Jump to content
Wiking

Hur ofta byter du vatten?

Hur offta byter du vatten?  

107 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det finns några äldre omröstningar om detta men eftersom jag tycker att det är ett ganska intressant ämne så startar jag en ny omröstning. Gör gärna ett inlägg i tråden och skriv varför du väljer att byta vatten ofta/sällan och mycket/lite vatten.

Försöker gå efter verkligt behov (vattenvärden samt i viss mån av allmänt intryck av innevånarnas välmående) och landar så här långt ungefär på 20% i månaden..

Min målsättning med Percula 120 är 10% i veckan. Då det ibland inte sker så kan jag byta relativt mycket per dag räknat ibland när jag tycker att jag har början på problem. Den sista tiden (ca 12 dagar) har jag bytt 10 % om dagen.

När jag kört mindre kar har målsättningen varit 20 - 30 % i veckan.

MVH Lasse

MVH Lasse

Fanns inte det som jag siktar in mig på nu, nämligen 50% varannan vecka, jag inbillar mig det är lagom då jag numera kör skummarlöst. Slut med buffrande och mätande i tid o evighet, nyblandat salt är grejen, kanske man t.o.m skulle byta upp mot 100% som den där jeppen i en artikel i advancedaquarist http://www.advancedaquarist.com/2010/4/aquarium

Slut med buffrande och mätande i tid o evighet, nyblandat salt är grejen, kanske man t.o.m skulle byta upp mot 100% som den där jeppen i en artikel i advancedaquarist http://www.advancedaquarist.com/2010/4/aquarium

Han verkar göra en stor poäng av att han använder ESV B-Ionic Seawater. Tydligen ett salt som kommer i fyra delar - torrt salt och flytande saltlösningar som rörs ihop till något sorts supersaltvatten som kan användas direkt utan att reta djuren. Tillverkaren menar att de kan rena vissa av kemikalierna några steg till när de är i flytande form (jag utgår från att de använder fällningsmetodik till viss del). Att sälja ett salt som är baserat på analytiska labkemikalier skulle enligt dem vara ett alternativ men inte ett ekonomiskt framkomligt sådant. Finns det i Europa?

I vårt gamla, 830L, bytte vi väl ca 20L 1-2ggr/år.

I vårt kommande, 460L, är det mera förberett för vattenbyten...siktar på 10% per 1-4v.

Han verkar göra en stor poäng av att han använder ESV B-Ionic Seawater. Tydligen ett salt som kommer i fyra delar - torrt salt och flytande saltlösningar som rörs ihop till något sorts supersaltvatten som kan användas direkt utan att reta djuren. Tillverkaren menar att de kan rena vissa av kemikalierna några steg till när de är i flytande form (jag utgår från att de använder fällningsmetodik till viss del). Att sälja ett salt som är baserat på analytiska labkemikalier skulle enligt dem vara ett alternativ men inte ett ekonomiskt framkomligt sådant. Finns det i Europa?

Hur mycket % kan man byta om man köra vanligt salt typ red sea coral pro? är det för mycket med 50%, är det aggressivt mot det levande, trots att det stått till sig i 12-24 timmar med rejäl cirkulation?

Jag måste säga att jag är förvånad att jag är ensam om att byta 30% i månaden. De flesta kanske har så stora akvarier att 30%iga byten blir enorma.

Jag kör 10-15% i månaden, jag är lat och inbillar mig att eftersom jag har "hela" 400 liter vattenvolym så behöver jag inte hålla på med 10% i veckan som jag gjort i mitt RSM.

Dock resonerar jag att, eftersom jag kör med TM pro Reef salt, och sen också TM BioCalcium, BioMagnesium, och BioStrontium (tillsammans med jod och kaliumjodid), så, hur som, läser man texten på BioC och BioM så står det samma drabbel om deras 70 spårelement som de innehåller, precis som i TM pro Reef saltet. Så jag hoppas att tillförseln av BioC för att balansera Ca, också balaserar spårelementsbehovet. Akvariet har gått bättre än mitt RSM hittils.

Peter

När jag körde mina 27 liters Nano riktigt och bra så bytte jag ca 45- 50 % åt gången (en 10 liters hink) Ofta gjorde jag det varje vecka.

Under den tiden fungerade de väldigt bra både med mjuk och en del stenkoraller.

MVH Lasse

För skojs skull så räknade jag ut hur mycket varje alternativ motsvarar i veckovis byten.

10% varannan vecka  =>   5% varje vecka
20% varannan vecka => 11% varje vecka
30% varannan vecka => 16% varje vecka
10% varje månad => 2% varje vecka
20% varje månad => 5% varje vecka
30% varje månad => 8% varje vecka

Det jag menar med motsvarande veckovis mängd är den mängd veckovis vattenbyte som resulterar i att lika mycket av den ursprungliga mängden vatten är kvar efter "lång tid" (vilket i praktiken blev 30 veckor, eller 7 30-dagars-månader).

Jag har under mina 3,5 år med detta karet bytt 30 liter i veckan, bortsett från de första 2-3 månaderna. 30 liter för mig innebär ca 13%. Mitt kar rymmer 275 liter, men jag räknar alltid bort den volym all LS och annat tar upp. Min faktiska vattenmängd uppskattar jag till 220-225 liter.

Jag funderar på att börja byta 50-60 liter (25%) 1 gång i månaden i stället.

Dels så har jag alltid haft stor belastning i form av mycket fisk, men framförallt så föredrar jag regelbundna vattenbyten i stället för att lägga dyra pengar på olika preparat som man ändå inte riktigt vet vilken nytta de gör. Jag kör en variant av Balling, utöver det så använder jag inget annat förutom min häxdryck för att hålla fosfat och nitrat på låga värden.

När jag körde mina 27 liters Nano riktigt och bra så bytte jag ca 45- 50 % åt gången (en 10 liters hink) Ofta gjorde jag det varje vecka.

Under den tiden fungerade de väldigt bra både med mjuk och en del stenkoraller.

MVH Lasse

Toppen, då vet jag att det går fint att byta 50% åt gången :)

Min ambition är att byta 45 l i veckan på mina 600 l vatten så det blir ca. 7%.

Jag försöker skapa en så stabil miljö som möjligt framför allt på de stora parametrarna, så därför byter jag lite ofta. Nu för tiden så blandar jag två saltfabrikat för att komma närmre NSW och den miljö jag kan hålla stabil med kalkreaktorn.

I det korta perspektivet så kan du väl mäta kh, ca och mg före och efter vattenbyte så kan du se om det svänger något alls(det beror ju på hur stor skillnad det är mellan ditt salt och parametrarna i burken) och sen i det långa loppet hålla koll på korallerna.

/Janne

Det är helt klart så att ett vattenbyte på 10% i veckan, den gamla klassiska rekommendationen, är det intervall som fortfarande är populärast.

Byter 46l av mina ca 680l när jag byter, ca 7-8%. Tanken är att jag ska byta varannan vecka men tyvärr kan det bli så att jag missar en vecka ibland......