Gå till innehåll

Pers kontors-RSM, Visby


Seatrout

Rekommenderade inlägg

Hej alla på SG. Vet inte om denna post borde ligga under mitt första akvarium eller under RSM.

Hursomhelst tänkte även jag dra igång en liten tråd om mitt RSM 130 som nu stått igång ca 2 veckor i min kontorslokal i Visby. Det är inte en komplett nystart eftersom jag köpte karet begagnat med levande. Sand och sten var således inkörd så startsträckan ter sig lite annorlunda och (antar jag) kortare då endast vattnet är nytt. En del av det levande (fisk) fick åka till den lokale handlaren då jag gärna vill börja i rätt ända och fylla på med liv efter hand, i min värld känns det dessutom mest intressant med lägre djur än så länge. (Förresten så är levande sten tillräckligt intressant när man med långt saltsug kommer från sötvattnet.) En fisk fick dock bo kvar, här kommer en lista på vad som finns i karet:

Ca 15kg LS ( + ett ytterfilter fyllt med småbitar av LS, kanske 3kg till)

1st filfisk Acreichthys tomentosus

Några skivanemoner Discosoma sp. 08 och Discosoma sp. 12

2 mindre kolonier av Parazoanthus Grazilis

1st Bandkorallräka (Stenopus hispidus)

4st Blåbenade eremiter

1st ormstjärna (Ophioderma rubicunda tror jag)

2st Babylonia zeylanica tror jag

2 st Astraea sp

Vill så småningom införa mer koraller när vattenvärdena känns stabilare och på sikt kanske någon (algätande?) fisk. Är lite begränsad här på Gotland, finns inte så mycket utbud i butiker ännu, hoppas på kontakt med andra akvarister på ön att ha lite utbyte med. Annars får man väl sikta på lite shopping i Sthlm. Kanske är det bra, impulsköpen minskar…

Jag tycker det är lite svårt att tolka värdena när det inte följer det traditionella ”nystartskonceptet” som man kan läsa om både här och där, nitrit är iaf mindre än 0,2 och nitrat på ca 60 (sjunkande) i nuläget. (Tror att den gamla sanden hade en hel del nitrat.) Vet inte när jag bör göra första vattenbytet, många rekommenderar ju att vänta en månad i början, men i och med att sten och sand var igång borde jag kunna göra det tidigare?

Jag har köpt LED-belysning avsett att pimpa bilar med för att skapa ett nytt månljus (det gamla verkar ha brunnit) enligt tips i denna tråd:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33023&page=7 (tack!)

Till sist en fråga som rör etiken och långsiktigheten kring hobbyn, finns det någon slags lista över djur/sten som är mer ok att handla? Jag vet att den mesta fisken och lägre djuren är svåra att odla i fångenskap och att hobbyn är beroende av att vildfånga. Men åtminstone någon förteckning över vilka arter man INTE skall skaffa p.g.a. hotbilder mot arten alternativt tveksamma infångningsmetoder? (Om vi bortser från dåligt pålästa köp av arter man inte klarar av eller inte har kar för.) Detta är det närmsta jag kommit http://www.amdareef.com/

Kanske finns en europeisk motsvarighet?

Lite anspråkslösa bilder på karet:

post-4647-14468920123497_thumb.jpg

post-4647-14468920123701_thumb.jpg

post-4647-14468920123924_thumb.jpg

post-4647-14468920124056_thumb.jpg

post-4647-14468920124285_thumb.jpg

post-4647-14468920124495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så säljs inte arter som är förbjudna att säljas, med undantag från arter som väldigt lätt kan förväxlas med varandra kanske. Sen finns det ju alltid skummisar inom försäljningsledet, det är jag övertygad om, men sett till ledet från fångst till försäljning så anser jag att man som slutkonsument kan vara trygg i det man köper.

Snyggt kar förresten! :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förekommer åtminstone koraller som är importerade under felaktiga namn från områden där det råder exportförbud.

Tullen/gränsveterinären har väldigt begränsade kunskaper om vad det är som importeras, kort sagt så förlitar dom sig nästan helt på papper från leverantören.

Det är inget som har skett av misstag, beklagligt nog.

Men för det mesta så kan man handla med rent samvete i sverige...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Känns lite bättre, men jag antar att förutom de arter som är direkt hotade/utrotningshotade kanske det finns viss kunskap om t.ex. vilka arter som har hög dödlighet vid infångande och transport, eller om vissa arter fångas med tveksamma fångstmetoder, som bedövningsgifter som har biverkningar för andra än den avsedda fångsten som t.ex. cyanid som iofs kanske är borta idag. Eller om sådant sker mer i vissa regioner etc.

