Gå till innehåll

Dubbla framglas till kallakvarium.


alvarbengtsson

Rekommenderade inlägg

nu har jag lyckats att kyla ner akvariet till 10 grader genom att ta kylskåps kylplattan och sätta det i akvariet. men då blir det en massa kondens på glasen. och tänkte limma dit en extra framruta. men hur mycket mellanrum ska det vara mellan rutorna för att man ska slippa kondensen?? allmän information om detta ämne skulle jag bli tacksam att få :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte dom plattorna i aluminium eller något sådant?

Det är nog ingen höjdare att ha dom i saltvatten.

Jadu det var inte det svaret jag ville ha... det är ju så att de är det men plattan är även målad . räknar med att det ska hålla ett tag.. köpte ju kylskåpet för 200kr inte så farligt.... så om det funkar så köper jag ett bättre kylskåp när det är paj och målar det med en stark lack... men om du kan något pm dubla framrutor så kan du väll skriva det då? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattat det rätt ska plattan sättas i ett refugium i karets bakkant där det endast går sötvatten till dunstvattnet eller liknande som i sin tur kyler karet, Har du isolerat de andra rutorna nått? du måste nog sänka tempen innen lite oxå för o minska kondensen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattat det rätt ska plattan sättas i ett refugium i karets bakkant där det endast går sötvatten till dunstvattnet eller liknande som i sin tur kyler karet, Har du isolerat de andra rutorna nått? du måste nog sänka tempen innen lite oxå för o minska kondensen.

OJ OJ OJ OJ OJ kan man inte få svar på det man frågade.... har inget isolerat " än " är fortfarande på teststadiet med sötvatten.... det ska gå att slippa kondensen genom att ha dubbla framrutor. enligt vad jag har hört men undrar vilket avstånd det ska vara mellan glasen???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reflekterade bara om elementen, tror inte det kommer funka även om dom lackas.

Rutorna kan jag tyvärr inget om.

Okej ... jo om man lackar det så håller det. har frågad det innan och då har jag fått det svaret. lack som man lackar båtar med annars skulle ju inte de klara att vara i saltvatten ju??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattat det rätt ska plattan sättas i ett refugium i karets bakkant där det endast går sötvatten till dunstvattnet eller liknande som i sin tur kyler karet, Har du isolerat de andra rutorna nått? du måste nog sänka tempen innen lite oxå för o minska kondensen.

Ja det blir ju skillnad, så länge det inte har kontakt med saltvattnet så är det ju lugnt med förgiftning där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blir ju skillnad, så länge det inte har kontakt med saltvattnet så är det ju lugnt med förgiftning där.

Har redan testat att ha det bakom akvariet och isolerat men det funkar inte inet så bra !! sen har jag även testat att dra vatten slang genom kylskåpet och haft en cirkulations pump så att det ska kylas när vattnet paserar kylskåpet men det funkar inte heller! Ger mig svaret jag vill ha istället!! snälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tittar på vanliga villafönster 2-glas så är väl de tätade med en luftspalt emellan? Här även för mig att mellanrummet håller ett undertryck. Får du till det så borde det även isolera så att din kompressor inte behöver kämpa lika hårt, och plånboken blir inte lika hårt åtgången...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tittar på vanliga villafönster 2-glas så är väl de tätade med en luftspalt emellan? Här även för mig att mellanrummet håller ett undertryck. Får du till det så borde det även isolera så att din kompressor inte behöver kämpa lika hårt, och plånboken blir inte lika hårt åtgången...

TACK :D jag har en aluminiumram runt akvariet så då borde det räcka med att man limmade dit en extra ruta dirrekt på aluminiumramen med lite torkmedel inne i?? har jag rätt eller fel? " även om aluminiumet skulle rosta sönder spelar det ingen roll " billiga akvarium" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellanrummet mellan glasen måste väl då kylas ner alltså luften måste ju vara lägre än i karet om du ska slippa kondens mellan rutorna, du kommer få på det glaset närmast akvariet det andra glaset kommer då vara fritt men du ser ju fortfarande kondensen.

Kanske kan köra en kraftig luftfläckt som torkar bort kondensen innan den hinner bildas.

Kan inte hjälpa dej mer än så, finns speciella trådar med medlemmar som har kallsaltvattenskar kolla dem så får du nog tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är väll att mer luft isolerar bättre, mindre luft isolerar mer. Ja, alltså, bredare luftspalt, och lägre lufttryck. Fast 2&3-glas fönster av i dag är om jag minns rätt inte försedda med över / undertryck, utan man har bara tankat i en gas under normalt atmosfärtryck för att bli av med den vanliga luften, dels för att gasen är utvald för att isolera bättre än vanlig luft, men även för att det inte ska vara någon fukt kvar mellan glasen när de förseglas.

