Gå till innehåll

Undvika "akvarielukt" i hemmet


Virse

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag frågade min flickvän för några veckor sen om det luktade i lägenheten från skummarkoppen. Själv kanske jag är van och inte känner lukten. Svaret var hur som helst "nej, men det luktar väl lite akvarium".

Enligt henne så luktar det alltså inte illa, jag tror hon far efter att det luktar hav eller möjligtvis bara saltvatten. Detta är ju ingen lukt jag själv känner men jag trivs inte riktigt med tanken på att mitt akvarium sätter en luktprägel på hela lägenheten. Det jag far efter är ingen permanent lösning utan mer något temporärt inför besök eller att man av annan anledning inte vill att det ska lukta hav just för tillfället.

Gör ni något åt lukten och i så fall vadå? Jag har funderat på doftljus då jag inte är någon fan av rökelser. Kan doftljus/rökelser vara skadligt för akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doftljus har jag läst att Amerikanarna brukar köra med, just då dom ska få besök. Såg de på nått forum bara här om dagen att frågan var på tapeten även där, och killen som bad om hjälp fick tipset att köra me doftljus alternativt sån där doftgelé

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är det väl inte så mycket från ett akvarium om som luktar, om man inte har döda alger och annat som ligger ovanför vattenyten. Däremot brukar ju luftfuktigheten stiga i rum med akvarier, så "akvariedoft" är kanske helt enkelt högre luftfuktighet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart det luktar "fuktigt" och kanske lite mer åt västkusten, om man nu inte är därifrån vill säga... Men att det skulle lukta illa? Nä, då har man lite väl mycket biologisk aktivitet som gör sig till känna. Kommer man nära ett öppet kar kan man ana en doft, men i ett välventilerat hus borde det inte sätta någon prägel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då behöver jag inte vara rädd att prova doftljus. Som jag sa så känner jag själv ingen speciell lukt, förutom ibland när jag går förbi och får en pust från skummarkoppen (kör med en påhängsskummare för tillfället).

Det kanske är "fuktlukten" som flickvännen far efter. Det är ju heller inge trevligt egentligen. Prägel var ett dumt ordval av mig, det ska nog lukta riktigt illa och länge för att sätta en prägel. Jag menade mer att folk som kommer på besök anmärker att det luktar något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...