Gå till innehåll

Australien


Hotrider

Rekommenderade inlägg

Hej!

Kommer åka(flyga) till Australien den 28 augusti -10 och undrar lite vart de bästa områdena är på östkusten för snorkling och så småningom dykning. Vi kommer först att vara en vecka i Sydney på hostel och sen åka en bit söder ut för att jobba lite.

Men sen börjar resan norr. Har inte heller något dykcertifikat, någon som kan rekommendera något bra och billigt ställe?

Samt om någon som vet vart man kan hitta jobb...

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora barriärrevet är ju rätt så omtyckt att besöka.

Har själv inte varit där, men bekanta som åkt från Sydney och upp längs hela kusten och vidare på norr-sidan säger att dykningen blir bättre och bättre ju längre norrut man kommer.

Här hittar du lite info:

http://www.frommers.com/destinations/australia/0212020112.html

http://www.tntdownunder.com/article/2442763600.html

http://www.divinginaustralia.com.au/

http://www.dive-the-world.com/diving-sites-australia.php

http://answers.google.com/answers/threadview/id/780977.html

Jag tror att du kan få rätt så bra svar om du även ställer frågan på backpacking.se.

Hoppas ni får en riktigt skön resa. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem därifrån i slutet av mars, och vad jag tycker så är dykningen inte jättespeciell på barriärrevet, det är grymt stort men många delar är tyvärr förstörda, vi åkte med ett företag som tog oss till "outer reef" som ska vara längre ut så det ska vara finare koraller, visst var det fint men jag har dykt på finare ställen. Dykningen är inte direkt gratis där, vi dök med Poseidon ifrån port douglas (lite högre upp än cairns) helt klart ett ruggigt bra crew, skulle nog rekommendera dom om du ska ta din Aow. Du kan kika in på våran resdagbok om du vill och läsa lite om australien då vi gjorde ungefär samma tripp som du kommer att göra; sök på nystrom598 på resdagboken.se så hittar du mig. Hade du tänkt bila från sydney till cairns? Hoppas du får en kanontrevlig resa.

mvh Rickard!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, låter skoj, tänk på att resan är sjuuukt lång från sydney upp till cairns har för mig vi körde 370mil. Ni måste ta er till blue mountains (lithgow) och kika in detta, var ganska häftigt. blir det nz också? dykningen kostade för oss certifierade 265dollar/pers för 3dyk inkl utrustning, så det kostar endel iaf om man jämför med asien som är snorbilligt, även tycker jag att dykningen är bättre på många ställen i asien än i australien, och då var vi även som sagt på outer reef och även något nytt ställe. Jag skulle nog rekommendera att göra en liveabord isf då man kommer ännu längre ut. mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har vi varit har nere ett bra tag. Vi befinner oss just nu i Bayron bay. Mysig liten stad. Dock har vi inte komit upp till nagra rev. Vi har totalt rullat med vanen cirka 120mil.

Btw, vet nagon sida med saltvattens akvarier i Australien?

Hur funkar det om man skulle vilja posta nagot man kopt har, galler levande med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Posta, som i skicka med posten?

Skickar du det själv så är det bara att skriva på paketet vad det innehåller så den svenska tullen vet vad det är, sen skickar du det till dig själv eller någon i familjen som kan ta emot det.

Levande skulle jag inte skicka. Du vet inte hur det kommer att hanteras längs vägen, eller vilka regler som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött Hotrider:)

Hoppas att ni har det kul downunder.

Har själv varit i Aus. med familjen ett antal gånger.

Byron bay är ju en pärla:)

En ö att besöka är Stradbroke Island (utanför Brisbane). Fina stränder o slapp miljö. Dock ingen snorkling att tala om. Kan vara riktigt bra surf på Cylinder o Deadmans beach.

Tycker även att Brisbane som stad är riktigt trevlig med barerna runt South Bank och flodtripper.

Kör ni med egen bil så är Dayboro (utanför Brisse) en liten by med trevlig pub:) värt ett litet stopp.

Australia Zoo är helt Ok.

Hervey Bay är ju fint men ja tycker att det stället är lite överreklamerat (Fraiser är dock värt ett stopp, men alla verkar vara där)

Ett kanonställe att besöka är även Agnes Water/1770, Fin liten by med kanonsnorkling på Lady Mustgarve (lite dyr båttripp men mycke väl värt det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu ar man i Townsville. Har kollat in lite koraller och vill nu ut pa djupare vatten. Vilket tycker ni ar bast att ha, Padi eller Iss? Padi verkar billigare plus att man far 2 dykningar mer just har. Eller ni har nagot annat stalle langs med kusten som var billigt och bra? DEt kosta 339 dollar har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har PADI, tjejen har det andra, hon tog sitt cert på Maldiverna. I Norge är det tydligen väldigt vanligt med ISS. Ta det som känns bäst. Ska du ta fortsättningsutbildningar här hemma sen så tror jag du ska välja PADI då det är enklast att gå vidare i kursen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ar det nagon som vet om de ar lagligt for mig att ta med nagra mangrovesticklingar? Eller nagon som vet vart jag kan lasa mig till det...

Du får en lapp när du reser in i au vad som gäller!! Bryter du mot detta fängelse eller dyra böter. Rör inget!!

Sent from my iPhone 3gs using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...