Gå till innehåll

Ny ATI- Power cone


MattiasN

Rekommenderade inlägg

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom detta stämmer med förbrukningen, och luftintaget, så är det bara att gratulera.

Nu är frågan hur ofta man måste byta gridwheelet som det kallas.

ÄR det verkligen MER hållbart än ett meshwheel?

och sist, vem kommer sälja i sverige dåååå?? Triton vore nice :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Designen är den samma, men ett i titan sliter man inte ut.
Båda borde vara i stort sett omöjliga att slita ut. Vatten med partiklar i kan ha en ganska sträv effekt som slipmedel, men skum? Eventuella partiklar har ingen vikt bakom sig, och inte vattnets tröghet, så jag ser inte det som realistiskt att en impeller, oavsett material val, slits ut. Troligare att vikten gör att den vibrerar sänder pga obalans, att magneten spricker, osv.

Fast jag vet inte, anser de att behovet finns, borde det ju finnas någon fördel?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mesh, ska fästas. Det här är en gjuten / formsprutad produkt. Däremot tror jag att man använder pulvergjut/sprutformar av förbrukningstyp, vilket gör det här till en klart dyrare variant, ur tillverkningssynpunkt. Jäkligt simpel, metoden är superbeprövad. Man pressar formen av ett återanvändningsbart material, exempelvis teflonpulver, sand, glas... I delar, lager. Stapla delarna, gjut / formspruta, och slå sönder formen. Färdig bit i handen, redo för att putsas upp, och levereras till kund. Det är skit att göra formarna som används för att pressa gjut/sprutformen, och inte billigt, men det är en enkel teknik, som i princip är omöjlig att misslyckas med, och billig efter de initiala kostnaderna. Nå, jämförelsevis. Synd att de initiala kostnaderna gör det olönsamt om man inte ska tillverka mycket stora serier. De måste räkna med att kränga mängder med impellrar.

Visst, de kan vara tillverkade med 3D printer eller liknande med, men det känns... Osannolikt. Då skulle det kosta en vacker slant extra.

Fast det var kanske inte så du menade med pyssel?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det förklarade en hel del faktiskt tack.

Men med pyssel menade jag att skit kommer in och förstör själva delen som gör bubblorna... alltså brukar man säga att pinwheel håller längre.

gällande luftmängd hade jag för mig att BK skrev ca 1700 lph som mest hur man mäter man då så mkt högre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, se på bilderna på Wrangs nya impeller till hans skummarpump, där ser du en klar förslitning av plasten på den.
Då jag inte fattade vad Lagge pratade om drog jag helt enkelt iväg ett PM, och frågade vilka bilder han syftade på. Som vanligt helt i onödan, tråden med bilderna låg ju på förstasidan över nya inlägg. Men i vanlig ordning, snäll som han är, visade han stort tålamod och skickade följande till mig. (Och jag delar med mig till er bara för att ni ska kunna följa resonemanget.)
https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=378463&postcount=21

:)

Jag hittar inte bilderna du refererar till. Blev desperat nog att göra en bildsökning på google, utan tur. Har du lust att peka med hela handen? Jag har säkert redan sett dem utan att reagera, men du vet hur det är...

B!

Så här ser jag på det hela. Mesh. Om man tittar så är den inte ett dugg "sliten" utan vad som händer är att den helt enkelt ger efter för rörelseenergin, och "växer". Det är inte förvånande eftersom mesh är ett gäng trådar som extruderas, och bara nödtorftigt klistrar fast vid varandra. Risken för att motsvarande ska hända med en formsprutad plastbit håller jag för i det närmaste helt obefintlig. En sådan bit har en helt annan integritet i punkterna där den möter sig själv. Enda chansen att den "slits" på motsvarande vis skulle vara om plasten är av samma material som 'Bio Pellets'.

Tiden får givetvis utvisa, men jag tror inte på något som helst mervärde i ett materialbyte till titan, med bibehållen design.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Idag hade de fått modulen till varvtalsstyrningen, på 33w drog den in 3000lph

På 11w drog den in 1100lph.

Pumpen är en eden, samma tillverkare som eheim.

Slowstarten funkade utmärkt och uppstartsproblemet är borta.

Samma utr kommer på den mindre mod powercone 200

Priset blir 499€ för den stora modellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...