Gå till innehåll

fish-street.com


battle_royal

Rekommenderade inlägg

En annan sak som jag undrar över är detta med CE-märkning. Är det någon som vet om akvariepumpar o dyl behöver vara Ce-märkta ? Vad skulle hända om villan brinner ned för att man köpt billiga prylar i Kina/Hong kong ?

Eller villan helt översvämmad för att man byggt en egen sump med rördragning av modell övrig? Står man själv över Kina i kvalitetsjämförelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller villan helt översvämmad för att man byggt en egen sump med rördragning av modell övrig? Står man själv över Kina i kvalitetsjämförelse?

Rördragning blir nog på dig, fundera bara på vad försäkringsbolaget säger om du själv drar ett vattenrör eller får vattenskador utan att det har utförts av fackman.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en slang lossnar / spricker går på försäkringen, jag ser inte hur PVC-rör skulle kunna anses vara en sämre lösning.

Försäkringsbolagen brukar kräva att det ska vara "fackmässigt gjort" vilket betyder att om du gör det själv, noga, och försiktigt, så lär det inte vara något problem.

Självklart hanterar olika försäkringsbolag frågorna olika, men över lag tror jag inte det är ett problem.

När det gäller CE märkt utrustning vet jag inte, frågan har varit uppe tidigare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få sälja t.ex. elektronik i sverige (EU) så ska produkten vara CE märkt. Som sagts tidigare så är det egenkontroll hos tillverkaren och en ansvarig person som står för declaration of conformity (tror jag det heter).

Dock så är det fullt tillåtet att köpa icke CE-märkta produkter utanför EU, och mig veterligen så finns (fanns iaf inte för några månader sedan) inget prejudikat (ännu) på försäkringsfall där någon skulle nekats ersättning för att ha orsakat skada genom användning av icke-CE märkt utrustning.

CE-märkningen är egentligen inte så mycket mer än att ha någon att "hänga" om en produkt skulle vara dålig eftersom det är egenkontroll. Icke att förväxlas med vår gamla "S" märkning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja. Ja / nej. Det är lagligt för någon där att skicka en gåva till någon här, men det är inte detsamma som att det är lagligt för dig att betala för en vara och få den skickad till dig som "gåva".

För övrigt har tullgränser, och övrigt diskuterats tidigare. Under 1400:- är det tullfritt, däremot ska moms betalas oavsett värde, om det ska vara riktigt rätt. Av praktiska, och ekonomiska skäl verkar det som om Tullen släpper igenom en del där det verkar som om momsen inte täcker kostnaden för hanteringen. Det är däremot inget Tullen verkar villig att kommentera, utan det är "allt" ska momsas. Varor som ska momsas även under 1400:- är alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror. Riktigt från vilket värde dessa ska momsas har jag inte kollat upp, det kändes inte relevant. Nedanstående text är Tullverkets svar på ett av mina emails, och deras svar är daterat 2011 01 10.

Det blandas begrepp friskt, och det gjorde att jag följde upp deras svar med lite fler email, och fick lite klarare för mig. Om du har köpt varan ska du betala tull, och moms för varans pris, fraktkostnad så som emballage och frakt, samt eventuell försäkringskostnad. Är där ingen inköpskostnad, exempelvis när det rör sig om en gåva, eller en vinst, utgår man från en uppskattning av varans värde. Kan inte importören (mottagaren) ta fram underlag för ett värde som Tullverket godkänner så tar de/kan de ta kontakt med Handelskammarens värderingsmän och dessa debiterar i sin tur importören för sitt arbete. Svar på frågan om vad de gör om man har fått någonting löjligt dyrt för en "symbolisk summa" har jag inte fått än. Som jag ställde frågan har jag köpt Mona lisa (700 miljoner dollar i uppskattat värde 2009) av en rik onkel i USA. Riktigt hur han blev ägare till tavlan framgick inte, det var bara för resonemangets skull, tavlan hänger ju i Frankrike, och ägs väll så vitt jag vet att Franska staten...

B!

Kan inte låta bli att kasta mig in i denna frågan då mitt dagliga arbete är just tullfrågor.

Vad som gäller gåvor från tredjeland så är det detta som gäller.

"

Gåva från ett land utanför EU

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

  • det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
  • försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Du kan också slippa betala tull och moms om försändelsens totala värde överstiger 500 kronor men innehåller gåvor till flera personer i samma familj, under förutsättning att:

  • gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
  • det klart framgår, genom till exempel adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan. "

Då det gäller införsel av varor från tredjeland då ej som gåva och inget av ovan anges så gäller detta.

"

Om din försändelse inte uppfyller kraven ovan för tull- och momsfrihet använder vi oss av en schablontullsats för att beräkna tullavgiften. Schablontullsatsen är 2,5 procent plus moms. Denna tullsats används bara när försändelsens totala värde understiger 7000 kronor. Schablontullsatsen kan inte användas för försändelser som innehåller alkoholhaltiga drycker eller tobaksvaror.

Om värdet på försändelsen däremot överstiger 7000 kronor tar vi ut tull enligt tulltaxan plus moms. Tullsatsen kan variera mellan 0-20 procent beroende på vilken slags vara det är.

"

Ville bara få det klarlagt samt att alla skall veta att de försändelser som skickas från tredje land till sverige skannas vid ankomsten och det är en slumpmässig skanning som sker samt att varje försändelse vägs och kontrolleras mot värdet som anges vilket också kan göra att just din försändelse faller ut till kontroll tullverket eller fraktarens tullombud skickar dig då ett krav på att inkomma med orginal fakturan på godset för beräkning av tull och moms.

