Gå till innehåll

Problem med bruna alger och lågt Kh


anolis

Rekommenderade inlägg

Har för lågt Kh / Calcium och Magnesium värde. Under en månad har dagligen tillsatts dessa ämnen. Kh värdet har gått upp från 6 till 7 men skall väl vara mellan 8-12. Min fundering är denna : Har problem med bruna alger som täcker det mesta .Är det så dessa "snor" dessa tillsatser och gör att det är så svårt att få upp värdena ?

Är det anyone out there som har några tankar om detta ?

Mats Jensen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder osmosvatten oftast ( handen på hjärtat så händer det någon gång att man inte gjort en dunk och fyller på kranvatten) Vid sånt slarv blir det mycket mer av algerna.

Har också en strumpa med fosfat/nitratnedbrytare

Någon tanke om svårigheten att få upp värdena ?

Kalkalgerna växer också dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa ditt nyblandade vatten för silikat/fosfat, förmodligen är det kiselalger.

Kontrollera salthalten.

Har du mkt stenkoraller? Tycker du borde få upp halterna relativt fort mha tillsatser och vattenbyten.

Vad kiselalger förbrukar låter jag någon annan svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Fredrik och Marko att Ni tar Er tid för tips. Här är svar på Era frågor:

  • Dessa preparat använder jag : Salifert Kh+Ph Buffer,Tropic Marin Bio Calcium, Salifert Magnesium Powder.
  • Värdena idag : Ph 8:3 ,Kh 11 (plötsligt höjt var 7 sist), Magnesium 920 ppm (för lågt) , Calcium 370 ppm ( för lågt) salthalt ok
  • Använder Salifert test till Calcium och Magnesium . Tetra till Kh o Ph
  • Angående koraller så har jag knappar och mjukkorall som växer bra + en liten stenkorall.
  • Har ingen silikattest (får skaffa)

Får Ni några ideer utifrån värdena ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saliferts tillsatser har jag igen erfarenhet av. Däremot tm biocalcium, en mycket bra produkt om man bara ska bibehålla förbrukning. Den är blanserad, dvs den innehåller karbonater med, inte enbart ca. Så den är inget vidare till att rätta till felaktiga värden med, det kan förklara ditt plötsligt höga kh.

I ditt läge hade jag försökt få tag på rena koncentrerade produkter för ca, mg och kh.

Det finns några varianter där ute i saltdjungeln.

Vad gäller testerna så ger jag inte många ören för tetra, kontrollera dom mot ett annat fabrikat hos någon akvarist i närheten. Då vet du om dom visar fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gärna veta vilken salthalt du har, inte bara att den är ok. Sen tycker jag att du ska börja med att höja magnesiumvärdet, när det börjar bli okej kan du börja fixa till övriga.

Salthalten är 1,023 med hydrometern (i hårdplast)

och 1.025 med densimetern (typ glaskolv med tyngd i botten)

Du menar att jag skall vänta med kalket också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyssna på Marko, jag tänkte inte på det själv men tm biocalcium tillsätter både kalcium och KH. Sen är det en fördel att först höja upp magnesium till rätt nivå eftersom att det är mycket svårare att hålla rätt nivå av kalcium och KH om magnesium är för lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är 1,023 med hydrometern (i hårdplast)

och 1.025 med densimetern (typ glaskolv med tyngd i botten)

Du menar att jag skall vänta med kalket också?

Min densitetsmätare visade 1.025 när det i verkligheten var 1.030 i salthalt så dubbelkolla den gärna med refraktometer!

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då börjar jag med att försöka få upp magnesiumnivån. Någon som vet om

man ta mer än doseringsanvisningarna visar ?

Aldrig bra att göra för stora förändringar för snabbt. Om du letar upp programmet Aquacalc så kan det hjälpa dig med doseringsanvisningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag hoppar på tråden med samma problem. Har aldrig varit med om det i mitt gamla 600 liters under 5 år, men det blir tydligen lättare att få sådana här i mindre kar(nu, 240L)? Mitt Kh va nere på c:a 5 (Ph 8,2)och fosfaten drygt 0,1 och jag fyller på med silikatfilter på osmosvattnet, men när jag började hälla i salifert`s fosphate-eliminator blev det brunt på grus o glas? Har det med bindningsmedlet att göra,eller? Även mina mjukisar drog ihop sig utom skivorna o anthelian?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...