Gå till innehåll

Knäpper i akvariet


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Har länge undrat, undrar fortfarande varför det nattetid knäpper i akvariet. Har läst lite här på sa guiden och alla talar om en mantis...vad fasen är en mantis? Är dom farliga eller? Kan man få sådanna med i lsen? Vad tror ni annars knäpper varje natt hos oss?

Sofia:stjärna:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis samma sak, låter som nån tar två stenar o slår emot varann väldigt hårt! Kan knäppa två gånger, sen tyst i 30minter, sen knäppa en gång osv... inte ofta men var tredje kväll kanske! Jag har sett en liten(0,5cm) krabba i samband med detta också, har fått för mig att det kan vara den som knäpper när nån annan räka eller nåt närmar sig(har sett den vibrera/skaka en gång) kanske är en sån som smugit med LS som du fått? Är spräcklig i färgerna, ser ut som en övervuxen sten med alger på när den är stilla och visar sig väldigt sällan men har lyckats fånga han med ögat med ficklampa sent på kvällarna! :)

Mvh/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro på en liten pistolräka.

Jag har oxo fått med en sån från Rolles sten.

Det har en polare också fått i stenen därifrån, verkar vara vanligt där Rolle köper stenen ifrån. :smiley17:

Låter som att nån knackar försiktigt med en penna i glaset. Dock inget att oroa sig för.

Räkan är nästan omöjlig att se, då den är väldigt skygg och nästan helt blind och lever i eller under LS.

Jag har suttit och letat den med en röd pannlampa i säkert totalt 30 timmar utan resultat.

Jag hör från vilken sida i akvariet det knäpper. Det ända jag sett är dens skal. Den är ca 1,5 cm lång med en liten och en jättestor klo (pistolen).

Om du vill se den så kan du köpa en goby av släktet "Stonogobiops" och hoppas att de 2 teamar ihop. (de lever i symbios med vissa gobys)

Kolla på youtube. Väldigt underhållande att se :) Om du stör dig på knäppandet och måste ta kål på den måste du hitta stenen den bor i och koka den.

Har hört att det är det ända sättet. Eller göra nån slags fälla och fånga den levande.

Tror det senare är ganska svårt dock :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

långt från alla pistoler lever i symbios. Dom som gör det gräver oftast ner sig i sanden under en sten. Rätta mig gärna om jag har fel, vill minnas jag läst det någonstans.

Ett sätt man kan testa för att få ut den ur stenen, är lägga stenen i en hink med hög salthalt typ 1.030 . Det får det mesta att krypa ur stenen. Det förutsätter ju att man vet vilken sten den bor i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...