Gå till innehåll

Recension av, Aqua Medic - Antired


Nordin

Rekommenderade inlägg

Innan jag börjar min recension vill jag bara säga att jag inte är någon mästare på att skriva, inte heller är jag någon mästare på det kemiska planet inom våran hobby så ni får ha lite överseende!.

Jag har nu doserat Aqua medic's Antired som skall bita på "Red algae" står det i informations bladet, och det ska även vara helt ofarligt för koraller och annat levande i ditt kar.

Jag har gjort på följande vis och det har fungerat för mig, jag ger inga garantier på att det fungerar för dig, men jag har gjort på följande vis.

Jag har doserat mindre än vad anvisningarna i bruksanvisningen säger, min totala volym är 220 liter minus sten och sand och annat, enligt doseringen skall det vara 10ml för 40 liter vatten, jag har doserat 20 ml vilket är för 80 liter vatten.I bruksanvisningen står det att du ska blanda det i 2l akvarievatten, jag tippade ner det rakt i karet vid en streamer!. Jag virvlade även runt så mycket jag kunde på både sand och sten med hjälp av en streamer, jag slangade inte ut ett dugg av mina alger innan mitt angrepp!.

Det jag kunde se med blotta ögat var att mina SPS,er inte direkt gillade detta, utan drog in sina polyper och vart ganska bruna, dock så var dom ute med sina polyper och hade sin normala färg morgonen efter igen.

Dag 1.

Första doseringsdagen. Jag började med att blanda upp 150 liter nytt saltvatten, 2st baljor med 50 liter vardera för att kunna rädda fisk och koraller om det skulle gå åt pipan, den tredje dunken innehåller 50 liter färskt saltvatten för byte om det skulle behövas. Efter att det var klart så avlägsnade jag mitt aktiva kol som sitter i ett innerfilter, och sen så drog ja ur kontakten till skummaren, efter detta var klart så tillsatte jag 20ml av Antired vid en av mina streamers för att få bra och direkt spridning på medlet, efter det så var det bara att vänta, jag väntade ca 45-60 minuter innan jag startade min skummare igen, observera att skummaren kommer att löpa amok och koppen kommer behöva tömmas ett flertal gånger under en kort tid!. Jag tillsatte detta vid middagstid dag ett, på kvällen runt 22:00 så satte jag i mitt aktiva kol igen å lät det gå tills dagen efter.

Dag 2.

Tillsatte 30ml av Antired, väntade ca 45-60 minuter innan skummaren sattes i bruk igen, gjorde detta vid middagstid och det aktiva kolet väntade jag med till dag 3. Även denna dag så rörde jag om i sanden och på stenarna så mycket jag kunde med hjälp av en streamer, sög inte heller ut några alger. Vid ca 21:00 så bytte jag 20l vatten.

Redan efter dag 1 så kunde jag se en markant skillnad på botten och sten, ca 40% av all cyano var borta.

Dag två så ändrade jag lite på mina rutiner, men jag hade mina två nödbaljor framme samt min vattenbytes dunk redo om något skulle gå snett.

Dag 3.

Det första jag gjorde när jag vaknade var att sätta igång mitt innerfilter+pump med det aktiva kolet i ca 5 timmar efter det tog jag ut pump+kol. Rörde omkring med hjälp av en streamer på både sand och sten, sedan tillsatte jag 20ml av Antired och stängde av skummaren i 45-60 minuter. Stoppade tillbaks innerfilter med aktivt kol ca 8 timmar senare.

Dag 4.

Idag så syndes endast 4st mindre fläckar med alger, 3 på sanden och 1 på en sten, rörde om dessa så gott de gick med hjälp av en streamer, stängde sedan av min skummare och tillsatte 20ml av Antired. Planerar att sätta i mitt innerfilter+aktivt kol efter jobbet imorgon samt göra ett större vattenbyte på ca 70l.

Mina erfarenheter och synpunkter.

Aqua Medic - Antired är ett lite billigare än de andra som finns på marknaden men fungerar ypperligt, iallafall för mig.

Vad jag kunde märka var att fiskar inte alls brydde sig om detta, men att koraller inte gillade det men de klarade sig utan större bekymmer.

Imorse så var så gott som alla mina alger borta och kan säga att det fungerade bättre än vad jag trott för mig!.

Jag säger det igen.

Ni får ha överseende när ni läser min text om den verkar osammanhängande eller massa felstavningar. Jag skriver efter bästa förmåga och anstänger mig för att det ska bli så bra som möjligt!. Jag hoppas ni uppskattar min recension!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...