Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

För din och familjefridens skull så hoppas jag att det kommer gå bra Christian! :)

Hur mycket vatten är det det rör sig om som är "för mycket"?

Vad är det som skulle gå fel??

Testade å det fyllde på hela tiden å körde över till hink men det fortsatte bara att rinna tillbaka. Trotts hålet så fortsatte det att rinna tillbaka.

Så efter en stund var det ingen ide att fortsätta tyckter jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag ska ju inte flytta bort är ju som allt annat i hobbyn service och underhåll, eller!?
Mm, jag kan bara säga att jag hade inte vågat. Sedan jag flyttade in i min lägenhet har jag bytt 1 säkring, och haft jordfelsbrytaren till att lösa ut en gång, plus två strömavbrott "utifrån". Det är över ungefär 10 år. Nästa gång det inträffar är garanterat dagen efter att jag skulle gjort något åt backventilen, och gärna samtidigt som jag är och handlar, hälsar på någon annan, eller ligger och sover. Bara för att vara på den säkra sidan, kolla med försäkringsbolaget vad de säger om att täcka kostnaderna om backventilen inte stänger vid något tillfälle.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1377-14468920764043_thumb.jpg

Är vattennivån vid den blå linjen eller högre?

Jag hade nog borrat hålet där den röda pilen pekar, alternativt gjort det på ovansidan och sen satt ett U av smalt PVC så den kan dra luft så högt uppifrån som möjligt. Om det borrade hålet är ovanför vattenytan i boxen men ändå drar med sig vatten så kan det helt enkelt vara för litet?

Ang. backventilen så var min tanke mest att jag vet hur mina rör ser ut invändigt efter ett tags användande. Små snäckor kan få för sig att följa med och sätta sig på de mest olämpliga ställen, och det räcker att det är en sådan för att det ska gå fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang , du måste höja böjen där du borrat hål ovan för vatten ytan , som det är nu så sänker du vattnet även i karet till under sidan på böjen , ( eller har jag fel? ) mvh stefan

Hej Stefan gött med en gammal räv med hävert kunskaper :)

Hålet är ovan vatten ytan eller blir de då allt stannar, vattnet sänks även i karet :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]50737[/ATTACH]

Är vattennivån vid den blå linjen eller högre?

Jag hade nog borrat hålet där den röda pilen pekar, alternativt gjort det på ovansidan och sen satt ett U av smalt PVC så den kan dra luft så högt uppifrån som möjligt. Om det borrade hålet är ovanför vattenytan i boxen men ändå drar med sig vatten så kan det helt enkelt vara för litet?

Ang. backventilen så var min tanke mest att jag vet hur mina rör ser ut invändigt efter ett tags användande. Små snäckor kan få för sig att följa med och sätta sig på de mest olämpliga ställen, och det räcker att det är en sådan för att det ska gå fel.

Vatten nivån är vid den blå linjen och hålet är vid den röda pilen. Tanken med borrad ytavrinningsvägg var att slippa ha rör ovan vatten ytan som syns. Men det får kanske bli så att man tänker om och gör man alltid gjort med ett rör ovanför ytavrinnigen och borrat hål där uppe vid ytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang , det enklaste är om du höjer böjen ovanför vatten ytan , då har du bara 2,4l per cm som rinner tillbaka i sumpen , vid strömavbrott max ca 7,5l , bygg en liten plast låda som du ställer på ytavriningen , då kan du gömma böjen , men tänk på att i värsta fall om det inte stoppar så tömmer du karet ner till utblåset , lånade en Elos bild så du förstår ungefär hur jag tänker , mvh stefan

post-1262-14468920769102_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang , det enklaste är om du höjer böjen ovanför vatten ytan , då har du bara 2,4l per cm som rinner tillbaka i sumpen , vid strömavbrott max ca 7,5l , bygg en liten plast låda som du ställer på ytavriningen , då kan du gömma böjen , men tänk på att i värsta fall om det inte stoppar så tömmer du karet ner till utblåset , lånade en Elos bild så du förstår ungefär hur jag tänker , mvh stefan

Tack det får bli så att jag sätter igen det hålet jag har och lägger över utloppet ovan kanten å ner igen. Blir lite om limningar igen men bättre att göra det nu då man inte hart nått "dyrt" i karet mer än lite sten :)

Ska åka till Göran imorgon å se om han har en 20mm unionkoppling annars blir det webbshops beställning:nöjd:

Måste nog även byta ut min returpump har den på min men ändå så hinner den fylla upp karet där uppe och ökar jag flödet ner så blir det virvel i hävertröret ner. har testat att dra ut strömmen å på 10ggr så är det 2ggr som den inte hinner starta häverten ner innan det nått evakrörets mynning, känns inte kul att även här ligga på marginalen. Tipps om jag tänkt rätt med att byta pump till en mindre eller är det röret ner som behöver justeras ner så att det finns mer marginal i ytavrinningen. Boxen är ju bara 12x12cm så minsta justering på pump eller kranen så blir det nått fel....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang , enklast är att du sätter ett T eller 90 böj med en stump delat rör med den öppna sidan neråt på ner röret , det brukar hjälpa på virveln , får du problem även om du kör utan hålplattan vid omstart ? då kan du sätta ett plast galler på ut sidan av boxen istället , använd en kasserad alg magnet eller magnet fäste , så är den enkel att ta bort , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang

För att slippa virveln ner så lägger du en frigolitplatta att flyta över röröppningen till häverten - gör den så stor att den täcker röröppningen med några cm tillgodo (prova dig fram). Häng upp den så den inte faller hela vägen ner när du stänger av returpumpen.

