Gå till innehåll

Latinska korallnamn


SkogsflickaN

Rekommenderade inlägg

Som alla vet så har ju alla koraller latinska namn... många av dem heter acro... Jag läser till medicinsk sekreterare och håller på med en massa ord. Så snubblade jag över ordet acro i min medicinska ordbok, och så fick jag reda på att det betyder topp, ända, spets. Och då vart jag ju såklart nyfiken på vad resten betyder. Som till exempel acropora.

Någon som vet?

Nu ska jag återgå till det jag skulle göra från början... och det var inte att forska i korallnamn ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alla vet så har ju alla koraller latinska namn... många av dem heter acro... Jag läser till medicinsk sekreterare och håller på med en massa ord. Så snubblade jag över ordet acro i min medicinska ordbok, och så fick jag reda på att det betyder topp, ända, spets. Och då vart jag ju såklart nyfiken på vad resten betyder. Som till exempel acropora.

Någon som vet?

Nu ska jag återgå till det jag skulle göra från början... och det var inte att forska i korallnamn ;).

Ganska kul sånt här, det verkar betyda typ "porösa toppar/extremiter",

http://vinoosuae.com/2009/09/09/acropora-staghorn-coral/

http://www.arkive.org/staghorn-coral/acropora-cerealis/#text=All

Porös innebär att den är full med hål som det framkommer i beskrivningen av millepora här http://dictionary.reference.com/browse/millepore

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vetenskaplig latin är nog mitt favoritspråk, det är ofta så korta kärnrika och beskrivande namn, det svåra är bara att veta vad alla olika ord betyder. Jag hade bra koll på växter när jag höll på med det men minnet börjar svika och koraller verkar inte ha lika många som hobbyister som är intresserade av latinet.

Montipora digitata:

Monti, tror jag betyder kulle eller berg, och syftar i såfall till de kullar som är karateristiska mellan polyperna på montiporor, pora => porer/håligheter, digitata = fingerliknande.

Så släkten skulle kunna beskrivas som kullar och håligheter, arten fingerliknande.

Tubastrea aurea:

Tub => rör(eventuellt trumpet). astrea => stjärna, aurea = guldfärgad/gyllene. Gyllene rörstjärna, rätt beskrivande namn.

Echinopora:

Echino => taggig. Taggar och porer/håligheter som ju stämmer rätt bra om ni kollat skelettet på en echinopora.

Acropora, undrar jag om det inte fått namnet för att den växer med en speciell polyp i spetsen, så acropora skelettet alltid har ett hål längst ut. Men bara en en fundering.

Man får tänka på att ofta är namnen baserade på skelettformationer så namnen kommer därifrån. Finns väl en hel del olika koraller som jag klurat ut etymologin (läran om ordens historia/betydelse) för också men vill ju inte tråka ut er... Man borde kanske börja skriva ner sånt i nån databas för skojs skull :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...