Gå till innehåll

Aquael - Härdat glas?


Reuben

Rekommenderade inlägg

Härdat glas i akvarium vore vansinne. Det är väldigt hårt och akvarieglas "flexar" en aning, t.ex. överkant långsida på grund av belastningar. Härdat glas är hårt och tenderar att spricka i miljoners bitar vid en eventuell kollaps...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns akvarie tillverkare åtminstonde i staterna som gör kar med härdat bottenglas. Jag vet inte om det är för att man kan använda tunnare glas, speciellt om man även ställer baljan på en heltäckande yta, och jag vet inte ens vilken tillverkare det är. En polare fick dock lära sig det den hårda.. Uh, förlåt... vägen. Nicke fick sopa upp glasbitarna, och be en glasmästare fixa ny botten. Förborrad, och ohärdad.

Jag tror på att fråga tillverkaren, per email, eller telefon. Email är bäst, skriftligt ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härdat glas skall vara ungefär 5 gånger starkare. Det har förr använts i 1125 liters standardkar där man hade 8mm härdat glas i stället för 12 mm standardglas. Men de hade aluminiumram som skyddade kanterna. En stor fördel är att man inte repar rutan lika lätt som med vanligt glas.

Jag hade 10 mm härdat glas i framrutan på mitt stora kar. (62 x 294 cm) När det var ganska nytt släppte mellanstagen i överkant. Framrutan buktade ut 7 cm på mitten.

Så nog kan härdat glas flexa litet. Jag gick upp ur gillestugan när jag tappade ur hälften av sötvattnet. I dag har karet en aluminiumtopp med popnitarna insilikonade.

Och 12 mm vitglas i framrutan. Men bakrutan och botten är fortfarande 10 mm härdat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med dom igår och fick svar på min fråga, det är inte härdat glas på några av aquarel's akvarium.

Fick nu på morgonen ett mail som de svarade på efter typ 2 veckor där hon sa "Drill away all our aquariums are normal glass"! Så antar att det inte heller påverkar garantin om den skulle börja läcka ngn gång...

:)

Tack igen!

//reuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...