Lite skräcksiffror: Enligt Helfman, Colette, Facey och Bowen i "The Diversity of Fishes, Biology, Evolution and Ecology" så dör 20-80% (beroende på fångstmetod) av all vildfångad fisk innan den når konsument. Man vill ju handla i den nedre regionen av det iochförsig stora spannet.

Å andra sidan skall vi nog börja med att tänka på vilken fisk vi ÄTER till middag innan vi drar för höga växlar på detta.

Där är dödligheten 100% plus det idiotiska utkastet... Plus bifångster. Plus söndertrålade bottnar och mycket mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra upplagan jag har är från 2009, fattar det som den första kom 1997. Statistiken härhör från undersökningar gjorda 1985, 1992,1993, 1997 och 2000. Stycket om akvariefisk finns under kapitlet "Conservation" och har en ganska hårdnackad syn på många så kallade hot mot bestånden. Det lyfts inte fram så mycket fördelar med branschen i form av att folk i utvecklingsländers glesbygd kan jobba med fisk istället för med andra för närmiljön ännu mer destruktiva verksamheter.

Observera att jag inte vill få folk att få ont i magen över sin hobby, tycker det är viktigt att man åtminstone reflekterar. (Och så försöker jag få bort lite eget magont.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått igång karet och att det finns en affär på gotland som säljer salt. var där i våras men hitta inte ens en djuraffär var runt hele gotland fast vi letade iofs inte efter en men men. Jobba på, snart är det sprakande av koraller.

Tur att man är en hobbiyst med mindre moral så jag får ej ont i magen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricke, det är den större handlaren i Visby som byggt ut och tagit in lite salt nu i våras. Bra!

Missförstå mig inte, jag har mest kul, inte ont! :) Det är en sån stor skillnad från sötvattnet, helst vill jag vara på kontoret hela tiden. (Något som jag får höra att jag är ändå...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med ett till RSM.Ser fint ut.

Brukar själv vara på gottland (Nynäshamn) på sommarn.Var ej ner i år utan skicka ner barna till sin gammelfarmor själv i år.Skall ner igen nästa år.

När jag var ner förra sommaren fanns det en butik med ett saltkar med lite clowner i.Det var affären bortanför elgiganten och rusta är det dom som bygger ut eller är det affären som ligger i bostadsområdet?Dom hadde inge salt när jag var ner just då men kan ju hända att dom börjat med det.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte fylla på lite här...

Karet tuffar och går, man lär sig efter hand och jag har vid det här laget kommit över någon slags skräck för att allting är farligt och kan krascha skiten. (Det kan krascha jag vet, men i början vågade man ju knappt stoppa ned händerna i karet i fruktan för att någon svensk hudbakterie skulle mörda karet.) Prova sig fram med sunt förnuft, långsamhet, nyfikenhet och tålamod känns som grejen. Samt fråga alla som vet bättre...

Odlade djur eller inte, nu har en gul kirurg (från Bromma, kom med motorcykel och färja) flyttat in samt en hammarkorall. Båda tycks trivas fint med undantag för en liten rivalitet mellan kirurgen och bandkorallräkan. Räkan vill inte lämna sin håla (som han ju hade först), men det tycker kirurgen att den skall. Båda är tuffa, men idag ertappade jag kirurgen med att faktiskt bita antennerna av räkan. Vi får se hur det slutar...

Just det, en liten (ca 1 cm) vit sjöstjärna dök upp ur stenen också. Coolt.

Nitrat sjunker, jag byter nu ca 10% vatten i veckan.

RSM:et ger mersmak. Vi kommer att bygga om i lokalen där karet står snabbare än jag trodde. En del skall bli butik, en del skall fortsätta vara mitt kontor. Då behövs en iögonfallande rumsavdelare. Mer om det i en annan tråd sen...

Bild på hammarkorallen samt de två antagonisterna:

post-4647-1446892023125_thumb.jpg

post-4647-14468920231592_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Laggeman och andra,

med risk för att jag kommer in på vad som skall bli en ny tråd så småningom; jag tänkte paralellköra karen en tid, tills lystiden räcker i det nya för att lägga över koraller och fisk från RSM:et. (Iofs väldigt lite fisk o koraller i nuläget.) Funderar över hur stor risken är att man får en omstart på det stora karet om man tippar i mer sten sent eller efter inkörningsperioden...

