Gå till innehåll

Omröstning om användning av pengar från inbetalda stödmedlemskap


Vargklo

Kan pengar från stödmedlemskap användas bredare än bara drift av forumet?  

54 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

I tråden om seminarier (länk) har det dykt upp en diskussion om de pengar som inbetalats av stödmedlemmar skulle kunna användas till ett bredare syfte än att just driva forumet och annat direkt kopplat till forumet (t.ex. Reeflex). Möjliga exempel skulle kunna vara sponsring av resor för internationella föredragshållare som skulle kunna hålla intressanta föredrag på olika orter i Sverige. Andra exempel finns också.

Hur ställer ni er?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis inte - i de förslag som ligger och i den agenda som jag föreslaget i en annan tråd så gäller det att bredda det ekonomiska underlaget så ordentligt att det finns en ekonomisk trygghet att kunna stödja exempelvis saltseminarier.

Det finns absolut ingen garanti nu heller för att SG inte läggs ner och i mitt förslag har det också legat att man i första hand skall använda eventuella mer inkommna pengar till att åtminstonne täcka utläggen för moderatorerna för att just inte bränna ut de eldsjälar som vi nu har varken psykiskt eller ekonomiskt. Överskottet kan sedan användas i bredare syfte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ändring i reglerna för hur dessa pengar används resultera i att detta forum blir lidande/läggs ner?

För att kunna göra någon riktig bedömning skulle man behöva se vad det är för inkomst sidan får från reklam ect samt vilka utgifter dom har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl lugnt säga att om inte en del (just nu 80 + stycken) stått för att betalat in sitt stödmedlemskap så skulle inte de förbättringarna som gjordes med servrar och annat för något år sedan skett. SG kan kanske iofs överleva genom inkomst från banners men genom stödmedlemskapet så står forumet mer stabilt. Målsättningen måste väl vara att stödmedlemmarna pengar skall garantera driften och reklampengarna stå för lull-lullet. För många år sedan var jag ordförande för Ciklidbladet och vår tidning Ciklidbladet var en viktig källa för kunskap. (Internet fanns inte då!) Den nya styrelsen (som jag var en del av) såg att medlemstalet var lågt och att annonspengarna var nödvändiga för driften. Vi drog igång en kraftig värvningskampanj och försökte samtidigt höja Ciklidbladets kvalité. Vi lyckades bra med det och medlemspengarna garanterade efter ett år driften. Tur var väl det eftersom något år senare så blev en av våra annonsörer arg på vad som stod i Ciklidbladet och drev en kampanj bland andra annonsörer att ställa redaktionen inför ett ultimatum - ettdera tog man bort det som upprörde dem eller så slutade man annonsera. Vi var så starka att vi kunde säga - Tack för den här tiden. Vi förlorade ca 25 - 30 % av annonsintäkterna men kunde överleva och förbättra tidningen. Två år senare så kom de tillbaka som annonsörer - de hade upptäckt att i en förening med en årlig omsättning av medlemmar på mellan 25 till 50 % så var man snart bortglömd om man inte syntes i dess tidning.

Om jag som stödmedlem skulle kräva en ekonomisk redogörelse om hur "mina" pengar används så skulle jag nog få det - SG är en idiell förening med stadgar, kassör och revisor men hur en forumsmedlem som inte betalt in någon stödavgift kan kräva detta är för mig helt förunderligt.

Som deltagare i detta forum så kan jag absolut inte kräva ett "skit" av de som driver sidan, som stödmedlem har jag sagt att jag tycker sidan och dess budskap är så viktigt att få fram att jag frivilligt skänker en slant för detta arbete. Samma ögonblick som jag trycker på underskrift av betalorden så är mitt bestämmandet över dessa pengar borta och sidans moderatorer får fritt hantera dessa.

Låt nu denna tråd om omröstningen vara ren. Är det någon som vill ha en ekonomisk redogörelse över sidans drift - starta en ny tråd om detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju själv aldrig varit på ett seminarium inom hobbyn men jag tycker det låter bra, och vill tillägga att de som är stödmedlemmar ska få förtur till dessa seminarier. Har själv haft funderingar på när man är inne på Skansenakvariet eller Aquarium här i Stockholm fråga nån i personalen om det finns möjlighet att som grupp komma in bakom kulisserna för att kika och få lite tips/råd.

Så JA, jag samtycker till samtliga punkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svarat ja, dock med en liten tvekan. Jag stödjer den eminenta guiden samt dess utmärkta moderatorer fullt ut. Dock är det ju så att det totalt inte rör sig om enorma pengar vi betalar in. Risken finns därför att om man splittrar sig på flera uppgifter blir allt lite "halvbra" istället för lysande. Med detta sagt har jag dock fullt förtroende för att moderatorerna hanterar detta klokt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju själv aldrig varit på ett seminarium inom hobbyn men jag tycker det låter bra, och vill tillägga att de som är stödmedlemmar ska få förtur till dessa seminarier. Har själv haft funderingar på när man är inne på Skansenakvariet eller Aquarium här i Stockholm fråga nån i personalen om det finns möjlighet att som grupp komma in bakom kulisserna för att kika och få lite tips/råd.

Så JA, jag samtycker till samtliga punkter.

Så brukar vi göra här nere i GBG då och då. Vet inte om SG har några från skansenakvariet och Aquaria som medlemmer och om de kan ställa upp. Här nere på framsidan har vi sådant folk och det har varit visningar både på Universeum och Sjöfartsakvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till de som svarat enligt alternativ 3. Den frågan kan missförstås. Det som är intressant och veta är om ni som valt det alternativet kan tänka sig att bli stödmedlemmar om SG INTE använder pengarna till bredare verksamhet. Om det är just detta som avgör att man inte blir stödmedlem. Som frågan står nu kan den tolkas som att man inte vill bli medlem TROTS att man vill använda pengarna bredare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till de som svarat enligt alternativ 3. Den frågan kan missförstås. Det som är intressant och veta är om ni som valt det alternativet kan tänka sig att bli stödmedlemmar om SG INTE använder pengarna till bredare verksamhet. Om det är just detta som avgör att man inte blir stödmedlem. Som frågan står nu kan den tolkas som att man inte vill bli medlem TROTS att man vill använda pengarna bredare.

MVH Lasse

Jag har flera ggr tänkt att bli stödmedlem men har aldrig riktigt fått tummen ur ..... och gjort slag i saken, men för mig handlar det inte om att satsa bredare eller hålla pengarna inom ramen för forumet, har alltid trott att pengarna går till bra och vettiga saker utan att egenligen tänka på vad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...