Gå till innehåll

Ted´s 900 Liters Low budget.


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Jag sitter nu med kameran och försöker få in bilderna på denna dator.Har en canon 230 Eos eller vad den heter och det står busy på den nu tror den håller på att ladda upp men jag har väntat 10 min.Iofs är det många bilder så jag får se om ett tag om jag kan lägga upp några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser kul ut Ted! Ska bli kul o följa.

Följde det med en sump till det karet? Bilder? Du har fiskrum i källaren, ska du ha sump osv därnere då alltså? Ta mycket bilder på hur du löser det isåfall :)

Ska du modda belysningen? Sätta i en till 2x T5 eller nåt?

Spännande hursom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall byta min 8x39W ramp mot Nordin´s ramp.

Sen så följde ingen sump med utan jag köper ett helglas akvarium på 250 liter som kommer nu på onsdag.

Fiskrummet har jag tänkt på att göra om till ett fragg och yngel rum.

Att dra ner rör till källaren var en ide jag hadde förut men betonggolven är så tjock och känner inte för att borra i det nu men man vet inte i framtiden.

Jag skall flytta fram ena och bak ena 2x54W så den tilltänkta rampen får platts emellan.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen jag har är, 2x 250w mh+4x54wT8.

Men Ted inte behöver du borra inte, Dynamit/C4 skulle nog göra susen på betonggolvet, sen ifall de är armerat så tar du bara pentylstubin på armeringen ;D, Skämt å sido. Tycker du ska spinna vidare på din idé om fragg/yngel rum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer följa denna tråden med förväntan då jag själv är väldigt sugen på detta kar. ska bli kul o höra så allt funkar med höjden på karet.

Ja du höjden är lite problematisk men det fixade sig då jag fick en målarstege av svärfar.

Jag är rätt lång 183 och lägger jag midjan på kanten så når jag ner.Så om du är kortväxt rekomenderar jag en badstege på insidan som man kan klättra i och upp ur.

Mvh.ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo sumpen skall stå på en platta längre upp och inte så långt ner i sumpen

Menade skummaren skall stå längre upp.Försöker hitta en lösning nu med delar från fragghyllan jag köpte i Stockholm för 8 månader sen.Om någon annan har en ide så feel free to post.

Ser lovande ut :)

År det löst med någon ventilation i skåpet? Värme är alltid ett problem, även i norrland....

Jo finns 2 stora hål baktill i var hörn.Sen är mittendelan bak urfräst men 5-6 ribbor som är 3x80Cm ungefär.

Ett par andra saker man kommer på i efterhand som man får fixa till vid tillfälle är returen.Har en aquabee 2000l/h men jag tror den är aldeles för svag för det flöde jag vill ha/behöver.

Vad rekomenderar ni andra 3-4 l/h eller mer?

Sen undrar jag om någon har en nivåvakt från fishstreet.Det sitter ju ingen flotör på den utan en givare.var skall man ha den över imellan eller under den önskade nivån?

Ja sen var det ett litet problem till.Fasiken vad svag magneterna var på 12000l/h streemerserna från fish street dom lossnar lätt kan ju vara för att karet är tomt att det blir lättare för dom sen.Coralias har i alla fall en sugkopp också.

Ne skall försöka få till allt så jag kan åtminstonde köra igång med vatten idag så man kan föra över vad man har i andra karet i slutet av veckan.

Lite surt att acrylstavarna inte kommit så jag får scapa stenen vid senare tillfälle.

Jo jag tänkte på det där men botten.Är iden min med grövre korallgrus en bra ide funderar på ca 4-5 cm lager.Fundera även på att köra med ett par påsar levande sand i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par andra saker man kommer på i efterhand som man får fixa till vid tillfälle är returen.Har en aquabee 2000l/h men jag tror den är aldeles för svag för det flöde jag vill ha/behöver.

Vad rekomenderar ni andra 3-4 l/h eller mer?

QUOTE]

Du behöver ju inte ha mer flöde på returen än vad skummaren cirkulerar.

Men 2000 låter lite lite, jag har själv 3500 l/h i mitt 375-liters.

Skapar trots allt lite cirkulation i burken oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tror det lutar åt en större pump skall ner runt den 7 oktober till Stockholm och då blir det en större.

Karet är fyllt med sötvatten nu och allt får rulla ett dygn för att se att inga problem dyker upp.

Ne dax för sängen då jag skall till jobbet om 2 timmar.

Kan lägga upp ett par bilder hur det ser ut i sumpen mm efter jobbet.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja var uppe halv 7 och hällde i första hinken med salt 25.4Kg och kolla salthalten nyss och den låg på 1.019 så lite under så jag har haft i 2 liter salt till nu och man får försöka träffa magiska 1.024 idag då.

Posten medela att i morgon kan jag hämta mina akrylstavar från slöjd-detaljer vilket jag är glad över.

Liten pöl på skummaren vilket var avrinningen som inte var helt åtdragen vilket jag räknat med så jag blev inte besviken när jag såg den.

Spelar ingen roll om det skulle ha runnit mycket då allt hamnart i sumpen.

En annan sak var också att jag fick igång streemer pumparna men det var nog för kallt vid första försöket men nu när tempen ligger på 23 grader så var det inga problem med dom.

Avrinningen låter lite men jag har inte skysterat några kranar utan har allt på full fräs nu när jag blandar saltet.

Saltet jag kör med är Kent´s vilket jag tror är ett vanligt märke i USA.25.4Kg för 1200kr tror jag det var.Skall köra med detta och jemföra med Red sea saltet jag använt förut.

Ja nu skallo jag göra mig fin för en kickoff med jobbet.

Lägger upp lite bilder senare.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja idag var det meningen att göra minst en revpelare på 60Cm till karet men när borrmaskin inte ville vara med något mer så blev det 2 högar i karet bara jag får ta och köpa en ny samt göra pelarna i efterhand.

Lägger upp bilderna så ni ser hur jag hadde tänkt att ha pelarna jag vill ha 2 pelare med en massa simyta imellan.

post-4307-14468920451142_thumb.jpg

post-4307-14468920451366_thumb.jpg

post-4307-14468920451576_thumb.jpg

post-4307-14468920451811_thumb.jpg

post-4307-14468920452004_thumb.jpg

post-4307-14468920452186_thumb.jpg

post-4307-14468920452381_thumb.jpg

post-4307-14468920452571_thumb.jpg

post-4307-14468920452754_thumb.jpg

post-4307-14468920452941_thumb.jpg

post-4307-14468920453143_thumb.jpg

post-4307-14468920453322_thumb.jpg

post-4307-14468920453508_thumb.jpg

post-4307-14468920453683_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...