Gå till innehåll

Köpa "död sten" i göteborg


Reuben

Rekommenderade inlägg

Har använt torkad levande sten, levande sand och minimalt med levande sten. Inga fosfatproblem i dagsläget, men så filtrerar jag med ordentligt med AquaPhos redan från början.

Jag vet egentligen vad som ska definieras som ett fosfatproblem i ett nystartat akvarium? Jag saknar ju just nu t ex koraller och kalkalger i kraftig tillväxt som förbrukar fosfat.

På mätsidan så finns det en antydan till fosfat i mitt akvarium - jag mätte 0,06 mg/l fosfat (Hanna Checker) sista gången och innan dess visade displayen 0,00. Dvs jag ligger på gränsen till mätbara nivåer med Hanna. Den senaste mätningen skulle motsvara 12 ynka mg fosfat i mina 200 liter vatten - troligen är fosforinnehållet högre i det foder som jag matar mitt clownfiskpar med varje dag...

Jag har haft snabb tillväxt av Bryopsis-trådalger för några veckor sedan men de är på tillbakagång även om de fortfarande tycks ha förmågan att kraftigt växa på längden. De koloniserar inga nya ytor i akvariet.

Om de minimala nivåerna av fosfat jag ända kan mäta kommer från den döda stenen eller den begagnade levande stenen jag också introducerat kan jag heller inte säga. Den levande stenen har gått bra många år i akvarier där jag misstänker att det kan ha funnits högre än ideala fosfatnivåer.

Jag kör alu-baserad fosfatremover - 100 g till 200 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

fungerar inte en skummare som en fosfatremover? Om inte, skulle någon kunna länka en som finns att köpa? jag tror aldrig jag har sett någon i en Sump... Någon som har några bilder på vart ni har den om ni kör med en sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover är ett pulver som man oftast bara stoppar ner i en strumpa.

Det finns två varianter, järnbaserad och aluminiumbaserad.

Järnbaserad är långsam att binda fofatet men korallerna klarar förändringarna bättre.

Aluminiumbaserad är snabb och måste bytas ofta (läcker tillbaka annars). Bra att ha vid t.ex. algproblem (dessa produkter utvecklas och blir bättre så att inget fosfat läcker tillbaka).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat filtrerar man ofta bort genom att använda olika material som suger upp fosfaten direkt ur vattnet. Man kan använda speciella fosfatfilter eller en slags filterstrumpa. Både filtermaterial och eventuella filter kan du nog hitta hos de flesta saltvattensaffärer. Det finns både järnbaserade och aluminiumbaserade filtermaterial. Båda fungerar bra i allmänhet. De järnbaserade verkar dock vara lite skonsammare mot koraller men alu-baserade kanske är effektivare i att plocka ur precis all fosfat ur vattnet.

Skummare tar inte bort fosfat ur vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du min sump, jag har 2 skummare (1000V) samt till vänster om dem ser du mitt Deltec fosfatfilter.

Länk till ett mitt fosfatfilter http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=259

Men det är betydligt billigare att köra fosfatmediet i en strumpa som du hänger ner i akvariet eller sumpen. Här är ett exempel på en järnbaserad fosfatremover (men det finns flera märken)http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1312.

post-942-14468920175809_thumb.jpg

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min fosfatremover i en strumpa i ett vanligt innerfilter i stället för det mesta av skumplasten. En skiva grovporig skumplast har jag över och under strumpan.

Där byter jag remover varje månad.

Ett bra fosfatfilter rymmer mycket mer remover och har en pump för intern cirkulation som håller granulatet i rörelse som en flytbädd. Den har ett inlopp och utlopp med en bråkdel av det interna flödet. På så sätt kan removern klara upp ett år utan byte. Fosfathalten i akvariet reglerar man med in/utloppsflödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död Sten kommer aldrig bli levande igen. Utan viss bakterie kommer fastna på stenen.

Köp riktigt Levandesten istället från början

Jag måste hålla med. Jag tror att utarmningen av djurlivet i stenen börjar den dagen den plockas i havet. Massiv död under transporten och sen blir stenen bara mindre och mindre levande över tid i akvarium. Mångfalden av smådjur minskar helt enkelt. På bakteriesidan stämmer nog inte detta resonemang alls - utan mångfalden lär förbli stor.

Sen kan man ju fråga sig om man verkligen behöver ett kryllande smådjurliv för att ha ett saltvattensakvarium? Jag tror inte det och testar därför med gammal levande sten och död levande sten. Men bevisligen fungerar det ju bra med levande sten i saltvattensakvarium så det är nog att rekommendera för de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog varken speciellt rutinerad eller påläst när det gäller detta. Men är det inte till mycket stor del "levande stenens" förtjänst att vi kan hålla koraller och andra djur på det sätt vi kan idag?

Nu börjar vi kanske driva OT men jag hänger på. Jag tror hög vattenkvalitet och lämpligt ljus är det som gäller för de flesta koraller vi håller idag som betraktades som svåra förr. Bättre vattenkvalitet sammanföll och skapades till en början delvis genom stora högar med LS och kan således delvis sägas vara LS förtjänst. Men som jag ser det kan den levande stenen plockas bort i korallhållning om vattenkvaliteten hålls på topp på andra sätt. Vi vet ju detta från forskningsprojekt på t ex Hawaii där koraller odlas framgångsrikt med i princip sterilt (saltvattensbrunn) havsvatten som cirkuleras genom ett system utan LS.

Men som sagt, jag tror LS underlättar driften av ett saltvattensakvarium och därmed är en bra komponent för de flesta. Inte minst så skapar LS en bra födobas för många fiskar som gillar att peta runt med födosök under dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...