Gå till innehåll

Ted´s 900 Liters Low budget.


Ted-m

Rekommenderade inlägg

Planen var att använda det.

men jag borra alla stenar och drog ett par akrylstavar igenom.

Jag lämna lite av stavarna synlig upptill eftersom jag skall leta efter ett fint avslut.

Skall ner till Stockholm den 9é med Nordin här på guiden.

Skummaren skummar på kanon.

Det enda jag märkt är att avrinningsröret suger mer från botten så det blir en hinna på ytan.Skall modda detta lite så att den suger mindre från botten så överrinningen funkar som den skall.

Fundera på att köra i koraller och fiskar nu i veckan.

Får lite fler T5 rör på Onsdag då dessa var restad förra veckan.

Att det skall vara så svårt att få T5 rör här uppe.

Skall även göra i ordning sumpen men jag har inte bestämt mig enu om det blir BP reaktor eller Ozon.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Spelar nog ingen roll då stenen är använd sedan tidigare i mitt hörnkar och låg i tunna 3-4 veckor medans jag flytta med belysning värme och cirkulation.

Kommer även använda ca 200 liter inkört vatten från karet i källaren.

Jag har inget emot en alg blommning det går alltid att fixa på något sätt.

I korallväg kommer jag flytta mjukkorallerna i första taget och låta SPS/LPS få vara i ett fraggkar tills jag är helt nöjd med hur stenarna skall vara.

Men visst kan ju ta ett tag innan jag flyttat allt i karet eftersom jag inte får nå botten substrat fören mitten av nästa vecka.

I första hand blir nog 2 av mina ocelaris som får flytta innan jag flyttar de lite känsligare fiskarna tex palett kirurgen även om jag har ett 39W uv-c kopplat.

Första karet gick med endast levande sten i 3 månader innan jag skaffa det första levande bortsätt från Turbosniglarna.

Appropå det skall jag ner till Triton som jag tror hade ett rätt bra pris på dessa.

Fundera på om 30-50 stycken räcker eller skall man följa regeln 1 per 10L vatten?.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag koppla jag in en blå LED strip i locket samt la ner lite macroalger i refugiumet.

Jag letar efter en lite större grönfärgad glasflaska som jag kommer använda i revet.

Jag kommer att limma grov korallgrus på den för att få en look på den att den legat länge i vatten.Jag tror den kommer passa i temat jag är ute efter i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ush jobbig mitt beställda 75kg korall grus från imazo hadde dom slutat med så jag får ringa till Stockholm och se om nån har hemma nu när jag endå skall ner på lördag.

Annars får det bli Doggman som hadde lite att välja mellan.

Karet går bra fick lite kisel alger men inget farligt.

Skummaren skummar som bara den och testkorallerna knappar och skivor mår kanon.

Samma med dom sniglar och etremit som jag la i.

Jag skall flytta över lite till nu i karet samt koppla in 2 lysrör till då jag bara haft 2x54W kopplat nu eftersom det är lite svårt att få tag på rör på affärerna här.

Tykte det var lite dåligt drag i karet enda tills jag såg att jag endast kopplat i ena streamern i uttaget inte undra på drog på den och svosh! alla dö spottar i karet där det låg lite bråte yrde upp och rann ner i avrinningen.Rätt bra att den suger från botten samt ytan ibland.

Ne ringa lite samtal och flytta över lite fler av korallerna till pelaren jag bygde.

Fiskar får vänta ett tag tills jag fått årding på allt i karet så man slipper ha dom i vägen samt skada dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok dax att vakna inte för att jag sovit men nu åker jag ner till Stockholm borde vara framme vid 09:00 så man kan ta en fika före affärerna.

Första stopp Bromma Zoo klockan 10:00 så tjejen får titta på hundsaker till sina 6 hundar.

Jag skall kolla lite på akvariesaker där man kan alltid fynda något.

Klockan 11 räknar jag med att vara på akvarieleasing blir alltid ett par tusenlappar där ni vet hur det är.

Klockan 12-12:30 Triton se om man kan fynda lite zoantus knappar.

Klockan 13:30-14:00 Akvariehobby Uppsala om jag kör snabbt annars får det bli en annan gång.

Får se senare idag ifall detta schema sprack.

Ses på Guiden klockan 19:00-20:00

Mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok dax att vakna inte för att jag sovit men nu åker jag ner till Stockholm borde vara framme vid 09:00 så man kan ta en fika före affärerna.

Första stopp Bromma Zoo klockan 10:00 så tjejen får titta på hundsaker till sina 6 hundar.

Jag skall kolla lite på akvariesaker där man kan alltid fynda något.

Klockan 11 räknar jag med att vara på akvarieleasing blir alltid ett par tusenlappar där ni vet hur det är.

Klockan 12-12:30 Triton se om man kan fynda lite zoantus knappar.

Klockan 13:30-14:00 Akvariehobby Uppsala om jag kör snabbt annars får det bli en annan gång.

Får se senare idag ifall detta schema sprack.

Ses på Guiden klockan 19:00-20:00

Mvh.Ted

Kul, vi förväntar oss bilder ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma ZZZzz jag koppar in fiskar och koraller nu blev en halv normal lön man spendera.Bilder får vänta tills i morgon då jag inte sovit på um 30+timmar lite seg i huvudet nu.

Var på Bromma-akvarieleasing och akvarie hobby i Uppsala.

Triton får bli nästa runda synd att alla affärer öppnar samtidigt och stänger samtidigt har inte tid med alla framförallt på en LördAg.Nästa tur blir nog en vardag.

MVH.Ted

PS.Träffa Scubahawk på leasing som lämna in sin clown.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så 12 timmars sömn behövde jag.

