Gå till innehåll

Vad är detta för fisk/ål? - Pholidichthys leucotaenia


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Behöver hjälp att identifiera vad detta är för fisk?

Känns lite osäkert om den är revsäker då flera räkor har försvunnit sedan den kom ner.

Längden är väl någonstans mellan 20-30 cm och den har vuxit i alla fall 3-4 cm sen jag fick ner den i karet. Så den växer relativt snabbt. Har haft akvariet igång sedan mars ungefär.

post-843-14468920084905_thumb.jpg

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Engineer gobies are unusual amongst coral fishes in their total lack of antagonism toward other fishes or invertebrates. They will eat very small fishes, crustaceans and worms, but otherwise leave larger-than-mouth size organisms totally alone. Reciprocally, all but the meanest of fishes leave them be, letting “live and let live” with the Pholidichthys residing in their dug out caverns and caves.

Kan tydligen ta lite små fisk ändå om man skall tro wetwebmedia.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo allt som den får in i munnen tar den, men har aldrig sett den jaga nått så det skulle kunna vara en död räka isåfall, mina har jag sett åka runt med minisjöstjärnor i munnnen men sedan spottat ut dem på nått annat ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Hej

Fantastiskt rolig fisk!

Jag har tre och de verkar inte bråka med något. Det verkar som att de trivs i par, för två bor tillsammans i en grotta på ena sidan av akvariet och den andra bor själv på andra sidan. Det hände i början att den mindre av dem bytte partner och grotta, men i regel var den tillbaka efter några dagar. Nu var det länge sedan det hände.

Vad gäller maten så verkar inte röra varken sniglar eller eremiter. En turbo bor i taket på grottan där paret bor och den har klarat sig fint. De gräver runt ordentligt i sanden så jag förmodar att de äten något om de hittar där. Mina älskar även pellets och alla typer av frysmat som jag provat, noriblad spottar de dock ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag har två av dessa "fiskar" de håller mest till bland stenarna. Jag "handmatar" dom med räkor som jag klämmer fast i en lång tång och då blir dom ivriga och kommer fram och äter. Märkte att dom inte hann med att äta när jag matade som vanligt till alla fiskar i karet. Verkar vara en mycket fredlig. Tycker dom är helmysiga och skämmer gärna bort dom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...