Jag kan ju flytta den mesta LS:en och lämna koraller och fisk i RSM:et medan det stora karet går in sig, men det känns taskigt för djuren att leva så länge i tråkmiljö.Det nya karet blir rätt stort så troligen påverkar inte några sent tillkomna kg inkörd sten (som jag blåser av ordentligt innan) så mycket. Svårt att svara på förstås. Någon tanke?

Tänkte du Laggeman att det var smart att fortsatt ha kvar RSM:et igång, eller tänkte du mer att jag fortsätter på den inslagna banan...? Tänkte ha ett (avstängbart) vattenbyte/karantänkar till det stora karet . (Jag har fått något litet klagomål på ljudet av RSM:et i fika/mötesrummet...)

/Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke med att ha båda igång var mest att man kan köra olika inriktning i karen.

Räkna gärna mer än en gång på det stora karet, det kostar ju lite mer med vattenbyten, belysning, skummare, elförbrukning, inköp av sten (om du nu inte bara kör på en mindre mängd sten och har mycket mer vatten bara, då kan du köra en mindre belysning mitt i karet över en korall-ö och låta pereferiljuset ta hand om sandbotten tex) inköp av kar, osv...

Kolla gärna på de karen här på guiden som du gillar, se hur de sköter sina, och kolla vad det skulle kosta dig att driva ett motsvarande.

Vad är det i ditt RSM som låter mest som folk klagar på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att det är det sammantagna RSM-ljudet som ogillas, det mesta kommer från skummaren. Det är ju också den som byts ut flitigt om man får tro många trådar här på forumet.

Inget är bestämt. Jag har kollat in en hel del rumsavdelare på forumet och på andra ställen, finns många grymt snygga. Exakt inriktning i detta karet har jag inte bestämt mig för, läser, planerar och räknar ännu. Ombyggnationen i lokalen kom som sagt tidigare än jag trodde och då är det smart att ta hänsyn till det tänkta karet när det börjas rivas, spikas, klinkras och rördras... Karet behöver se OK ut i slutet på juni 2011 när vi öppnar butiken för allmänheten. Tänker mig två revöar alt. en ö och en "drop off" av LS vid ytavrinningen på kortsidan. Vill ha mycket simyta. Har tatt in pris på 3 sidor optiwhite L190 B65 H60. (Synpunkter?) Längden styrs av två bärande element jag inte kan bråka med. Mindre går förstås, men frågan är om man inte behöver ta ut svängarna i en större lokal som denna. 65 djup är för att kunna komma åt bra på bägge sidor om reven när det nu blir synligt genom två långsidor.

Vad gäller ekonomin är det ju viktigt att tänka på det löpande. En fördel jag har är att el, vatten och prylar är avdragsgillt när man har det i sin företagslokal. I alla fall när man jobbar med fisk, fiske och fiskevård... www.FishYourDream.com Men allt skall tänkas igenom:-)

Om man tittar på webbsidan ovan kan alla se att det logiska (och mest avdragsgilla) hade varit att ha ett kallvattensakvarium med Östersjö-tema. Hade varit riktigt spännande det med, tänk att hitta sina djur själv och ha den logiska anknytningen till verksamheten! Men kylning, kondens och gråbrunhet får mig att hellre satsa på salt. Tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej, dags för lite uppdatering.

Fick besök ifrån Malmö, en stad med bättre djurutbud än Visby. En Heliofungia Actiniformis fick följa med till ön och ser ut att må riktigt fint trots en ansenlig transport. Då den har vissa anemonlikheter hade jag tänkt testa att sätta i ett par clowner och se om de gillar den. (Någon som har erfarenhet av denna art och clowner?) Sagt och gjort, ett par dagar senare handlade jag ett par hos den lokale dealern. De äter och far runt, dock har de ännu inte intresserat sig för LPS:en.

Nu är det nog med fisk i detta kar.

Besöket är bättre än undertecknad på att ta kort. Så här kommer lite bildbevis!

(Tack Anders J. Dahlin.)

post-4647-1446892032203_thumb.jpg

post-4647-14468920322216_thumb.jpg

post-4647-14468920322395_thumb.jpg

post-4647-1446892032256_thumb.jpg

post-4647-14468920322733_thumb.jpg

post-4647-14468920322897_thumb.jpg

post-4647-14468920323136_thumb.jpg

post-4647-14468920323304_thumb.jpg

post-4647-14468920323503_thumb.jpg

post-4647-14468920323674_thumb.jpg

post-4647-14468920323849_thumb.jpg

post-4647-14468920324023_thumb.jpg

post-4647-14468920324168_thumb.jpg

post-4647-14468920324349_thumb.jpg

Ändrat av Seatrout
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...