Svaret är alltså, ingen vet hur långt du behöver ha mellan glasen. Lämna ett par ventilationshåll i överkant så att det vatten som oundvikligen kommer finnas mellan glasen inte blir instängt och formar kondensdroppar, och använd ett tunt yttre frontglas. Ett par mm blir säkert lagom som avstånd.

(Anledningen till att lämna ventileringen på ovansidan är ju för att kall luft är tyngre, så annars "rinner" den ut på undersidan. Eftersom du inte går till frystemperaturer kommer eventuell kondens att avdunsta, och är temperaturen bara rimligt jämn, så formas det inte ny kondens efter det. Det är i alla fall den teori jag fått höra. Inte provat själv.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 mm brukar vara vanligt och utrymmet mellan glasen måste vara helt isolerade från omgivningen. Ingen ventilation alltså. När du gör monteringen (och sluter utrymmet) skall du ha så torr luft som möjligt för att slippa dimma innuti. Det är svårt att göra isoleringsglas själv. Rickes idée om att ha kallt när man gör själva förslutningen är inte så dum eftersom kall luft innehåller mindre vatten vid mättnad. Bäst vore nog att göra isoleringen i en bil med AC på för fullt - då får man både kallt och torrt :)

Inom parantes så är det ca 40 minuter sedan du ställde frågan så inlägg som

OJ OJ OJ OJ OJ kan man inte få svar på det man frågade.... har inget isolerat " än " är fortfarande på teststadiet med sötvatten.... det ska gå att slippa kondensen genom att ha dubbla framrutor. enligt vad jag har hört men undrar vilket avstånd det ska vara mellan glasen???
är helt obegripliga. Vill du ha snabba svar så vänd dig till en konsult - och betala för det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 mm brukar vara vanligt och utrymmet mellan glasen måste vara helt isolerade från omgivningen. Ingen ventilation alltså. När du gör monteringen (och sluter utrymmet) skall du ha så torr luft som möjligt för att slippa dimma innuti. Det är svårt att göra isoleringsglas själv. Rickes idée om att ha kallt när man gör själva förslutningen är inte så dum eftersom kall luft innehåller mindre vatten vid mättnad. Bäst vore nog att göra isoleringen i en bil med AC på för fullt - då får man både kallt och torrt :)

Inom parantes så är det ca 40 minuter sedan du ställde frågan så inlägg som

är helt obegripliga. Vill du ha snabba svar så vänd dig till en konsult - och betala för det.

MVH Lasse

Får verkligen tacka för svaret! :) det med det du citerade... jag orkar bara inte med en massa folk som klagar på ens saker,, händer hela tiden och blir bara irriterad... tiden var perfekt räknade inte med så snabbt svar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 mm låter väl som ett rimligt mått, nån mm hit och dit sen spelar inte så stor roll. Det finns ett sätt att göra det här som jag läst om, du har de två glasen, naturligtvis omsorgsfullt rengjorda på innerytorna som du inte kommer åt i fortsättningen. På lämpligt sätt fixerar du rutorna på rätt plats och avstånd, kanske med några distanser, kanske limmer du några kluttar så att rutorna hålls på plats. Sen drar du omsorgsfullt en hel silikonfog runt om i hela skarven mellan rutorna. Det skall vara helt tätt, får inte finnas några som helst porer där luft kan komma in. Tricket då är att vanlig ättikshärdande glassilikon drar åt sig fukt när den härdar, alltså får du fuktfri luft mellan rutorna vilket är precis vad du vill ha, finns det fukt mellan rutorna får du ju bara kondensen på ett ställe där det är värre att komma åt den.

När det gäller det där med att dutta ner en kylplatta i akvariet så kan det möjligen fungera med sötvatten men metall i ett saltvattensakvarium är att be om problem. Det går dock att lacka bara man ser till att man kan få det rent och att man kommer åt överallt så man får jobbet gjort ordentligt utan luckor. Epotex akvarielack fungerar garanterat, det kan också gå med diverse båtlacker och liknande.

Sen är det ju så här att om du håller på att mickla med att dra igång ett kallt saltvattenskar, då skall du ju inte tro att du kommer undan med det i all tysthet. Vi är inte fler som pysslar med sånt än att vi behöver snacka ihop oss lite om vad som funkar och inte. Så berätta nu, vad har du för planer???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... jag orkar bara inte med en massa folk som klagar på ens saker,, händer hela tiden och blir bara irriterad... tiden var perfekt räknade inte med så snabbt svar...

