Gå till innehåll

ULTPA (UltraLowTech PicoAkvarium) :)


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte göra ett experiment här hemma, som en fortsättning på mitt tidigare experiment med en bit LS och några knappar i en 3L petbox.

Det karet var lite för lowtech då det saknade cirkulation och extern ljuskälla förutom ljuset ifrån fönstret. Det som tog kål på förra experimentet var att solen kom åt efter 5 månader av ett fungerande kar och hettade upp det så att knapparna dog och det fick hela experimentet att balla ur.

Nu är tanken att ta en lite större balja. Men helst fortfarande under 10-15L. Som belysning har jag tänkt använda 2-3 power LED (med här kan man ju välja vad som helst som ljuskälla egentligen, men jag vill experimentera med LED). Ljuset borde bli rätt så bra då jag räknar med att komma upp till i.a.f. 0.7W/L med högeffektiva LED.

Och nu till frågorna, vad tycker ni man ska använda för cirkulation, superbasic (luftpump) eller state of the art, billigaste minsta impellerpumpen jag kan hitta :P (luftpumpen har fördelen att vara extremt vänlig mot microfaunan)...

Tanken är sen att ha 10% LS i burken och några olika skivisar, ev Ricordea florida, några mindre snäckor och helst några räkor (gärna några riktigt fina små), fisk känner jag mig lite skeptisk att stoppa i ett så litet kar, vet ni några andra lämpliga djur till karet när det väl är igång (borde inte ta lång tid då jag tar extremt väl inkörd sten och sand i karet).

Tanken är att jag ska göra lite experiment med detta för att sen kunna ha ett recept på hur det går att få ett fungerande ultra lowtech picokar som man kan placera vart som helst i sitt hem bara man har koll på temperaturen.

Tanken är att jag ska köra 33-50%-iga vattenbyten i veckan i samband med vattenbytena för huvud karet för näringsexport.

Mer info kommer när jag varit i butiken och scoutat efter nån lämplig liten balja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första invånarna anskaffade :)

På tal om att man inte brukar se såna hos min lokala handlare så hade dem två Thor amboinensis idag när jag var förbi...

Har räkorna i min temporära låda, med ca 10L vatten, som står med en bit LS i väntan på att jag ska hitta det perfekta pico karet....

Några halvtaskiga bilder på räkorna och det temporära minikaret, grymt intressanta att studera när dom står och viftar med stjärten, har inte riktigt klurat ut varför dom gör det än, men ska bli intressant att studera mer. Sett att de viftar mer intensivt när det är mat i karet, så kanske har nåt med att hjälpa till med att fånga maten... Hoppas ni hittar räkorna på sista bilden med LS ;)

post-4092-14468920229604_thumb.jpg

post-4092-14468920229809_thumb.jpg

post-4092-14468920230085_thumb.jpg

post-4092-14468920230617_thumb.jpg

post-4092-14468920231005_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt för ett airlift baserat filter med en rejäl filterskumspatron i nederändan för att främja eventuell nedbrytning och låta näringsämnena återgå till vattnet och förhoppningsvis bidra till lite näringsrika alger...

B!

Nja, en fullfjädrad airlift vill jag inte ha, det är för fult, helst vill jag få till det så att man inte ska se mkt teknik i detta kar heller, men kan bli svårt att i så liten volym gömma sladd/luftslang, temporärt nu har jag en cirkulationspump i min temporära låda, men har inte bestämt lösningen på cirkulationen än. Måste som sagt hitta karet först, har förhoppningar att man ska kunna göra nåt för att slippa se sladd/luftslang. Bara hittat exo-terras lådor i lagom storlek i djurbutikerna här i stan, och dom är tyvärr tonade lätt BRUNA i plasten av nåt skäl så det ser inte allt för bra ut. Ska försöka hitta nån bättre lösning, synd att ingen har de gamla petbox:arna, men ska kolla några butiker till innan jag ger upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var väll mest inne på spåret att eftersom du vill ha invånare som lever på att filtrera levande ur vattenpelaren (kräkorna) så är det ju lämpligt att förse karet med någon form för självförsörjning av deras käk. Svävaralger av något slag var ju min första tanke, och då är en airlift egentligen enda alternativet. Att den då även ger en för algerna nödvändig biologisk nedbrytningsenhet är bara en bonus. Du kommer ju garanterat att få stödmata i alla fall, så om man väljer att enbart köra på matningen kan du egentligen pumpa runt vattnet med vad som helst. :- )

En airlift är ju lite trist eftersom de sällan blir helt ljudlösa, samt att de skvätter och lämnar saltavlagringar. Det kändes bara "mest rätt", så jag kommer avvakta, för att med spänning se vad du väljer istället. Projekt är kul.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fixat ett 15-16L kar nu, vet inte om det fortfarande får kallas pico men litet är det fortfarande :) kommer köra med en maxijet pump då jag vill hålla en del koraller i karet och känner att jag behöver farten av en impeller för att få tillräckligt driv i karet. Har en hel del mjukisar i det temporära karet redan och allt mår bra, måste bara hinna sätta in sakerna i det riktiga karet och sen bygga ihop min LED ramp. Blir troligtvis 3 CREE XP-G LED:ar med 139lm/W och 3 blå LUXEON dioder, totalt ca 15W belysning.