Jag vill samtidigt säga att det är många som kommer undan med det då det anges som gåva men man skall vara medveten om att sätts det i system så klassas det som varusmuggling och kan ge tråkiga följder för den som inte är på sin vakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara få det klarlagt samt att alla skall veta att de försändelser som skickas från tredje land till sverige skannas vid ankomsten och det är en slumpmässig skanning som sker samt att varje försändelse vägs och kontrolleras mot värdet som anges vilket också kan göra att just din försändelse faller ut till kontroll tullverket eller fraktarens tullombud skickar dig då ett krav på att inkomma med orginal fakturan på godset för beräkning av tull och moms.
Jag förstår inte riktigt här. Det står ju (som regel) på packsedeln vad paketet väger. Varför väga det? Och vad har vikten med en eventuell kontroll att göra?
Jag vill samtidigt säga att det är många som kommer undan med det då det anges som gåva men man skall vara medveten om att sätts det i system så klassas det som varusmuggling och kan ge tråkiga följder för den som inte är på sin vakt.
Helt rätt, man ska vara medveten om att det är olagligt att få skickat köpta varor som gåvor, men är det inte avsändaren som är den skyldiga? Det är först om avsändaren visar upp dokumentation på att köparen har krävt/bett om att få det skickat som gåva det borde falla under varusmuggling... väll?

Hur är det med saker som reservdelar på garantin, demo produkter, osv? Jag har för mig att de ska deklareras som (exempelvis) elektronik och värde 0:- för tullens vidkommande, samtidigt som avsändaren ju sälvklart vill ha dem försäkrade, och då står ju försäkringsvärdet på försändelsen... Vad är det egentligen som gäller?

Dumt att erkänna att du arbetar med tullfrågor, nu kommer du aldrig få lugn och ro. ;- )

Men om jag förstår dig rätt så är ditt svar bara påbyggnad av mitt inlägg, och inte ett påpekande av felaktig information...

Däremot såg jag i ditt citat att jag skrivit

Varor som ska momsas även under 1400:- är alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror. Riktigt från vilket värde dessa ska momsas har jag inte kollat upp, det kändes inte relevant."
vilket är ett resultat av totalt hjärnsläpp, som indikeras av meningen före. "Allt" ska momsas. Alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror, ska förtullas, även under 1400:-.

Av ditt inlägg förstår jag det som att i spannet mellan 1400 och 7000:- är det 2.5% 'schablontull', och 25% moms som gäller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan idé/fråga som jag kom på.

Teoretiskt för att man skulle kunna slippa undan Ce-märknings reglen osv.

Skulle inte vi Saltvattensintresserade kunna starta en ekonomisk förening o då kunna göra samlade importer från tex China. Tull o moms får man ju givetvis betala men man sparar ju pengar på frakt osv. Vet inte heller om man på detta viset kan slippa från detta att en vara behöver vara Ce-märkt då varan inte "säljs" i den bemärkelsen. Eller blir det en försäljning ändå där man måste testa varans maskindelar för ett Ce-godkännande ? Jag själv är sugen på att plocka hem o har hittat andra leverantörer än fish-street. Hittatde hos någon som sålde "Cone skimmer" till 1400l kar för ca 200 US Dollars. blir ju ca 1400 kr plus frakt, moms tull osv.....(finns billigare med som liknar Bubble M skummare ej "Cone")

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt här. Det står ju (som regel) på packsedeln vad paketet väger. Varför väga det? Och vad har vikten med en eventuell kontroll att göra?

Du har rätt det står som regel en vikt och ett värde men då tullen granskar så är det tre faktorer som spelar in och det är det statistiska nummer som godset klassas under och det i sin tur är beroende av värdet och vikten.

Skall försöka förklara det så gott det går.

Ett statistisk nummer är en indikation på vad det är för gods så om värdet är lågt men vikten hög så faller importen ut i tullens röda kanal där det visar att vikt och värde inte är rimligt under det statistiska nummer som angets eller som tullen klassar det under.

Varför vägs paketet ? av samma anledning som värdet på paketet är angivet ? vi säger att du får ett paket skickat som gåva och ett värde på 50 USD men det riktiga värdet är betydligt högre så är det samma fusk med vikter för att det skall stämma överens med det angivna värdet.

Naturligtvis har avsändaren fått betala porto på den verkliga vikten men inte angivit den utan en lägre vikt på försändelsen för att det skall vara så rimligt som möjligt för att gå under gåva eller liknande.

Hoppas det gav lite mer klarhet i det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis har avsändaren fått betala porto på den verkliga vikten men inte angivit den utan en lägre vikt på försändelsen för att det skall vara så rimligt som möjligt för att gå under gåva eller liknande.
Ah. Jag är så van vid att skicka saker inom EU, och skickar aldrig utanför, så jag har inte funderat på det, utan bara förutsätter att alla gör som man gör här. Postens personal knappar lite, och ut kommer en färdig lapp, själv skriver man inte en bokstav.

Det är märkligt hur ju fler frågor man ställer desto mindre svar får man från Tullens "tullsvar". Jag fick ett svar på frågor runt "symboliskt värde" på grejer man köpt, och svaret är i grund och botten att om det "symboliska" värdet anses motsvara en faktiskt värdering kan man eventuellt gå på det, annars är det föremålets värde som är tull och momsgrundande.En buy it now auktion på ett samlarföremål kan alltså ge lägre tull och moms än en onkel som säljer samma samlarföremål för en femma till en. (Buy it now auktionen gäller ju som dokumentation på "priset", och har gjort det flera gånger när det frågats efter underlag för saker jag plockat hem.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...