Gå till innehåll

Döende knappar


Rekommenderade inlägg

Hej,

I veckan upptäckte jag att några av knapparna inte såg så nöjda ut och en efter en har de dragit in polyerna och sedan antagit en grå/vit färg och sedan säckat ihop. Jag undrar naturligtvis vad det är som händer och vad man kan göra för att hindra att alla knapparna går åt. Jag hoppas att någon på forumet har tid att svara.

Jag köpte akvariet begagnat för fem månader sedan, det är ett delteck microreef på ca 200 liter med sump. Jag har en cirkulationspump och skummare vilket följde med akvariet.

Knapparna följde med när jag köpte karet och killen innan hade haft det i ca 2 år, osäkert hur länge han hade haft just de drabbade korallerna.

Invånare:

-sixline

-foxface

-10 eremiter

- 2 putsarräkor

-ev 1 pepparmintsräka

-otaliga sniglar av olika arter och storlekar

-mjukkoraller, läderkorall, 1 euphyllia

Jag gör regelbundna vattenbyten (10% 1 ggr/månad) och tillsätter jod var annan vecka. salthalt 1.023 ca 26 grader.

Jag har precis avklarat ett angrepp av brun slemsjuka på min euphyllia vilket resulterade i förlust av 10 huvuden, karets stolthet :(

Nedan är två bilder som visar de drabbade knapparna, syns bäst på första bilden.

Tacksam för svar,

Jacob

post-5084-14468920222894_thumb.jpg

post-5084-14468920223174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte glömma att kolet tar även bort föroreningar, tex gifter från kemisk krigföring mellan koraller, vattnet blir även klarare. En tillsats av lite spårämnen då och då gör gott oavsett kol eller inte. Tex. Tropic Marine A-element och K-Element kan rekommenderas.

Jag kör med kol 24/7. Har inga problem med det.

Se bara till att skaffa ett kol som är långtidsverkande tex FM UltraCarb L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hade du för temp i karet när de började att krångla? Någon kraftig topp strax innan? Någon annan stress stax innan?

Jag har haft knappar som sett utmärkta ut och växt bra för att i princip över en natt slemma och helt försvinna. Går det så fort så tror jag inte på att det saknas något i vattnet. Går de dock ner kontinuerligt under en lång tid så är det oftast ett bristsymptom.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med skummare?

Jag tycker 10% låter lite en gång i månaden. Speciellt om du kör med skummare.

Jag fick väldiga problem med mg när jag slarvade med vattenbyten. Allt bleknade.

Om det var mig du menade så, ja jag kör skummare.

För att kompensera förbrukning så kör jag ballingmetoden för tillsättning av Ca, Kh och till viss del Mg. Då räcker 10% vattenbyte i månaden, dvs om man kör en balanserad balling.

Glömde tidigare nämna att en liten tillsats av jod och eventuellt aminosyror brukar vara poppis hos mjukisar.

Byter man 10% vatten i veckan (med ett vettigt salt) så behövs sällan några tillsatser.

Lasses ide om temptopp kan ju vara en orsak, även kemisk krigföring kan vara en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var inte dig jag menade Trucka utan trådskaparen.

Om de enda han körde i var jod och dessutom kör skummare så verkar 10% en gång i månaden snålt. Har för mig att skummaren tar bort en massa nyttigheter med. Jag byter 10-20% en gång i veckan och allt mår bra men jag kör inte med bailing. Kör i lite jod ibland. Märker skillnad när jag ökade från två vattenbyten i månaden till fyra. Allt verkar må bättre.

Jacob vad har du för ca och mgvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för alla svar.

Hepp: Jag kör med skummare under natt och dag, då inte lyset är tänt. Skummaren är påslagen ca 15 h om dygnet.

Enl Daniel Knop "Saltvattensakvariet" så rekomenderar han 10-20% delvattenbyte i månaden. Jag försöker följa den så gott jag kan. Oftast byter jag 10% men ibland lite mer. Jag har inte mätt mitt ca och mg. Jag har bara en euphylia så jag trodde inte det skulle behövas? Men problemet som jag har med knapparna kan väl inte bero av det, eller?

DaTrucka: Det kanske är bra att börja tillsätta spårämnen. Jag har inte riktigt kommit dit ännu då jag ännu är nybörjare. Jag tillsätter "coral energizer" för ricordeor som jag blev rekomenderad i en butik här i stockholm. Jag tillsätter ju jod också som som skrev i första inlägget.

Lasse: Jo, jag hade en temperaturtopp för två veckor sedan. Det var efter det som jag fick problem med euphylian. Cyano började också växa i sanden i samband med det. Det är möjligt att kanpparna började reagera då också. Det var så mycket annat som hände i akvariet. Tror du att det kan vara orsaken till problemet med knapparna?

Knapparna sitter i och för sig så att en läderkorall är mycket nära dem på natten när den sjunker ihopp (den ser ut som en svamp och sjunker ihop när lyset släcks). Men det har varit så sen 4 månader utan problem. Jag har även knappar i andra delar av akvariet som dör som inte sitter i närheten av någon annan korall.

Tack för alla svar. Knapparna fortsätter att dö. Jag har tagit bort de som börjar bli gråa. Tänkte att jag kanske kan hindra att det sprids om det skulle vara någon sjukdom.

Mvh,

Jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tror att vissa knappar är betydligt känsligare för temptoppar än vad vi oftast tror - eller att de blir så stressade av detta att bakterier lätt kan angripa dem. Cyano kan också bidra tror jag. Viss cyano är väldigt giftig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våra kanppar har nästan helt försvunnit mycket pga cyano. Stenarna som knapparna sitter på har varit bland de värst drabbade av cyano och fort gick det när knapparna väl betämt sig för att försvinna :-( Nu finns endast ett fåtal knappar kvar på dessa stenar men som tur är så är det mycket mindre cyano nu så dom kanske tar sig igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...