket så skulle jag låta cyanon vara, det är ganska vanligt att folk har ett par plättar på sanden eller på någon sten. En vacker dag kan den försvinna "av sig själv".

Vodka verkar snarare kunna bidra till cyano, att använda kalkvatten vid påfyllning kan hjälpa.

Annars om problemet är så stort att det tar upp mycket "akvarietid" eller får dig att börja tappa sugen, använd t.ex Red slime remover eller Antired och få det överstökat. Finns hos Bioted och PWSS t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kanske lite tidigt att uttala sig, men eftersom att cyanon gjorde ett sakta återtåg och att håriga/trådiga/gråbruna skitalger tagit över bakrutan så började jag för några kvällar sedan att blanda en nypa zeozym och några droppar zeobak med en halvliter vatten från karet. Det har fått stå över natten och på morgonen har jag stängt av skummaren och tippat i brygden i akvariet. Skummaren har jag låtit vara avstängd i 2 timmar. Det jag sett hittils, förutom att det blev ganska mjölkigt i akvariet några timmar, är att cyanon verkar släppa taget, de andra fulalgerna minskar, sanden på botten har blivit vitare, vattnet klarare och polyperna mer utslagna. Kan vara inbillning så jag återkommer om några dagar eller så.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har själv nu fått en cyanoattack och jag bekämpar detta genom att mixa Zeozym+ Zeobak + Coral Snow. (Allt blandas efter den volym vatten som man har i karet). Blandar det på morgonen och låter det stå över dagen, dvs ca 8 timmar.

Sedan häller jag i det när jag kommer hem från jobbet och stänger av skummaren i ca 1-2 timmar.

Detta har jag nu gjort i tre dagar och idag blir den fjärde dagen. Igår såg jag att cyanon började dra sig tillbaka så det verkar fungera för mig. Vad jag hört så är det väldigt olika huruvida detta recept hjälper eller inte. Olika från kar till kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...