Gå till innehåll

Uppstart med 50 L inkört saltvatten?


naso

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam för svar och tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så försöker jag alltid att göra också om möjligheten finns. Det finns delade meningar om detta men jag har startat både med en del inkört vatten och helt nyblandat vatten och jag föredrar, om möjligheten finns, att ha med en del gammalt vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man misstänker att man har clownsjukan i det gamla karet...då skall man inte alls ta något vatten från det karet..eller?inte ens 10 liter till ett 260L kar...kan man ens använda levande stenarna från det karet med brooklynella...för vill ju ha clowner i det större karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett encelligt djur som förökar sig med delning och det är fullt möjligt att det kan försörja sig utan värd. Jag skulle nog vänta med att använda något från det gamla karet.

Vatten kan du använda om du kör det genom UVC för Brookrynellan spred sig inte mellan karen hos mig. (Gemensam sump och UVC på returvattnet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett encelligt djur som förökar sig med delning och det är fullt möjligt att det kan försörja sig utan värd. Jag skulle nog vänta med att använda något från det gamla karet.

Vatten kan du använda om du kör det genom UVC för Brookrynellan spred sig inte mellan karen hos mig. (Gemensam sump och UVC på returvattnet).

Tack, Lasse, lill-burt o Stigigemla!

Ok. Han hade inga clowner, men då ska jag köra med UVC för att vara på den säkra sidan. Får mina tester snart också,allt gick lite fort tack vare det blev så. Kolonianemonen är riktigt fin, kommer med bilder snart i en ny tråd. Tack, så länge!

MVH: Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...