Stefans lösning gör att du åtminstone tappar vatten i överrinningskammaren ända ner till öppningen av rörkröken - det kanske iofs inte gör så mycket eftersom det är en begränsad mängd.

Frigolitbitsmetoden är testad i ett system med 13 kubik i timmen genom ett 50 mm hävertrör och funkar klockrent.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med tyst returpump är ett favoritämne. Hittar du någon så ge tips!

Eheim 1260 tycker jag vibrerar ganska bra och är därmed inte tyst. Jag försökte mig på Tunze Silence 1073.020 med den vibrerar också så ordentligt med ljud skapas även om pumpen i övrigt är tyst och den verkar vara väldigt driftsäker (startar alltid osv). Newjet 3000 får omdömet "tröskverk" i produktguiden och jag tolkar det som om det är vibrationerna som skapar ljud.

Finns det någon returpump som inte låter eller skakar ordentligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig å Claes.

Har en Tunze Master idag den var tyst i mitt förra system men jag tror att mitt nuvarande är så litet utrymme att frekvent ljudet från pumpen fortplantar sig i skåpet trotts bra ljudmatta på väggar och golv för sumpen. Nuvarande pump är mellan 400-3000L/h men har ställt in den i nästan stängt läge, finns en "ratt" för justering, öppnar jag den mer så hinner ej systemet igång där uppe så en mindre pump får det nog bli.

Undra om en Mini Red Dragon 2500 skulle funka eller en Aquabee - UP2000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Aquabee2000/1 och den har samma problem med resonansljud.

Har försökt med varierande isolering och ställningar/mattor för pumpen men det vill inte ge sig. Jag har även en UP2000 men den har jag inte ens provat ha som returpump då den verkar såpass klen överlag.

Ditt system ser ut att bli väldigt snyggt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig är New jet 3000 många gånger tystare än Eheim 1060 som jag körde innan. En idé för mycket pengar är att använda en elektroniskt reglerbar pump. Då ändras frekvensen på ljudet när man ställer om regleringen så det bör gå att undvika stomljud.

Det finns Tunze Master electronic, Aquabee E 2000 och 3000. Känner jag dig rätt hittar du fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tystaste pumlösning jag inte "hört" :) är de som bygger på grundfors cirkulationspumpar. Nackdelen är ju att den skall placeras torr på utsidan och ger ganska mycket flöde. Eftersom du redan nu valt att ha en extracirkulation i sumpen så skulle du iofs kunna ersätta den extra pumpen med en bypass från cirkpumpen om du väljer denna lösning. Jag tror också att om du får ordning på häverten i ditt system så kommer du att kunna köra ett större flöde uppe i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nuvarande pump är mellan 400-3000L/h men har ställt in den i nästan stängt läge, finns en "ratt" för justering, öppnar jag den mer så hinner ej systemet igång där uppe så en mindre pump får det nog bli.

En mindre pump borde ju innebära mindre skakningar. Kolla in den minsta Tunze Silence 1073.008 som ger 800 l/h och 1,25 m lyfthöjd. Med 8 W borde den väl inte kunna skapa så mycket oljud? Tunzes pumpar är vad jag förstår Siccepumpar med namnet Sicce Syncra och även där borde det finnas någon i rätt storleksklass som förhoppningsvis inte skakar fram en massa ljud. Men nu spekulerar jag bara - någon som faktiskt använt dem får fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att om du får ordning på häverten i ditt system så kommer du att kunna köra ett större flöde uppe i karet.

Krånglar nu med häverten. drar jag minsta upp pumpen så sticker nivån iväg i boxen å gör jag så att man stänger kranen mer för att höja nivån i boxen så drar pumpen upp mer vatten än den hinner svälja å det rinner över i evakröret.

Jo lite skoj oxså. Akvarieglaset!!

Grymt nöjd med safirgalset ;)blank.gif

när jag pratade med en så sa jag just det att min vattenyta är så still att man ej ser nån skillnad på levandestenen genom vattenytan eller om man kollar igenom glaset!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar funkar bra och lättare att ställa in nivån för häverten i ytavrinnings facket med en extra kran på returpumpen.

Tyckte det var lite lite biopellets i min reaktor nu å fattade inte varför men så såg jag att mediat hade åkt över till första facket i sumpen. Borde funka bra som svävande reaktor där med eller????

De har inte åkt över till det andra facket ännu där skummaren står.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, fick kasta mig på vredet till högtalarna. Arbetskamraterna tittar konstigt på mig nu...

Du kan säkert ha dina pellets i första facket, men tanken är väl att de ska gnida sig emot varandra för att släppa loss bakterierna? Som de är nu så svävar de lite väl fritt för att det ska vara direkt effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...