Jag förstår dig, blir lite irriterad på detta med ibland...MEN det det kan ju bero på att man är orolig för att något ska gå snett och karet totalkrashar inom en vecka, pga en aluminiumplatta som ligger och läcker tungmetaller.

Vi har alla läst om kar som gått åt pipan för ett handhavande fel och man inte tänkt sig för ordentligt innan.

Du verkar ju ha koll på läget, men det visste inte jag innan jag kommenterade ditt inlägg, därför pushar jag gärna på ibland så det kommer fram så mycket info som möjligt.

Din kallkollega i uddevalla (slanten) änvände väl någon gel som han tryckte ner mellan glasen. Vill minnas att det stog något om detta i hans tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med frysfacket från ett kylskåp i akvariet i 4 år på 70- talet. Enda problemet var att kompressorn blev överbelastad och gick sönder efter de 4 åren.

Bästa isoleringen får man med ungefär 25 mm mellan glasen. Det är därför de gamla tvåglasfönstren har detta avstånd. Moderna isolerglas har mindre avstånd men en tyngre fyllgas som inte rör sig lika lätt på grund av temperaturskillnader.

Med tvåglas för akvarier behöver man tätning och torkmedel mellan glasen. Men jag tycker man bör kunna komma åt att byta ut torkmedlet vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker nu bara rent termodynamiskt. Vatten har ju en mycket större termisk massa än luft, så luftspalten mellan materialen kommer få en rätt låg temperatur (nära vattnets temp), men då kommer man i.a.f. till en luft/glas/luft övergång istället för en vatten/glas/luft.

Det jag vill ha sagt med det här är ju att man inte kan se spalten mellan akvarierutan och den extra rutan som ett dubbelglasfönster, utan mer som ett enkelglasfönster med luft utanför som håller en temperatur lite högre än vattnet. Så håller man det på 10 grader och man har ett varmt rum med hög luftfuktighet så finns fortfarande en risk för imma.

Spaltbredden är inte helt trivial att säga vad den ska vara, för smal så isolerar den inte tillräckligt, för bred så kommer det att starta konvektion i spalten som faktiskt överför energi mer effektivt än stillastående luft.

Och att bara limma den direkt på aluminiumramen ser jag inte som nån allt för god idé, då aluminium är en MYCKET god värmeledare, så det kommer att bli en köldbrygga som kyler det främre glaset. behövs nåt värmeisolerande material...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK :D jag har en aluminiumram runt akvariet så då borde det räcka med att man limmade dit en extra ruta dirrekt på aluminiumramen med lite torkmedel inne i?? har jag rätt eller fel? " även om aluminiumet skulle rosta sönder spelar det ingen roll " billiga akvarium" ;)

Jeg tror det fungerar ja. Det skal svært lite til. Jeg limte ruten med myk tetningslist som ikke stivner helt, fra Clas Ohlson. Da kunne jeg ta bort glasset seinere.

Her er mitt prosjekt forresten:

http://www.jonolavsakvarium.com/blog/200712/glass04.jpg

Exempel från ReefCentral:

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17461534&postcount=414

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan dela lite av min erfarenhet av att isolera framrutan.

Jag använde tunna trälister för att få lite distans mellan akvariet, den första rutan och ruta nummer två. För att få ett helt tätt rum mellan glasen limmade jag fast med silikon och försökte även kleta ut ett tunt lager på träet som mynnade "in" mot luftspalten mellan rutorna. För att få tillgång till luften satte jag fast luftslangar, som jag nu har klippt upp och satt en klämma på (vilket inte syns på bilden).

I botten lade jag Silica-gel som suger åt sig fukten ur luften. Detta kan du tigga till dig på skoaffärer som har massor. De ligger ett paket i varje skokartong...

Jag har dock haft lite problem med kondens nu på sommaren och jag tror det beror på att fukt kan diffundera genom träet och in i luftspalten. Så i efterhand hade jag valt ett annat material. Sen är det bra att kunna ta bort glaset för att kunna putsa emellanåt, så Norskfisks tips med tätningslist är nog ett bättre alternativ till silikon. Sen tror jag även att det räcker med ett extra glas, så mitt dubbelglas är antagligen lite "overkill".

Nu till det viktigaste!!

Vad ska du ha i ditt akvarium??? :)

post-2834-14468920200728_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...