Jag åkte från Sundsvall klockan 06:00 och var framme på Bromma Zoo klockan 10:15.Var inte meningen att jag skulle köpa något där då jag brukar veta vad dom har.Men till min förvåning så var det en hel del fiskar jag inte sett i affärer förut men läst om som jag blev intreserad av.

Det fanns fisk i kvantite som vanligt men det andra nja.Prisen var låga men det är ju pga Kvantiten dom tar hem.

Jag föll för en fisk dock som fick följa med hem och det var en Novaculichthys taeniourus (drak gylta).Den är 3Cm nu men blir upp till 30Cm enligt Reflex.Jag viste den skulle bli stor men svår att motstå samt 900Liter räcker ett tag till den och man vet ju aldrig om det blir uppgradering senare ;)

Jag var i bilen igen strax efter 11:00 och åkte till Akvarie leasing vilket jag aldrig missar när jag är nere.Tommy var ledig men den unga killen vilket jag aldrig kommer ihåg namnet på hjälpte mig med div köp.Jag var intreserad av ett gäng Chromis viridis Ca 10 stycken men eftersom han förklara för mig att dom senaste sänningarna har vart lite dålig och dom han hadde fick han in nyss så valde jag att avstå.Inte ofta säljaren berättar sådant till en.Jag kommer att köpa Cromis av dom vid senare tillfälle endå.

Det blev en hel del Zoantus,knappar en Lemnalia sp. 01 och en grönpolypig Sarcophyton som jag väntar på skall slå ut.Köpte även allt grovkornigt grus dom hadde vilket bara var 30Kg men alltid något.När jag var påväg från garaget på ovansidan så mötte jag en kille som skulle lämna in sin sammetsclown vilket jag kände igen här från guiden.Det visa sig vara Scubahawk så vi hällsade lite snabbt.Var lite trött och snurrig vid det här laget då jag inte sovit på ett dygn.

Klockan flög iväg och jag var tvungen att dra mig iväg.

Jag har aldrig kommit undan så billigt där och han i kassan tykte jag skulle starta med stenkoraller igen på skojj då jag brukar handla för 2-3 gånger så mycket då.

Klockan var 13:00 och jag skippade Triton då jag var rätt nöjd och ville hinna med och se vad dom fått in i Uppsala.Jag var i Uppsala vid 14:00 och där fick jag hjälp av killen från Sundsvall.Man får mycket för pengarna där.Blev ett par stenar med polyper samt skivot och lite andra saker som följde med gratis.Blev även en

Centropyge vrolikii - Pärl-dvärgkejsare

och 2 Frökenfiskar vilket jag inte vet namnet på.

Och en Euphyllia vilken sort vet jag ej.

Jag köpte även en frökenfisk på akvarieleasing vilket jag inte heller kan namnet på så de får ni på SVG hjälpa mig med med hjälp av bilderna.

På akvarie hobby köpte jag även 20 Kg mer korallgrus av lite mindre sort som jag skall blanda upp de andra 30 kg med så sammanlagt 50 Kg grus går i burken ev mer senare.

Det var min dag ner över och bilderna under är tagna i morse lite dåligt skrapad ruta samt dålig kameraman.

Ni kan hjälpa mig med vilka sorter frökenfiskarna är samt Euphyllia.

Mvh..Ted

post-4307-14468920519321_thumb.jpg

post-4307-14468920519542_thumb.jpg

post-4307-14468920519769_thumb.jpg

post-4307-1446892051998_thumb.jpg

post-4307-14468920520197_thumb.jpg

post-4307-14468920520402_thumb.jpg

post-4307-14468920520601_thumb.jpg

post-4307-14468920520791_thumb.jpg

post-4307-14468920521011_thumb.jpg

post-4307-14468920521295_thumb.jpg

post-4307-14468920521502_thumb.jpg

post-4307-14468920521687_thumb.jpg

post-4307-14468920521889_thumb.jpg

post-4307-1446892052209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Adde.

Jag har fixat med korallgruset nu och det blev en hink över till mitt RSM också.

jag trodde jag behövde mer grus men då jag gick på det grövsta så täcker den bra mycket bättre.Bilder kommer då den lilla dis jag fick lagt sig.

Prata även med tjejen om hur hon tykte det såg ut och svaret jag fick var (Tomt)

Så om 3-4 veckor blir en ny resa till Stockholm och hoppas på att Nordin följer med denna gång och jag skall fixa så jag är ledig natten mot morgon jag åker så jag inte är så trött.

Mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gyltan blir gulare när den blir äldre.

Jag skulle vilja säga mer svart/vit.

http://animal-world.com/encyclo/marine/wrasses/DragonWrasse.php

Drakgyltan är fin som ungdjur, men se till o limma alla fraggar, annars lär den vända upp och ner på dem i sin jakt på mat. Min jag hade åt upp allt liv i form av snäckor och ormsjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh det var en fin bild på en vuxen.

Det blir nog ingen fara då jag inte kommer ha mycket av stenkoraller i karet utan mjukisar som växer sig fast själva.

Var din vuxen?åt han även turbo snäckor?

Jag har en massa naken snäckor han får ta då dom blivit många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påbörja en liten flytt nu.

Jag flyttar alla mina ricordeor och mjukkoraller idag om jag inte hinner flytta allt.

Fiskar blir i morgon samt tekniken som jag kommer använda från 200l karet.

Jag koppar in korallerna 1 timme 150% vatten utbyte i hinken jag koppar dom i.

Jag fyller lite vatten i taget med 5-10 min mellanrum.

lill draken slutar inte att förvåna mig.Fick stänga av returen så han kunde simma ur avrinningssöret vilket han var in i och jaga mat.Blir dom aldrig mätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...