Några bilder på de senasten invånarna jag köpte från triton (efter att psykat gubbsen i nästa 1 timme med stirrande på knapparna i beslutsvånda... :) ) Tycker jag hittade några fina i.a.f. :D

post-4092-14468920265444_thumb.jpg

post-4092-14468920265657_thumb.jpg

post-4092-14468920265862_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, det blev lite knappar? Hur stor mängd köpte du? ;O

För kylning skulle du ju kunna fixa någon slags alu/kopparbit som karet får stå på, och montera ett peltierelement i botten? Kanske inte mest effektiva - men kanske räcker för att hålla det i någorlunda temperatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@remne: Blev några knappar, syns nedan, men du tycker ju knappar är ohyra som ska utrotas :P Kylning bli nog inget problem just nu, men peltierelement är ju vettiga då man både kan värma och kyla med dem... hmm.. men nu skulle ju detta hållas lowtech :P

Fler bilder på baljan, lite mer översiktskaraktär, har ännu inte flyttats till akvariumet, nu döpt till räkariumet :) så det är fortfarande i plastbaljan.

post-4092-14468920267698_thumb.jpg

post-4092-14468920267899_thumb.jpg

post-4092-14468920268101_thumb.jpg

post-4092-14468920268325_thumb.jpg

post-4092-14468920268573_thumb.jpg

post-4092-1446892026885_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Räkariet har blivit en blandad soppa nu... två gula kirurger (hmm, eller var det clown gobies ;)) hoppade i karet... Belysningen är i gång för fullt, allting är inte helt färdigbyggt, men karet har flyttat till vardagsrummet... Ljusrampen är helt hemmasnickrad av en bit ek, bara för skojs skull..

För pedanterna ber jag om ursäkt för att det inte är så prydligt ännu, och att det blev saltstänk på baksidan när jag flyttade den. Men orka ta nya bilder ;)

post-4092-14468920412594_thumb.jpg

post-4092-14468920412823_thumb.jpg

post-4092-14468920413049_thumb.jpg

post-4092-1446892041327_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
glömde några ord i en mening, tankspridd som man är..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan va grymt bra det blir ;)

Ja det är grymt! Har ju sett det i verkligheten! Det är så litet att man kan ta med sig det om man ska nånstans!:smiley20:

Belysningen är kanon!

Jag ska kasta ut mitt halvrunda 20 liters och plagiera Janis burk. (Nästan!)

Bilden på karet när Jani hade med sig det till Saltmötet på Naturcentrum i Linköping

post-2871-1446892041349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Inte orkat skriva det här tidigare, men när jag tog upp det i min tråd om minimalistiskt varningssystem så tänkte jag att jag får nämna lite vad som hände i detta karet för nån månad sen.

Det var en kall kall vinterdag när lägenhetens värmesystem inte klarade av att hålla värmen i lägenheten över 18grader så började jag oroa mig för detta lilla karet som var utan uppvärmning utom den värme som pumparna och LED:arna gav. Så för att känna mig lite tryggare så tog jag en liten 25W doppvärmare (minsta jag hade) och stoppade ner temporärt i karet... men det som hände var att den via sladden drogs efter några dagar upp tillräckligt högt för att sensorn i doppvärmaren hamnade ovanför vattenytan och började värma rejält, när man kom hem ifrån jobbet så möttes man en dag av den mysiga doften av döda djur i ett akvarium, och temperaturen var uppe i runt 35grader. Lyckades rädda Ricordeorna som hade överlevt, men tragiskt nog upptäckte jag när jag rengjorde stenen några dagar senare att eventuellt hade några knappar överlevt men dött när jag spolat det med först hett vatten och sen kallt vatten efter jag (trodde) jag tömt det helt och ville bli av med lukten i karet. Då de andra knapparna skrumpnat bort nästan helt. Medan dessa var fortfarande fylliga (men ack så döda efter det heta vattnet och timmars iskallt sötvattenbad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist som ... Gav du upp, eller kommer baljan igång igen? Det är ju inte utan att man själv legat och haft svårt för att sova när man inte varit hemma, läcker det, har strömmen gått, är någon timer trasig... Just nu är jag utan kar och sover därmed lättare när jag är borta, men det är ju ett övergående fenomen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...