Gå till innehåll

nybörjare på saltvatten.


Jonte75

Rekommenderade inlägg

Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo"

Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart.

Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta?

Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan stå för medans jag får stå för de andra 5.

Kan man göra så att man lägger i 5kg nu eller ska man lägga i allt på en gång?

Jag har ingen sump och ingen skummare. Hur viktiga är de i sammanhanget? Kan man vara utan dessa och hova upp smutsen eller är de nödvändiga för att få ett välfungerande ekosystem?

Hjälp mig snälla!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG!

Saltvatten är inte svårt men till skillnad från sötvatten så funkar det väldigt dåligt med att lära sig grunderna vartefter.

Du kommer då att odla alger döda fisk och bränna en massa stålar helt i onödan.

Mitt första tipps är att bromsa upp helt och börja läsa på....

Saltvatten är inte billigt som du redan blivit varnad för, 50-100 kr litern i uppstartskostnad. Drift kan gå på 1-2 kr per liter i mån eller mer beroende på vad man kör för system.

Om du inte är avskräckt så...

Börja med "saltvattenskemi för dummies", finns bland arkiven.

Läs bland uppstarts trådarna, finns ett flertal med bra info.

Skaffa några aktuella böcker, saltvatten har utvecklats rejält under dom senaste åren så infon bör vara färsk.

Lita inte blint på handlare det finns en hel del riktigt fula fiskar i branchen.

Hitta en lokal akvarist och be om att få komma på besök för att lära och känna på vad det innebär med salt, se akvariumet som ett CV för hans kunskaper.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till SG.

Egentligen så skulle du haft i stenen innan sanden, en del djur gräver och då finns ju risken för ras. (Det gäller väl malawi med?)

Först vatten, sen sten, sen sand är det vettigaste. Sen kan det vara bra att stenen går in sig i några veckor innan man börjar befolka det.

Ett par clowner och några räkor och snäckor skitar inte ner särskilt mycket, det går bra att suga av sanden med en hävert sug vid vattenbyten.

Skummare är inget måste, men den ger lite mer feltolerans och underlättar en del.

Det första som man ska ha är en vettig bok (eller två), Saltvattensakvariet av Daniel Knop är en utmärkt början, den börjar bli till åren men mycket är fortfarande relevant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för de fina råden. Jo jag ska nog ta och läsa ett par böcker. nu under helgen och sedan ge mig på karet. Kom att tänka på att jag la i den döda stenen först innan sanden. Men ni kanske menade att jag skulle köpt den levande stenen och lägga i den först.

//Jonte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall funka som du redan gjort. Den döda stenen kom i först, sedan sanden. När du får den levande stenen så bygger du den ovanpå den döda stenen. Skall du bara ha 2 clowner och kanske någon räka så behöver du ingen avancerad teknik.

Boken Saltvattensakvariet av Daniel Knop hittar du på biblioteket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...